Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

kass diesel

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

valberga

19:05:47, 09-01-2017

Det har skrivits mycket om den Diesel som sälgs i mackar. Man vet ju inte om man tankar matolja eller vad. Jag brukar ha några "dunkar" diesel hemma (jag gör inte slut på några större mängder). Nu i höstas så vad det dags att bege sig till macken för påfyllning. jag körde skylift ibland förut o han som körde den i vanliga fall sa att han hade märkt att Preems diesel var bättre. Och jag höll faktiskt med om det. Dom hade inte raps i utan tallolja. Har även hört att det skulle vara bättre i något radioprogram. Nu till mitt inköp av bränsle. Jag hade väntat att få vinterbränsle,det var ju så förut att när vintern närmade sig så blev blaningen mer anpassat för kallt väder. Men nu när jag tankade (det var i julas) Preems diesel var det ju rapps likt den i vilken mack som helst.
Helt tydligt är det, att traktorn är väsentligt mera trögstartad nu än för några år sedan. Har även läst att dom vill blanda i mera rapps i dieseln framöver. Frågan är finns det något att hälla i tanken för att höja, heter det cetantalet? . En del föreslog tvåtaktsolja i men det tror jag inte på. Möjligen för att få mera smörgning till äldre pumpar.
Tyvärr är det väl bara att finna sig i detta. Nya dieselmotorer med elektronisk övervakning anpassar ju sig efter bränslet. Men vi med 10-15 åriga traktorer kan inget göra.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli



lesse

19:08:53, 09-01-2017

Qstar har blankdiesel

Åsa-Nisse

20:14:17, 09-01-2017

Fotogen.

LeifAndersson

20:40:48, 09-01-2017

Det vi sett som så populärt kallas alger av alla i dag har till klart övervägande del drabbat maskiner som körts på diesel med iblandning av tallolja och som körts lite! Misstänker att "talloljediesel" fäller något brunt kletigt skit när bränslet omsätts för sällan! Sätter sig även i pumpar och andra komponenter i dieselsystemen och är jäkligt svårt att lösa upp, isopropanol har funkat bäst för att lösa upp skiten. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

D13A

20:57:37, 09-01-2017

skulle vilja ha försvarets diesel fin fina grejor

torbjorn_forsman

21:18:16, 09-01-2017

Jag har aldrig haft några driftstörningar som jag kan skylla på dålig diesel, men jag har observerat en skillnad mellan olika mackars bränsle. Den diesel som säljs på St1 är helt glasklar, ungefär som lacknafta, medan den som Statoil (eller vad de nu kallar sig just den här veckan) erbjuder är mer gulaktig och något grumlig.

När det gäller alger har jag en känsla av att det krävs att bränslet har dragit åt sig fukt och/eller att luften i tanken är fuktig, för att de ska kunna växa. Problemet är ju mycket värre till sjöss än på land. Jag skulle för min del tro att ett tätt tanklock och separat tankventilation dragen via ett torkfilter (burk fylld med silicagel, en sådan som brukar sitta på ventilationen till expansionskärlet på en oljefylld krafttransformator) kan lösa många "algproblem".