Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Lämplig hydraulolja till HIAB 177 med SUNFAB-pump

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

AN

#31 » 21:44:27, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Hahaha...
Magirus, kommer du ihåg de fasta övningskranarna, en av dem var en röd HIAB 177 och den hade en Sunfab-pump. Sunfab har en speciell design på sina axialkolvpumpar, istället för roterande ventilplatta så hade de backventiler för in och utlopp för varje pumpkolv. "Kolvdraget" för insugning gjordes av en tryckfjäder framför varje pumpkolv. Kolven behövde därför inte vara fast i vridskivan utan den låg och "flöt" i cylinderloppet. Detta gjorde att man kunde variera pumpflödet genom att strypa inloppssidan. Och pumpen var gjord/designad att klara "kavitationen" som detta borde medföra. Inne i kranhytten var det en pedal på golvet som ni kallade för gaspedal, men det var helt enkelt en fotreglerad strypning som öppnad för högre flöde när man tryckte ner den. Elmotorn som drev pumpen gick givetvis på fast varvtal.
Jag antar att din pump är byggd på liknande sätt, men utan flödespedal som man hade på lastbilarna och elmotordrivna övningskranar. Med anledning av dett så rekommenderar jag en lättflytande 32:a för att försäkra dig om god fyllnadsgrad i pumpen.... :lmao:

Dessa pumpar kom ut för lastbilar i början av 1950-talet. Inte illa av en skidtillverkare i Arbrå, senare Hudiksvall, som eedan på 1940-talet var med och utvecklade världens första hydrauliska kran samt då var med och startade Hydrauliska Industri AktieBolaget år 1944
Dubbelpump av den gamla typen. in och utloppsventiler i centrum av pumpen. Är det månne en flödesreglerande ventil i inloppet på pumpens vänstra sida??
Bild
Originalets URL: https://www.sunfab.com/media/1101/historia-3_350x.jpg

Idag tillverkar Sunfab respektabla väldokumenterade kolvpumpar , både fasta bent axispumpar och variabla vridskivepumpar. Antar att Sunfab sover i samma säng som HIAB och Olsberg när det gäller lastbilskranar. Nån annan kanske vet mera om detta av mig antagna samarbete??



Kolvarna kanar bara mot swashplate då? Swashplate ändrar inte vinkel, utan man bara stryper inloppet? Vid uppnått tryck, tryckavskäringen så stryps då inloppet? Häftigt av en skidfabrik. :smile: Nu är jag ingen sportig person, men har inte sunfab och sundins skidor samma logga? :klia: Tillverkas skidori Sverige fortfarande?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



akkamaan

#32 » 23:00:36, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Kolvarna kanar bara mot swashplate då?
Ja det är fjädrarna som sköter kolvreturen. Hur lång retur beror på hur mycket "undertryck7vakuum som skapas när vei stryper inloppet

Swashplate ändrar inte vinkel, utan man bara stryper inloppet?

Korrekt. Pumpen skall inte jämföras med en variabel konstanttryckspump, utan det är en variabel konstantflödespump. Vanliga kugghjulpumpar kan ju inte flödesändra på det här viset då de skulle "kavitera sönder". Men de här pumpar klarar dett med sina löst returfjäderbelastade kolvar.
Vid uppnått tryck, tryckavskäringen så stryps då inloppet?

Se ovan, det är ingen konstnttryckspum med tryckavskärning. Det här var pumpar som användes på lastbilskranar där kranföraren satt ut på kranpelaren oförmögen att variera dieselmotorvarvtalet med gaspedalen. Konstantflödessystem skall helst köras med variabelt motorvarvtal för att ge pumpflöde efter behov. Detta för att minska förlusterna. Man kan i och för sig variera flödet ut till kolvarna med riktningsventilerna men då avlänkar man överskottsflöde till tank med stora värmeförluster. Konstantflödessystemen är oerhört energieffektiva om kranföraren kan köra med alla kranventiler i bottenläge hela tiden och variera kranhastigheten med motorvarvtalet. Med Sunfab-pumpen kunde man "simulera" ett variabelt motorvarvtal dvs variabelt konstantflöde med hjälp av strypningen på inloppssidan. Föraren drog ut "handgasen" till ett lagomt fast motorvarvtal (på samma sätt som man kör ett normalt konstanttrycksystem/lastkännande system med variabel kolvpump som har tryckavskärare. Strypningen varierades med en pedal som var direktlänkad ner till ventilen på pumpens inloppssida. Tryck ner pedalen och man får mera flöde. Så pumpen startade alltid med minimalt flöde som skulle motsvara normal pump på tomgångsvarvtal.


Häftigt av en skidfabrik.

Absolut, det visar också att innovatörer ofta inte är tekniskt begränsade, de har en gåva att kunna förstå teknik. Sen vill jag inte kalla folk för uppfinnare. Det är bara människor som inte har satt sig in teknisk historia som talar om "uppfinningar" och "uppfinnare". Ett mera korrekt uttryck är "utvecklare" (och ibland invecklare). Utvecklare eller de så kallade uppfinnarna tar två eller flera tidigade kända tekniker och sätter ihop dem eller utvecklar dem till en ny tidigare okänd teknisk lösning.
Tysken Andreas Stihl utvecklade/uppfann den beninmotordrivna kedjesågen. Men det finns spår av ideen till kedjesågen sedan slutet av 1790-talet.
Har ägnat en hel del tid till att försöka reda ut utveklingen av engreppskördaren. Många tror att den uppfanns av nån person här i Sverige eller Finland, men så är det inte riktigt. Tar det gärna i en annan tråd.

