Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 00:16:03, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan kommer ibland upp här, men även på andra forum med skogsmaskiner, bilar m.m.

Red Line, PowerUp,Liqui-Moly, STP, Tripak, Diesel Nectar....för att ta några av dom.
Är det "hokus pokus" eller fungerar det verkligen?
Kan det vara skadligt?
Kanske allt redan finns i alla typer av diesel man köper?
Ska vi skrota idén om en sup 2T-olja vid varje tankning i äldre traktorer/motorer?
För egen del är Jag mest intresserad av info, gällande just äldre motorer utan common rail, men givetvis är det intressant att veta vad som gäller för common rail. Ska man helt utesluta Alla typer av tillsatser i en sådan motor?
Sen finns det även andra tillsatser som enbart inriktar sig på att förlänga lagringstiden, och motverka alger m.m. Fungerar dom? Är innehållet i stort sett samma i alla?
Behöver blankdiesel/HVO100 någon tillsats av någon anledning?
Finns många frågor om ämnet, och all fakta, tips och trix är välkommet! :wave: :grin:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



ac tc

#2 » 11:17:22, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv så får den en skvätt 2t olja nån gång om år och jag har använt redline rl-2 några gånger.
- lite tveksam mot olja i dieseln då det finns undersökningar som tyder på att pumpslitaget ökar av detta.
Redline gillar jag överlag då den är esterbaserad och estrar har generellt goda men försiktiga egenskaper att lösa upp saker, göra gummi/ plast mjukt samt utmärkta som smörjmedel..
- det händer inga mirakel direkt utan du ska se det som förebyggande/ milt behandlande. Man använder jäkligt lite åt gången.

En sak att tänka på vad det gäller diesel med bio inblandning är du får med estrar då dessa är vanliga i växter på köpet så i princip så får du estrarnas goda rengörande egenskaper och goda smörjande egenskaper på köpet.
- haken med estrar är att dom är biologiskt nedbrytbara så du löper en risk att få dieselalger.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#3 » 13:13:37, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvåtaktsolja i dieseln var något som kunde behövas i slutet av 80-talet, i samband med de första misslyckade försöken att ta bort svavel ur dieselolja, men som också tog bort bränslets smörjegenskaper. En del fördelarpumpar skar av den anledningen. Men problemet löstes snabbt och det infördes sedan krav på smörjegenskaper i standarderna för dieselolja.

Rent allmänt kan man nog säga att det är tillverkare och återförsäljare som tjänar mest på de här bränsletillsatserna. De kanske kan ha en funktion att fylla i U-länder där det säljs mycket tvivelaktig soppa som bränsle, men knappast i Sverige och andra länder med stränga standarder och god kontroll på bränslets kvalitet.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#4 » 13:43:15, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar jag har sett Perkinsdiesel in på 2000-talet där insprutningspumpen inte alls levde länge pga svensk diesel.
Sverige var tidigt ute med Ultra low sulfur diesel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-low ... sel#Sweden
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#5 » 14:53:16, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Själv så får den en skvätt 2t olja nån gång om år och jag har använt redline rl-2 några gånger.
- lite tveksam mot olja i dieseln då det finns undersökningar som tyder på att pumpslitaget ökar av detta.
Redline gillar jag överlag då den är esterbaserad och estrar har generellt goda men försiktiga egenskaper att lösa upp saker, göra gummi/ plast mjukt samt utmärkta som smörjmedel..
- det händer inga mirakel direkt utan du ska se det som förebyggande/ milt behandlande. Man använder jäkligt lite åt gången.

En sak att tänka på vad det gäller diesel med bio inblandning är du får med estrar då dessa är vanliga i växter på köpet så i princip så får du estrarnas goda rengörande egenskaper och goda smörjande egenskaper på köpet.
- haken med estrar är att dom är biologiskt nedbrytbara så du löper en risk att få dieselalger.


Därmed så kan man få bakterier/alger även i diesel Utan RME?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#6 » 15:02:31, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Tvåtaktsolja i dieseln var något som kunde behövas i slutet av 80-talet, i samband med de första misslyckade försöken att ta bort svavel ur dieselolja, men som också tog bort bränslets smörjegenskaper. En del fördelarpumpar skar av den anledningen. Men problemet löstes snabbt och det infördes sedan krav på smörjegenskaper i standarderna för dieselolja.

Rent allmänt kan man nog säga att det är tillverkare och återförsäljare som tjänar mest på de här bränsletillsatserna. De kanske kan ha en funktion att fylla i U-länder där det säljs mycket tvivelaktig soppa som bränsle, men knappast i Sverige och andra länder med stränga standarder och god kontroll på bränslets kvalitet.


