Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Bromsvätska, byta från DOT4 till LHM (Citroën hydraulolja)

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

ner (trådstartaren)

#1 » 17:25:01, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken lyder så är frågan om någon har någon erfarenhet av att byta från DOT4 (glykolbaserad) till LHM (mineraloljebaserad) bromsvätska.

Anledningen är att jag har hydraulslang istället för bromsfel på vissa ställen på min gamla Cat 920. Dagens hydraulslang tål inte DOT3/DOT4 enligt hydroscand. Äldre hydraulslang hade annan gummikomposition och kunde kanske tåla det bättre trodde han.

Vissa traktorer har visst kört med LHM bromsvätska och jag har köpt en flaska men började fundera på hur bromsokstätningar och huvudcylinder kommer att gilla det. Sen är ju frågan hur man renspolar tillräckligt. DOT4 och LHM ska helst inte blandas om jag förstått det rätt. Jag är osäker på vad konsekvensen blir om man gör det.

Tacksam för tankar och idéer.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil



LeifAndersson

#2 » 17:51:42, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte återställa systemet med rör och riktiga bromsslangar istället? Kan bli dyrt att experimentera med mineralolja, mycket detaljer som kan skadas/förstöras om de inte lirar med mineraloljan! Tycker det är fel väg att gå bara för att man vill behålla några felaktiga slangar! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ner (trådstartaren)

#3 » 18:07:04, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt nya hydraulslangar och monterat dessa på maskinen.
Och om svaret på min fråga är: "det har jag gjort förut, går jättebra, gör si och så..." då behöver jag inte bygga om igen.

En annan kommentar kanske är: "...hydraulslang håller i 2-3 år med DOT4...". Då kan jag ju överväga att köra på detta tills vidare.

Men att bygga tillbaka till bromsrör är ett uppenbart alternativ som jag inte överhuvudtaget tagit upp i min fråga. Jag vill lära mig mer om det jag frågar om, annars hade jag inte ställt frågan.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Turbodiesel

#4 » 21:05:23, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du förstör alla packningar i hela bromssystemet om du häller i mineralolja i ett system avsett för DOT-X.

Går det inte att hitta lämpliga nipplar i deras bromsslangssortiment (stålomspunna teflonslangar) ?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#5 » 00:15:20, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för dimension på hydraulslangarna för bromssystemet? Går det inte att få tag på slang avsedd för DOT4-bromsvätska (samma sort som används som bromsslang på personbilar) som metervara?

På tal om bromsslangar och LHM, så kan nämnas att Citroën förr i tiden hade mycket stor motvilja mot att använda slangar för bromstryck (eller för den delen överhuvudtaget för hydraulvätska under tryck). GS/GSA har t ex inte en enda bromsslang! Främre bromsoken sitter på växellådan, så de klarar sig bra med rör hela vägen, och till bakbromsarna används spiralrör för att ta upp fjädringsrörelserna. På CX blev man så illa tvungen att använda slang till främre bromsoken eftersom de sitter ute vid hjulen. Och på 80-talskonstruktioner (BX och senare modeller) används bromsslangar både fram och bak, dessutom finns en bit grov hydraulslang vid prioritetsventilen (den som fördelar oljeflödet mellan servostyrningen och resten av hydraulsystemet) som tycks ha till uppgift att ta upp tryckstötar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#6 » 08:07:12, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon variant på den typen av plast slangar med rostfritt hölje brukar monteras på motorcyklar som broms slang . Har sånna fram till mina Kleenoil filter på en del av våra maskiner . Om det finns sådan slang som skulle funka .
Bromsledningarna som satt som original var det något liknande som sitter på bilar , klena rör som är ganska lätt jobbade , eller är det något värre .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stefan1972

#7 » 09:31:57, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bromstätningar gjorda för vanlig bromsvätska tå överhuvudtaget inte mineralolja. De suger i sig den oljan som en svamp och förstörs omgående. Växer till dubbla storleken typ och blir alldeles svampiga.
Har man dessutom fel slang så kommer den att lösa upp sig den också. Ska man labba med andra slangar så lär den ha teflontub.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

ner (trådstartaren)

#8 » 09:55:48, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som att alternativet med LHM olja inte är aktuellt alltså. Är det nån som kan förklara det rent kemiskt? Vilka material används till tätningar i respektive system?

Frågan är då hur lång livslängd man kan förvänta sig av vanlig hydraulslang med DOT4? Då maskinen har tvåkretsystem så tror jag inte att jag kommer att bygga om nu direkt utan det får bli ett test hur länge de håller.

