Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

63an

#16 » 10:10:16, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn nämnde om energiinnehåll å de är rätt! Trafikflyget tankar alltid i kilo! Har själv kört upp några kubik i 218 genom åren men tankar i personbildiesel sen har jag inte sett nått om föroreningar i synglas eller märkt om något problem överhuvudtaget under ca: 9 år...ingen extra olja å ofta dunkfyllning, maskin står jämt ute! Förstår problemet finns men vad är orsaken men har bara läst här om problemet måste finnas något sniktankande eller annat handhavande som ställer till det Typ "ja de går nog den här ggn. också"! I sommar har jag soppatorskat minst 3 ggr. riktigt så de blivit luftning men alltid bara funkat! Visst verkar de konstigt när praktiskt taget nya maskiner börjar spöka med bränslet? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



MN

#17 » 11:05:12, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ur "Data och diagram" tryckt 1996 finns det normal och lågsvavlig eldningsolja 3,4 och 5 listade. Lågsvavliga mest energirik med 41,3 - 41,3 resp 41,0 Mj/kg. Enligt SIS 15 54 03 resp 04

M

torbjorn_forsman skrev:Jag har svårt att hitta några belägg för att energivärdet skulle ha minskat särskilt mycket i dieselolja på senare år. Om man kan tala om några nämnvärda skillnader så beror de nog mest på att dieselns densitet har minskat (ännu ett argument för en sak jag har hävdat länge, nämligen att bränslepriser borde anges per kg och inte per liter).

Den äldsta uppgift jag hittar om energivärde i dieselolja är i en tysk bok från 1920 (Betrieb und Bedienung von ortsfesten Viertakt-Dieselmaschinen), där anger man densiteten till 0,88-0,93 och värmevärdet ca 10000 kcal/kg för dieselolja gjord av mineralolja. Räknar vi om det till modernare enheter så får vi 41,8 MJ/kg, och tar vi hänsyn till densiteten så blir det 36,8 - 38,9 MJ/l . Eller, om man vill ha det i kWh, 10,22 - 10,81 kWh/l.
Siffrorna för diesel framställd genom torrdestillation av brunkol eller från stenkolstjära har nog bara historiskt intresse idag.

I Nils Gustavsson "Bilmotorer och motorbränslen" från 1942 finns en hel del uppgifter. Leveransfordringar för vad som närmast motsvarar modern diesel, "Brännolja I" säger att värmevärdet ska vara minst 10000 kcal/kg. Inget krav finns på densiteten, men den brukade tydligen ligga mellan 0,81 och 0,90. Det ger alltså 33,9 - 37,7 MJ/l = 9,41 - 10,46 kWh/l. Med andra ord lite lägre värden än år 1920.

Just för ögonblicket får jag inte fram några uppgifter från 70-80-talet. Hade hoppats att det skulle finnas värmevärdesuppgifter i någon formelsamling jag har kvar från skolan, men icke så.

En modern uppgift är ett datablad från Gröna Bilister 2015 som säger att fossil diesel MK1 ska ha 9,80 kWh/l och diesel med 5 % inblandad RME har 9,77 kWh/l. Ren RME har 9,17 kWh/l, HVO har 9,44 kWh/l. Det framgår inte om detta är medelvärden eller garanterade minimivärden.

Några produktdatablad för diesel som jag laddade ner från olika oljebolag 2013 saknar helt uppgift om energivärdet, men alla möjliga och omöjliga andra egenskaper är mycket väl specificerade.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#18 » 12:21:19, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med diesel och dess egenskaper än en farsot som sprider sig närmast lavinartat! Vad som är gynnsamt med denna farsot är att det är bara de som tror och vill som blir drabbade i ökad omfattning i dag! Vi har totalt ett tjugotal dieselfordon som bara tankas med vanlig mackdiesel och det tillsätts absolut inga tillsatser. Underhållet består i att tankar dräneras och filter byts ungefär som det står att det ska göras i instruktionerna för fordonen. En del tankas bara via dunk men hygienen är hög i hanteringen av allt bränsle. All diesel är Circle K pissgula standarddiesel, så det är inget speciellt med vårt bränsle. Säger som 63:an att det bara funkar utan minsta störningar. Har bytt en insprutningspump i våra fordon på tjugo år och det var en Cav rotorpump som helt enkelt var "dyngslut" efter 15-20000h och det kan knappast skyllas på bränslet eller kanske tack vare bränslet den gick så långt. Och de där "Algerna" har vi inte träffat på i något sammanhang bara hört talas om, däremot vanligt skit som alltid har funnits i bränslesystem som inte fått det underhåll de borde dyker ju upp då och då, men så har det ju alltid varit! Och då gör vi minst 2-3 mer ingående service på dieselsystem varje månad!
Har reviderat min uppfattning om en del dittills trovärdiga maskinmänniskor som påstår att diverse tillsatser är nödvändiga, och inte sällan har de också denna absolut nödvändiga tillsats till försäljning...
Det jag ser som största problemet i sammanhanget är om dessa tillsatser är garanterat oskadliga för det fordon de används i! Den vanligt förekommande tvåtaktsoljan har ju visat sig olämplig blandad i dieselolja! Så det minsta man kan begära av "undermedlen" är att det garanteras att de i vart fall inte skadar fordonet, om det sedan orsakar ekonomisk skada för köparen är en helt annan historia!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#19 » 13:33:06, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått alger en gång. Beror mest på att maskinen står mkt och ofta lite i tanken. Blir ju säkert mkt kondens.
Men sen i somras kör jag allt på hvo och den ska det ju inte bli alger i. Tiden får utvisa om det stämmer.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

