Sida 2 av 2

Re: Äldre tvåtaktare SAE30 eller SAE50?

InläggPostat: 21:51:09, 10-07-2017
av dc_lindberg
Ah!
Gammal teknik. Du har en filt som skall ligga inners 4595 och 4596. Borde väl egentligen inte skilja?
Den skall vara "oljefyld" för att täta och smörja (motsvarande finns på BMW /5-7 med brytarspetsar; fast där skall filten smörja kamaxeltappen. Om den inte smörjer så "skär" tappen... o man får skaffa ny kamaxel... (i värsta fall).

Kan ev., finnas skäl att studera den lösningen närmare o se om den är modifierbar till moderna axeltätningar ?
Nu ska den iof också klara av slitage från utsidan av jord mm när fräsen jobbar...

Re: Äldre tvåtaktare SAE30 eller SAE50?

InläggPostat: 21:51:28, 10-07-2017
av Nybbling
Och här kommer skissen på de rörliga delarna i motorn. Kanske ni som vet mer kan avgöra om lager m.m kan påverka valet av olja och kanske den höga % inblandningen.

Bild


Personligen blandar jag sällan i så mycket som 6% brukar bli mellan 4-5%.

Re: Äldre tvåtaktare SAE30 eller SAE50?

InläggPostat: 22:20:24, 10-07-2017
av dc_lindberg
Lika spänd förvänta att få lära mig :-)

Som jämförelse så ska JLO 372 (Belos) ha ganska fet blandning, men jag har funnit att ca 3% modern 2-takts olja för högvarviga motorer fungerar bäst på mina 372:or. Men vad kommer att hända i längden med dem? Vilken bli den långtida effekten av färre % olja i soppan?
MIn EIA Typhoon (se separat tråd) -ska- ha 4-5%, men då dj.* blir det Lützendimma!!! o även -den- går bättre på ca 3% modern 2-takts olja för högvarviga motorer.
Så, dina frågor är lika aktuella för mig - av i princip samma skäl: "varför?"

Re: Äldre tvåtaktare SAE30 eller SAE50?

InläggPostat: 22:52:09, 10-07-2017
av 63an
Kom ut nya fina maskiner MC Puch tror de var 250cc ny design å gick som fan sen nöp de! 2 kolvar på samma vevstake alltså toppmodern 2-stroke, samtidigt kom ny dyr 2-strokeolja som de tydligen skulle matats med men den fanns inte i tillgänglighet överallt gissar att de var orsaken till förstörda motorer! Å varför tror jag de då? Jo jag fick av min morbror en flaska att blanda till min 98cc å korken var en måttbägare för nån liter men jag blandade som vanligt å de blev inte så bra för den rykte nåt alldeles vansinnigt helt vitt men puttrade på i alla fall! Nu försvann alla de där fina Pucharna som ett trollslag såg dem bara nån månad sen var de bara BSA å andra engelska hojar som tuffade omkring. Tror att det var väldigt dålig reklam om nya oljan dessutom på engelska men en klar generationsväxling var det! :vissla:
Föreslår att blanda nån liter med 6% å testa går den för fett så minska till 5% osv. De är så man får göra! Gamla tvåtaktare från 30-talet hade stefatätningar utanför lagren på vevaxeln så de har nog även din maskin :thumme:

Re: Äldre tvåtaktare SAE30 eller SAE50?

InläggPostat: 09:35:06, 11-07-2017
av torbjorn_forsman
Så vitt jag kan se så har motorn kullager både som ramlager och vevlager, däremot troligen ett glidlager vid kolvbulten.
I och med den kullagrade vevaxeln så är den inte lika oljekrävande som en helt glidlagrad gammal tvåtaktare (t ex en del Evinrude utombordsmotorer från 50-talet). Som följd av den glidlagrade kolvbulten kan dock smörjningsbehovet vara lite större än för moderna påkostade motorer som har ett nållager där.
Vill man slippa ifrån skärningar och andra haverier så skulle jag dock tro att det är mer viktigt att se till att motorn inte kan dra i sig sand och andra otrevligheter - var noga med att hålla efter luftfiltret, se till att vevaxeltätningarna är i bra skick så att det inte kan sugas in saker den vägen osv.
En stor fördel med modern tvåtaktsolja är ju att den sotar och koksar måttligt, så det är mindre risk än med en äldre olja att t ex kolvringar beckar fast eller att vassa sotpartiklar sliter ner maskindelar i onödan.