Kan det tänkas att DOT5 är snällare? Om jag förstått det rätt så är DOT5 silikonbaserad och DOT4 glykolbaserad. Men då är vi kanske tillbaka till att tätningar i övrigt blir irriterade?
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

ac tc

#9 » 11:14:54, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste ju finnas nån som kan tillverka bromsslangar.
- dot 5 Silicon bromsolja är kemiskt lugn mot det mesta så den borde funka.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#10 » 11:57:52, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser man bara till att använda slang som uppfyller standarden SAE J1401, så ska den vara kompatibel med vanliga bromsvätskor. Slangar avsedda för mineraloljor kanske man inte ska lita på i sammanhanget.

En nackdel med DOT 5 lär vara att den är mer kompressibel än DOT 3/4, den är så att säga ingen riktigt ideal vätska utan uppför sig som om det skulle finnas luft lös i den. Ett bromssystem som redan av naturen känns svampigt kan alltså bli aningen värre med DOT 5.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#11 » 13:11:41, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag är en förspråkare av DOT5 till veteranbilar (alltså inte DOT5.1 som är något annat) så kan jag tillföra något om DOT5 hoppas jag.

Det normala folk säger är att har man haft DOT4 i så kommer packningarna att svälla om man byter till DOT5.
Om detta va sant eller fortfarande är sant har jag ingen direkt koll på.
Det jag vet är att Gamla detaljer från tiden (alltså 60 tal) och nytillverkade packningsatser och biltemas bromsfett fungerar utmärkt med DOT5.
Likaså alla nytillverkade bromsslangar.

Nu suger ju inte DOT5 upp vatten som DOT4 utan DOT5 är lättare än vatten (iallafall den DOT5 som jag har). Om detta gör att vattnet sjunker ner till bromscylindern vet jag i vår då min maskinhall är uppe och bilen (en Amazon) skall renoveras efter 10 år med DOT5. Jag valde att behålla enkretsssytemet men inför istället en totalrenovering efter 10 år och i detta fall 4200 mil på sommarvägar och vinterförvaring i lada.

När det gäller svampigheten så är DOT5 lite svårare att lufta, man får hälla försiktigt ur flaskan.
Det känns som att den inte "äter upp luftfickor" eftersom det finns ökade rapporter om att bromsljusgivaren får bränskador på ena kanten vid innförande av DOT5. Nu är ju en Amazon "svampig" från början så om DOT5 har tillfört ytterligare går inte att avgöra. Nu är det ju mest raceputtar som klagar på svampighet men de blir ju inte nöjda förens bilen har bakelitpuckar och solida fjäderben.... och jättemycket caster. Samt att underdet skall skrapa i marken vid minsta smågrus.

Själv jagar jag SAE5 bromsolja men har inte funnit det. Det är nämligen original i min Yanmargrävare.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

millgard

#12 » 14:51:30, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte använda LHM eller annan mineralolja i ett system anpassat för DOT4 eller annan liknande bromsvätska. Allt av gummi löses upp...
Det var dessvärre ett relativt vanligt fel på gamla Citroënpaddor från tiden före 1967 att någon klant hällt LHM i systemet. Totalrenovering blev konsekvensen. Så glöm det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
millgard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:09, 02-05-2013
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#13 » 16:11:35, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Själv jagar jag SAE5 bromsolja men har inte funnit det. Det är nämligen original i min Yanmargrävare.

/Jan


SAE 5 mineralolja? Den förekommer som framgaffelolja i motorcykelsammanhang. Symaskinsolja och liknande brukar också vara ungefär SAE 5. Annars går det förmodligen lika bra med en tunn mineraloljebaserad hydraulolja - LHM, ISO VG32, kanske ATF.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

maggen

#14 » 20:31:16, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl dot5.1 som gäller idag, dvs för abs/esp. Och den är helt bakåtkompatibel med 3 och 4 om någon undrar.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jocke86

#15 » 23:43:28, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som många redan har konstaterat så håller inte slangar avsedd för mineralolja för bromsvätska, även vanliga bromsslangar tillverkade för ändamålet sväller upp ibland, kvalitetsfråga eller inte vet jag ej, men händer även på originaldelar.
Det är 2 skiljda material i bromssystem för bromsvätska och mineralolja, och båda skyr varandras motsatser som pesten.
Jag har fått bromsslangar pressade i stålomspunnen teflonslang, man väljer nipplar själv precis som när man får hydraulslang pressad. Funkar toppen!

DOT5.1 kan jag inte säga att jag har kommit i kontakt med i originalbilar maggen, snarare brukar den heta något med ESP i namnet eller som hos ATE, SL6 stort på flaskan och ESP&ABS i nån text på flaskan, indikationer på att den har lägre viskositet och dom jag kommit i kontakt med har varit DOT4 vätskor.
Lämnat forumet.
Jocke86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:13, 22-12-2016
Ort: Sverige
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se