Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Bensin som åldras...

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#1 » 23:25:03, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...det är ju något som har diskuterats i diverse trådar här.
Det är ju välkänt att bensin som har stått i något eller några år ibland kan vara i utmärkt skick, och i andra fall helt oanvändbar.

Enligt mina iakttagelser brukar åldrandet ske i flera steg:
1) Bensinen verkar fortfarande ganska "fräsch" - luktar som färsk bensin, är fortfarande klar och ljusgul. Vissa motorer går utmärkt att köra på den, andra kan ha problem vid kallstart och varmkörning, någon enstaka gång kan det förekomma spikningar som kan tolkas som att oktantalet har börjat sjunka. Jag har haft fall där bara ett år gammal bensin har nått detta stadium, och andra fall där 9-10 år gammal bensin inte har hunnit bli sämre än så här.
2) Bensinen blir brunaktig och mörkare till färgen men är fortfarande klar, lukten påminner snarast om bottensatsen i ett fotogenkök som inte har använts sedan urminnes tider. Sådant bränsle brukar det vara helt omöjligt att få en motor att gå på, men den är fortfarande brännbar. Brukar ta minst 2-3 år innan detta stadium nås.
3) Ännu mörkare färg, grumlig, bottensats. Den enda bensin jag har kunnat datera med någorlunda noggrannhet som har varit så här, var ca 20 år gammal.

De råd jag har brukat komma med för att få bensin (och andra bränslen) att hålla sig länge är ungefär följande:
1) Förvara den hellre i plastdunkar än i plåtdunkar. Absolut inte i försvarets gamla jeepdunkar som är målade på insidan.
2) Förvara den mörkt, torrt och i jämn temperatur, ju kallare desto bättre.

Nu stötte jag på en mycket intressant artikel i Teknisk Tidskrift från 1933 som avslöjar att det här med åldring och hartsbildning i bensin var ett problem redan på den tiden. http://runeberg.org/tektid/1933k/0091.html
Artikeln är skriven av Evert Norlin, en av den tidens största svenska auktoriteter på olje- och bränsleområdet.
En sak som jag inte har tänkt på förut men som är rätt självklar, är att luftens syre bidrar till försämring av bensinen. Så det lönar sig definitivt att ha dunkarna väl fyllda, så att volymen bensin i varje dunk är mycket större än luftvolymen. Det här innebär såklart också att man kan vänta sig att den håller sig bättre i en helt tät dunk än i en ventilerad tank. Speciellt om temperatur- och lufttrycksvariationer gör att tanken "andas".

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



magirus

#2 » 23:29:33, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan väl vara därför som man grävde ner bensinfaten under krigsåren.
Har läst igenom ett antal kommunala Brandkårers protokoll där just nedgrävning av bensinfat var ett stort ämne.

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se