Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Fett till bultar fordon

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

frosten (trådstartaren)

#1 » 15:15:25, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag brukar normalt använda kopparfett till bultar i framvagnen, då de gärna vill rosta fast. Men jag lämnade in bilen på framvagnsinställning och mekanikern gnällde över att det var kopparfett (kladdigt), han var inte glad över att allt var lätt att demontera :grin:

Vad använder ni för fett på bultar? Vilket håller längst utan att det rostar fast?

Tack!
frosten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:27, 06-04-2014
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Lars-Peter D

#2 » 15:19:01, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjära.... e bra..
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Stefan1972

#3 » 15:27:07, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag använder vanligt fett. Man ska komma ihåg att de som rostat fast är monterade torrt. Smörjer man sen med valfritt fett så lär det nog stoppa bilen ut oavsett vad man använder.
Jag tycker inte om kopparfett/pasta jag heller. Allt blir så kletigt av det. Till bilar ska det egentligen förbjudas.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#4 » 15:58:18, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad är det egentligen bra till? En granne använder det till allt (vi hade samma praktikant för några år sen och grabben hade egen traktor som han förflyttade sig med o raggade på torget i Fristad och grannen hjälpte honom att täta insprutningspumpen på flottyrkokarn med kopparpasta och sen ville grabben ha hjälp av mig men då när jag titta på den så sa jag att tvätta får du göra själv innan jag rör den)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x

frosten (trådstartaren)

#5 » 16:32:13, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:vad är det egentligen bra till?


Till framvagn på äldre Audi och VW så är man nästan tvungen att använda fett, det rostar fast. Framförallt den längsta bulten högst upp som håller två länkarmar.

Men ja jag slutar nog med kopparpastan nu :) Jag har vanligt smörjfett hemma, jag använder det istället.
frosten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:27, 06-04-2014
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#6 » 16:35:03, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparpasta mm är till för saker som "bränner fast" som skruvar till grenrör/avgassystem (de inne håller partiklar som blir kvar och "torrsmörjer" efter att "fettet" brunnit upp).....för vanliga detaljer som inte blir flera hundra grader varma räcker olja eller fett bra....det är dessutom billigare. (jag brukar samla på "slattar" som blir över från smörjsprutan, i en burk, för mindre noggrann smörjning....tex skruvar.
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Myhran

#7 » 16:46:16, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljekanna med vanlig motorolja är en underskattad produkt!
Fett eller liknande tillkommer enbart i mer utsatta applikationer,
Men lovar att detta ämne ger lika många svar som det finns användare av smörjmedel ;)

3 personer gillar det här inlägget.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54
Seadoo RXP-X 255 -09
Audi RS6 Plus -05
VW Passat 2.8 4motion (W8 optik) -01
VW Golf R -12
Skoda Superb 2.0Tdi 4x4 -11
Vezeko Jumbo 520 3500kg -06
Opel Kadett A *3 -63, -64, -65

johaniskogen

#8 » 17:24:06, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjära

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

överlass

#9 » 17:36:46, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

en kopparpastatokig kompis till mig hade problem med generatorn på bilen, när jag skulle lyfta av batteripolerna var det fullständigt nerklenat med kopparpasta på polerna. frågade han vad anledningen till det var och det va för att ge bättre kontakt enligt honom, men han hade inte haft problem med dålig kontakt nejnej han va bara kopparpastatokig.. jag tryckte ut en klick kopparpasta på arbetsbänken och ohmmätte den, och som tur va för mig så ledde den absolut ingen ström alls

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Lisch
Sverige
Maskin: Valtra t151
Valtra 8150
New Holland TX66 plus

Lars-Peter D

#10 » 17:47:29, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparpasta tål hetta.. 800-1000 grader... Problemet brukar vara att folk dräller på kopiösa mängder trots att små mängder räcker... Överflödet försvinner "ingenstans" utan jävlas sedan om det skall skruvas igen om 5 år.. Sedan finns de som prövar kopparpasta med aluminium, med dåligt resultat.. Är litet som att bottenmåla en aluminiumbåt med "kopparfärg", blir frätor ibland.. Finns alu-pasta för det... Använder vanligtvis: Vanligt fett eller olja, koppar eller alu-pasta om smörjan skall sitta kvar länge eller utsätts för värme, tjära är bra till det mesta som behöver skydd mot korrosion... Ger ochså lätt låsning.. De flesta anti-seize pastorna (antikärv) koppar, alu, chrom (1500 grader) etc. brukar det bli klott med, för att det läggs på, på tok för mycket för säkerhets skull... pastorna försvinner inte med tiden.... CRC.s hydraultätning funkar som allround på det mesta om man vill förhindra fuktinträngning mutter/bult... ger ochså låsningseffekt av lättare slaget. Vanligtvis står det vart smörjorna lämpar sig på burk/lapp. Det som ochså kunde stå är vart de absolut inte lämpar sig... kanske..
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

torbjorn_forsman

#11 » 17:48:43, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en del tjär- och grafitblandningar som bevisligen kan hindra skruvar från att rosta fast, men tyvärr är det svårt att förutsäga vilken tjära som fungerar bra och vilken som inte alls är lyckad. Ibland innehåller trätjära organiska syror (myrsyra, ättiksyra m fl) som sätter onödigt bra fart på rosten. Och stenkolstjära är cancerframkallande och som tur är borta från marknaden sedan många år.
Ett grafitfett som har haft bra rykte inom ångteknik, processindustri mm är Glansolin, dock vet jag inte om det säljs längre idag.

Ett mindre kletigt alternativ till kopparpasta är något som heter Never-Seez, en liknande blandning men med aluminiumpulver istället för kopparpulver. Precis som med kopparpasta gäller dock att den ska användas sparsamt och bara den där verkligen behövs, det är ingenting för 16-åriga snusläppar som gör av med en hel tub på varje mekarkväll och har det mesta på kläderna och i håret efteråt.

Själv brukar jag använda antingen smörjfett eller något tunnflytande rostskyddsmedel (Tectyl, Biltemas hålrumsrostskydd eller liknande). Om det rör sig om gängor som hotar att skära ihop (t ex redan skadade och halvdåliga gängor, rostfritt, aluminium etc) så blir det molyfett.

I japanska verkstadshandböcker talas det ibland om något som kallas PBC, "polybutyl cuprysil grease", det tycks vara samma sak som kallas kopparpasta här i Sverige.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ulf

#12 » 19:30:55, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En numera salig äldre mek hävdade att det bästa var blymönja och då "ingen såndär syntetisk skit utan riktig!".
Inte hälsosam, men ack så bra även till träbåtar!


Skickat från min NEM-L21 via Tapatalk
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

dc_lindberg

#13 » 20:43:18, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Omega 99 eller/och Omega 77.
http://www.magnagroup.com/
http://www.smorjteknik.se

Klart det skall vara lätt att demontera!
Gissa om de gnäller på mig när jag kommer in med toppar som gått med Omega 757, och växelådor som gått med Omega 690!

Blymönjan var "bäst" - synd att de förbjöd den...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Johnny Thorgren

#14 » 22:44:24, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en burk av en av våra mekaniker på sågen . Texet TC 590 . En typ av aluminiumpasta. Tror att det står antikärvningsmedel på burken. Funkar kanon .

2 personer gillar det här inlägget.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö / Kvarnåsen
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Volvo P1800 - 66
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates