ac tc, frågar man inte får man inte svar
O när man ställer frågor på en nivå som är oväntad kan man får intressanta svar
Självklart har oljevolymen inverkan på hur ofta man har lust att byta.
6dl på B&S gräsklipparmotor - då har man råd att byta ofta; och roa sig ss jag gjorde idag, med att ha ngn motor spinna långt över rek max varv.
Börjar man tala 10 tals liter, 100L, mera, då börjar ekonomin att lägga näsan i blöt... sund förnuft försvinner snabbt när plånboken riskerar avmagring...
Ingenting är för evigt... -allt- går förr eller senare sönder... så att man var dum nog att överleva sin egen förlossning, får nog klassas som en av de mest korkade besluten man fattat! Utgången av -det- -dumma- beslutet är ju så given att det är obegripligt hur man kunde fatta det
Så, seriöst, vad säger kunskapen om effekten av de olika partiklar som cirkulerar med oljan?
- järn
- krom
- aluminium
- koppar
- ???/mm
Alla partiklar som är hårdare än det andra materialet kommer ju att fungera som en slipmassa på det mjukare materialet.
Att rena innebär tydligen att med god balans välja -vad- man vill/måste ta bort. Järn, stål, krom, må väl anses som i högsta grad skadligt för maskiners rörliga delar vilka skola smörjas med
olja om oljan innehåller?
Visst pressar jag punkten en aning, men, I väckte min nyfikenhet om vad kunskapen på området har att tillföra.
För ren olja var inte bra, i alla lägen.
Men åt andra hållet, hur "smutsig" olja kan tolereras?...
Svaret på din fråga om motorhaverier.
- Slick 50 i Suzuki GS850GN => kompet trillade till 6kg...
- Slick 50 i BMW R80/7,
växellåda => fick renovera den... lagren stack...
- Spillolja som motorolja i gräsklipparmotor => grannens motorer skär/havererar/motor sallader...
= ALDRIG (mer 1 undantag; VW T2 automatlåda - den skar... men 4000mil, Omega 699, VW olja skulle visst bytas var 1800:e mil... ooops...) hänt mig alltså; o då har jag slarvat en hel del med oljebyten... men visst, motorer och växellå
dor, mår bättre om de har fräsch olja (känns det som).
På Avatarmoppen har jag oljetryckmätare.
Den ger mycket bra svar på -när- viskositeten sjunker på motoroljan. Det har varit intressant att se hur olika oljor fungerar och när de ändrar karaktär. Jag tror mer på den analoga visaren än jag tror på "de som säger sig kunna och veta" .
Det visaren inte visar är det jag frågar om ovan...
När oljetrycket sjunker till 6 bar, då är det dags att planera oljebyte. Vid 5.5 bar börjar motorn "dumma" sig, och tomgångstrycket är nere på 0.5bar (trycklampan tänds vid 0.3 bar om jag minns rätt).
ALLA "billiga" oljor är -slut- vid 450mil, Omega 757 brukar hålla sisådär 1500-2000 mil innan oljetrycket närmar sig 6 bar.
Detta har gett vid handen att det blir billigare med Omega än med mack-olja; dock är fat-olja från Swedol så billig att Omega får problem att konkurrera om den inte håller 2000-2500mil...
Nu är du med mig ac tc, var, mitt intresse om "flytande" sandpapper kommer in
Dessutom så blir det svar på din fråga om havererade maskiner pga bristande smörjning - jag är fundersam... för när jag körde 4500mil på Omega 690 och det som kom ur växellådan var "metallic" antracit "färg"... då blev jag -mycket- fundersam på var man skall lägga kompromissgränserna... jo... -den- lådan fick jag vackert renovera...
Se'n har jag temp-mätare för motoroljan också.
Omega 757 SAE50 gick inte att få högre än 143'C på Autobahn. Omega 757 20W/50 blev ca 150'C. Alla andra oljemärken (Castrol, Shell, Quaker State, Biltema, Statoil 25W/50, osv etc) bottnade mätaren ut på, dvs >>>180'C...
Se'n får "förståsigpåarna" hävda vad de vill - temp-mätaren tror jag mer på.
Så, åter till oljans rening; betydelsen av de partiklar man väljer att låta vara kvar ?