Nu är jag ingen sportig person, men har inte sunfab och sundins skidor samma logga?
Så är det säkert

Tillverkas skidori Sverige fortfarande?

Jag vet inte om Sundins tillverkar skidor längre men jag tror att t ex Tegsnäs har återstartat tillverkning av sina långa högbrättade björkskidor.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

AN

#33 » 11:15:42, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar, då tror jag att jag är med.

akkamaan skrev:
Swashplate ändrar inte vinkel, utan man bara stryper inloppet?

Korrekt. Pumpen skall inte jämföras med en variabel konstanttryckspump, utan det är en variabel konstantflödespump. Vanliga kugghjulpumpar kan ju inte flödesändra på det här viset då de skulle "kavitera sönder". Men de här pumpar klarar dett med sina löst returfjäderbelastade kolvar.

Men då kan den väl inte kavitera :klia:
Om kolvarna flyter i cylinderloppet, utan en påtvingad återgång, så suger väl pumpen bara in det som tryckskillnaden mellan tank och cylinder medger?
Hade kolvarna tvingats tillbaka hade det väl blivit "vakkum", som gett upphov till lite gasbildning då delar av vätskan kokat?
Det är väl det som händer vid kavitation, lågt tryck gör att delar av vätskan kokar och ger gasblåsor?


Hur gick utvecklingen sedan då? Konstantflödespump men med möjlighet att reglera dieselmotorn från kranstolen? Sedan konstanttryck? Sedan LS?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#34 » 14:36:28, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Men då kan den väl inte kavitera :klia:

Korrekt. Kavitationen är inte önskvärd
Om kolvarna flyter i cylinderloppet, utan en påtvingad återgång, så suger väl pumpen bara in det som tryckskillnaden mellan tank och cylinder medger?

Så är det tänkt att fungera
Hade kolvarna tvingats tillbaka hade det väl blivit "vakkum", som gett upphov till , lågt tryck gör att delar av vätskan kokar och ger gasblåsor?

Vet inte om man skall kalla det kokning i egentlig mening. Alla vätskor innehåller en liten andel gaser. T ex syre i vatten. Under vakuum belastning tvingas dessa gaser att "förånga" ytterligare i de vakuumhålrum eller "bubblor" som tvingas uppstå. Det är ju i princip "negativ kompression". Uttrycket kavitation Eller cavitation är ju egentligen inte namnet på den här processen utan begreppet kavitation har ju kommit av kavitera som betyder "urgröpta", dvs gräva ur, göra hålrum etc. Så begreppet kavitation kom av de skador eller urgröpningar som blir av att vakuumblåsor hastigt kommer in i en trycksatt kammare. Oljan runt omkring blåsan så att säga imploderar så karftigt att det skadar omgivande material.
Läran om den här processen är en egen vetenskap som egentligen inte är direkt relaterad till den mekaniska hydrauliken. Den här videon förklarrar på ett mycket bra sätt förångning med vakuum, och hur implosion skapar en jetstråle av vätskan som kan träffa en metallyta och börja på urgröpningsprocessen eller kavitationen.



Hur gick utvecklingen sedan då?

Jag har inte följt utvecklinegn på lasbilssidan i detalj. Men jag vet att t ex HIAB som är världsledande på bl a lastbilsmonterade kranar samarbetar med Svenska Olsbergs Hydraulics som tillverkar hela system. Det är vanligt att de använder ett lastkännande konstantflödessystem. I princip en kranventil med stängt centrum. Framför kranventilen sitter en sk dumpningsventil som avlänkar det fasta oljeflödet till tank när ingen funktion används. När sedan föraren rör ett reglage så sänds en hydraulisk lastberoende trycksignal i en "LS"-ledning till dumpventilen som då börjar avlänka olja till arbetshydrauliken. Systemet använder fasta axialkolvpumpar. Skulle inte bli förvånad om det är Sunfab som levererar (en del av) pumparna.
Själv tycker jag Olsbergs är ett hyperintressant lite nischat företag med gjuteritradition ända från 1600-talet, men som jobbar stenhårt mot alla delar av mobil hydraulik och elektronisk styrning. Bra video här

Olsbergs hydraulics var faktiskt tidiga "pionjärer" på skogsmaskinernas "EHC" system i slutet av 1970-talet dock med en hel del problem inom hydraulikdelen. Så här såg kranreglagen ut då, alla sex funktionerna proportionella.
På insidan av resp spak ser vi 6 st poteniometrar för att ställa in max hastigheten per funtion
Bild
Konstantflödespump men med möjlighet att reglera dieselmotorn från kranstolen? Sedan konstanttryck? Sedan LS?
Jag tror lasbilar leve i sin egen värld när det gäller hydraulik. De använder ju sina kranar relativt lite under en normal arbetsdag och jag kan tänka mig att de inte kan "räkna hem" den rätt stora merkosknad avancerad skogsmaskinshydraulik medför. En skogsmaskin eller enterprenadmaskin använder ju arbetshydrauliken för att tjäna det mesta av sina pengar medan timmerbilar är transportfordon som kör på väg i 2-3 timmar och använder kranen 30 minuter.
Intressant dock med HIAB som har utvecklat krankörning med "goggles" det sk HiVision systemet. Men det har ju egentligen inget att göra med konstanttryck eller LS

"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se