Stefatätningar är något som bara förekom i Sverige på 30- och 40-talet (de tillverkades vid Stensholms bruk), och det förvånar mig inte om en schweizisk tillverkare som Simar inte hade tillgång till något annat än filttätningar.

Apropå egenheter hos olika tvåtaktsoljor, kan någon förklara varför Biltemas TCW-3 utombordarolja (t ex nr 36-317, verkar inte finnas i sortimentet längre utan motsvarande heter idag 36-992) luktar ammoniak?

Re: Äldre tvåtaktare SAE30 eller SAE50?

InläggPostat: 11:40:40, 11-07-2017
av Jac
Blandningsprocenten har inte nämnts. Om man kör på fläskiga 6% (som det står i manualen) och modern olja så tror jag inte det kommer gnissla i några lager.

Re: Äldre tvåtaktare SAE30 eller SAE50?

InläggPostat: 13:01:30, 12-07-2017
av Nybbling
För att frågan ska bli mer konkret infogar jag här en bild på min lilla oxe.
Bild

Re: Äldre tvåtaktare SAE30 eller SAE50?

InläggPostat: 01:39:19, 06-08-2017
av ac tc
Jag skulle utan tvekan köra på modern tvåtakts olja, bio eller vanlig dock inte dedikerad utombordsolja ( en utombordare går kallare och men kan prioritera annat än temp tålighet då man blandar oljan.)
I instruktions boken till Chrysler utombordare från -76 står det tydligt att om motorolja används så skall det blandas med 4% om en dedikerad olja för utombordare används så skall 2% blandas...
- jag kör numer alla små tvåtaktare på aspen med 2% oavsett blandnings rekommendation, aldrig haft ett så problem fritt motorägande..
- risken att skära för en tvåtaktare är mest om dom går magert, då går det fort utför och det hjälper inte ett dugg med mer olja. Dom skär ändå!

Re: Äldre tvåtaktare SAE30 eller SAE50?

InläggPostat: 09:33:02, 06-08-2017
av torbjorn_forsman
ac tc skrev:Jag skulle utan tvekan köra på modern tvåtakts olja, bio eller vanlig dock inte dedikerad utombordsolja ( en utombordare går kallare och men kan prioritera annat än temp tålighet då man blandar oljan.)
I instruktions boken till Chrysler utombordare från -76 står det tydligt att om motorolja används så skall det blandas med 4% om en dedikerad olja för utombordare används så skall 2% blandas...
- jag kör numer alla små tvåtaktare på aspen med 2% oavsett blandnings rekommendation, aldrig haft ett så problem fritt motorägande..
- risken att skära för en tvåtaktare är mest om dom går magert, då går det fort utför och det hjälper inte ett dugg med mer olja. Dom skär ändå!


Och eftersom många utombordare går FÖR kalla (det finns ju ofta ingen termostat i kylsystemet och pumpas hela tiden in kallvatten i kylmanteln), så måste utombordaroljan ha förmågan att blanda sig med det kondensvatten som alltid finns i en kall cylinder utan att resultatet blir skärvätska. En följd av denna förmåga att blanda sig med vatten är också att moderna utombordaroljor inte lämnar den oljehinna på vattenytan efter båten som man alltid såg förr i tiden. Om det sen skulle vara bättre ur miljösynpunkt att oljeresterna blandar sig lätt med havsvattnet är en helt annan sak. Oljan syns inte - alltså är den inget problem?
Man känner igen de vattenblandbara tvåtaktsoljorna för utombordare på att de luktar ammoniak. Så det går att identifiera dem även om de finns i omärkta dunkar.