Okej! Men Är det fullt tillräcklig smörjning även för pumparna i en äldre maskin? För jag antar ju att inte oljebolaget tar någon hänsyn till det.
Jag häller gärna i något i bränslet för att vara på den säkra sidan, men frågan är Vad man isåfall ska köpa? Är det i stort sett samma innehåll i allt?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Roine26

#7 » 21:49:35, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja brukar hälla i vanlig motorolja i dieseln å det är märkbar skillnad på gången i motorn. Började med det på boxern jag hade efter att pumpelementen började tjärva.. sen krångla den aldrig efter det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Roine26
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:53, 26-01-2011
Ort: Säffle Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#8 » 22:57:33, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
torbjorn_forsman skrev:Tvåtaktsolja i dieseln var något som kunde behövas i slutet av 80-talet, i samband med de första misslyckade försöken att ta bort svavel ur dieselolja, men som också tog bort bränslets smörjegenskaper. En del fördelarpumpar skar av den anledningen. Men problemet löstes snabbt och det infördes sedan krav på smörjegenskaper i standarderna för dieselolja.

Rent allmänt kan man nog säga att det är tillverkare och återförsäljare som tjänar mest på de här bränsletillsatserna. De kanske kan ha en funktion att fylla i U-länder där det säljs mycket tvivelaktig soppa som bränsle, men knappast i Sverige och andra länder med stränga standarder och god kontroll på bränslets kvalitet.


Okej! Men Är det fullt tillräcklig smörjning även för pumparna i en äldre maskin? För jag antar ju att inte oljebolaget tar någon hänsyn till det.
Jag häller gärna i något i bränslet för att vara på den säkra sidan, men frågan är Vad man isåfall ska köpa? Är det i stort sett samma innehåll i allt?


Så vitt jag vet så var det bara fördelarpumpar av ett visst märke (vet ej om det var CAV eller Bosch) som fick problem med den tidiga avsvavlade dieseloljan. Och framför allt fördelarpumpar i fordon som då var relativt nya (kanske inte riktigt inkörda än?) . Radpumpar var det inga som helst bekymmer med, och inte heller fördelarpumpar av andra märken.
Tänk på att grundkonstruktionerna till radpumpar gjordes redan på 30-talet, innan det fanns några officiella standarder alls för dieselolja och oljan kunde innehålla nästan vad som helst. Åtminstone en bit in på 50-talet kunde det förekomma att dieselolja var nästan svart till färgen, och så partikelhaltig att det rekommenderades att filtrera den genom en tygbit i samband med tankning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#9 » 23:04:15, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Därmed så kan man få bakterier/alger även i diesel Utan RME?


Ja. Ohyran kan leva och frodas i vilken dieselolja som helst, men den trivs bättre i RME och ännu bättre i rå rapsolja.
Det avgörande för om man ska få problem med bakterier och alger verkar vara luftfuktigheten i tanken, samt temperaturen hos bränslet. I varm och fuktig miljö (t ex tanken på en båt sommartid) växer det som bäst.
Det kan bli fuktigt även i tankar på fordon på land, om det är stora temperaturskillnader mellan dag och natt så att det "andas" mycket i tankventilationen. Och givetvis är det värre ju fuktigare vädret är .
Bästa lösningen på problemet tror jag är att sätta ett torkfilter på tankventilationen (alltså en avlång genomskinlig burk fylld med silicagel, som på ventilationen till oljefyllda krafttransformatorer). Och hålla uppsikt på den - byta till nytorkat silicagel när mer än halva burken har ändrat färg och visar att den har dragit åt sig fukt.
En annan bra sak är att försöka ställa fordon som körs lite och har liten omsättning på bränslet i så jämn temperatur och torr miljö som möjligt. Hellre i skuggan än i solen vid parkering utomhus, undvik plåtskjul och liknande maskinhallar som blir stekheta när solen ligger på och utkylda så snart det blir en stjärnklar natt.
Farmartankar bör hellre vara nergrävda i marken än stå öppet i solen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valberga

#10 » 23:10:17, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det med att nuvarande diesel är torr o inte har någon smörjning råder ju delade meningar om. Men det som stör mig mest är att äldre motorer har tappat väsentligt mycket i kraft av den soppa som finns nu. En bekant till mig menar att han har "tappat" en växel på den nya dieseln, jag tror faktiskt att jag håller med
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

ac tc

#11 » 23:13:17, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mig veterligt så är det bara blankdiesel som inte kan växa ( eller åtminstone växer lite..)
- det mesta i bio väg är nedbrytbart men det behövs vatten för att det ska växa.
Inget vatten inget problem mao. Sen så skulle jag tro att drivmedelsbolagen börjar få koll på vad som funkar eller inte, eg samma sak som inträffade med dom första syntet oljorna som åt tätningar och löste upp alla beläggningar skitsnabbt ( därav syntetoljans dåliga rykte..) där lärde sig oljebolagen vad man skulle undvika efter några år.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#12 » 23:15:09, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan så vinner man mycket i livslängd och minskat servicebehov på en gammal motor med modern lågsvavlig diesel. Motoroljan håller sig renare och bryts inte ner kemiskt på samma sätt som förr, och det blir inte längre några frätskador på kolvringar, cylinderlopp och ventiler vid varje kallstart och varmkörning. Ljuddämpare och avgasrör rostar mindre än förr också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#13 » 23:15:29, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Det med att nuvarande diesel är torr o inte har någon smörjning råder ju delade meningar om. Men det som stör mig mest är att äldre motorer har tappat väsentligt mycket i kraft av den soppa som finns nu. En bekant till mig menar att han har "tappat" en växel på den nya dieseln, jag tror faktiskt att jag håller med


- det stämmer, modern miljödiesel har ett lägre energi innehåll än den gamla dieseln.
Bara att ställa på pumpen lite..
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#14 » 00:07:44, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har svårt att hitta några belägg för att energivärdet skulle ha minskat särskilt mycket i dieselolja på senare år. Om man kan tala om några nämnvärda skillnader så beror de nog mest på att dieselns densitet har minskat (ännu ett argument för en sak jag har hävdat länge, nämligen att bränslepriser borde anges per kg och inte per liter).

Den äldsta uppgift jag hittar om energivärde i dieselolja är i en tysk bok från 1920 (Betrieb und Bedienung von ortsfesten Viertakt-Dieselmaschinen), där anger man densiteten till 0,88-0,93 och värmevärdet ca 10000 kcal/kg för dieselolja gjord av mineralolja. Räknar vi om det till modernare enheter så får vi 41,8 MJ/kg, och tar vi hänsyn till densiteten så blir det 36,8 - 38,9 MJ/l . Eller, om man vill ha det i kWh, 10,22 - 10,81 kWh/l.
Siffrorna för diesel framställd genom torrdestillation av brunkol eller från stenkolstjära har nog bara historiskt intresse idag.

I Nils Gustavsson "Bilmotorer och motorbränslen" från 1942 finns en hel del uppgifter. Leveransfordringar för vad som närmast motsvarar modern diesel, "Brännolja I" säger att värmevärdet ska vara minst 10000 kcal/kg. Inget krav finns på densiteten, men den brukade tydligen ligga mellan 0,81 och 0,90. Det ger alltså 33,9 - 37,7 MJ/l = 9,41 - 10,46 kWh/l. Med andra ord lite lägre värden än år 1920.

Just för ögonblicket får jag inte fram några uppgifter från 70-80-talet. Hade hoppats att det skulle finnas värmevärdesuppgifter i någon formelsamling jag har kvar från skolan, men icke så.

En modern uppgift är ett datablad från Gröna Bilister 2015 som säger att fossil diesel MK1 ska ha 9,80 kWh/l och diesel med 5 % inblandad RME har 9,77 kWh/l. Ren RME har 9,17 kWh/l, HVO har 9,44 kWh/l. Det framgår inte om detta är medelvärden eller garanterade minimivärden.

Några produktdatablad för diesel som jag laddade ner från olika oljebolag 2013 saknar helt uppgift om energivärdet, men alla möjliga och omöjliga andra egenskaper är mycket väl specificerade.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jannejoel

#15 » 09:47:20, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
torbjorn_forsman skrev:Tvåtaktsolja i dieseln var något som kunde behövas i slutet av 80-talet, i samband med de första misslyckade försöken att ta bort svavel ur dieselolja, men som också tog bort bränslets smörjegenskaper. En del fördelarpumpar skar av den anledningen. Men problemet löstes snabbt och det infördes sedan krav på smörjegenskaper i standarderna för dieselolja.

Rent allmänt kan man nog säga att det är tillverkare och återförsäljare som tjänar mest på de här bränsletillsatserna. De kanske kan ha en funktion att fylla i U-länder där det säljs mycket tvivelaktig soppa som bränsle, men knappast i Sverige och andra länder med stränga standarder och god kontroll på bränslets kvalitet.


Okej! Men Är det fullt tillräcklig smörjning även för pumparna i en äldre maskin? För jag antar ju att inte oljebolaget tar någon hänsyn till det.
Jag häller gärna i något i bränslet för att vara på den säkra sidan, men frågan är Vad man isåfall ska köpa? Är det i stort sett samma innehåll i allt?

En del säger att Omega 903 är i särklass bäst.
ac tc skrev:Mig veterligt så är det bara blankdiesel som inte kan växa ( eller åtminstone växer lite..)
- det mesta i bio väg är nedbrytbart men det behövs vatten för att det ska växa.
Inget vatten inget problem mao. Sen så skulle jag tro att drivmedelsbolagen börjar få koll på vad som funkar eller inte, eg samma sak som inträffade med dom första syntet oljorna som åt tätningar och löste upp alla beläggningar skitsnabbt ( därav syntetoljans dåliga rykte..) där lärde sig oljebolagen vad man skulle undvika efter några år.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se