qqq

#20 » 19:43:16, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Har fått alger en gång. Beror mest på att maskinen står mkt och ofta lite i tanken. Blir ju säkert mkt kondens.
Men sen i somras kör jag allt på hvo och den ska det ju inte bli alger i. Tiden får utvisa om det stämmer.

Blir intressant och höra hur det går. Jag har haft #¤%&/ mycket problem med alger och utfällningar i dieselbränslesystemen.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#21 » 20:00:15, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är två olika saker som kan hända.
Ett, algtillväxt på grund av vatten. Som kan ske i all diesel. Dock mera i diesel med RME.
Två, oxidation av RME på grund av ålder. Där av att det finns begränsning i databladen på hur länge diesel med RME kan lagras.

Båda två orsakar gegga oberoende av varandra.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#22 » 20:26:12, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och vi kanske ska lägga till:
Tre, hartsbildning som kan ske i vilket fossilblandat bränsle som helst, både bensin och diesel, om det förvaras i kontakt med metaller eller utsätts för solljus. Det händer ofta i bränsletankar eller dunkar av järnplåt, men aldrig med bränslen som förvaras i plastdunkar. Troligen - men jag har inga säkra belägg för det - är t ex koppar och kopparlegeringar ännu farligare för bränslet än järn, och aluminium kanske något mindre farligt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jannejoel

#23 » 20:50:26, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svenska petroliuminstitutet skriver så här om material som kan skapa problem:


Både drivmedelsindustrin och fordonsindustrin har gett ut rekommendationer för materialval i både tankar och bränslekomponenter. Några av de metaller som kan katalysera, påskynda, oxidationen (nedbrytningen) av FAME är: zink, koppar, brons, mässing, tenn och bly.

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jannejoel

#24 » 20:52:33, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

valberga

#25 » 23:20:29, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr talades förr om sommar o vinterdiesel. Vinterdiesel levererades efter ???? datum. den hade annan inblandning så att den skulle klara kyla bättre, så det inte blev parafinutfällning.
Existerar det i dag? jag har aldrig hört det nämnas längre. Blir det parafinutfällning på dagens diesel :klia:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Skrukke

#26 » 11:22:39, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du med parafinutfälning mener den hvite voksen som blir i slamglass og filter når det blir kaldt, så kan jeg si at dagens diesel får parafinutfälning. Senest i fjor høst startet jeg traktoren og lot den stå å bakke seg varm, da ble slamglasset helt hvit av voks. Ute temp. -20, og sommerdiesel på tanken. Halv tank diesel (ca 20 liter) på min kjære IH 444, slo på 5 liter bensin, og en liten skvett olje. Lot den stå å bakke videre, og fulgte med etterhvert som den hvite voksen ble spist opp og blandet med dieselen igjen.

Vet ikke hvordan det er der du bor, men hær langt nord om polarsirkelen tåler sommerdieselen ca. -12 / -16. Den diesel vi har nå tåler -33. Skiftet skjer en gang på høsten, litt avhengig av når tankbåten kommer med vinterdieselen og slike ting.

OBS!
Det med å slå bensin i dieselen ville jeg aldri gjort om det var en av de moderne diesel motorene. Og jeg anbefaler heller ikke andre å gjøre det.

:back_to: Har kjørt traktor og dieselbil de siste 30 år, tidligere brukte jeg dieseltilsetning når jeg tanket på vinteren, men har helt sluttet med det nå.
Den dieselen vi har hær oppe i hvertfall er det ikke behov for å bruke noen form for tilsetning i. La det nå være sagt også, vi har nesten ikke bio i vår diesel hær. :grin:
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

63an

#27 » 14:53:05, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De spädde med typ fotogen för på vintrarna å de funkade nog rätt så bra! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#28 » 14:56:58, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en repövning råkade jag ut för en hjullastare som hade blivit feltankad med troligen 2/3 diesel och 1/3 bensin. Den gick bra att starta, gick bra på tomgång och att "tomvarva", men knackade MYCKET kraftigt och tappade kraft så snart man försökte belasta motorn. De som ute i kylan försökte felsöka den gissade på trasig topplockspackning, först när maskinen hade kommit in i värmen upptäcktes att det luktade bensin ur tanken. Sen kollade man tomdunkarna den hade tankats från.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jonnordvall

#29 » 16:32:53, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog måste det väl va olika diesel på sommar resp vinter ännu. Tankade min förr kines full på hösten och sedan stod den till vintern. Och då gick den omöjligt. Fick Tina upp både tanken och slangarna och pumpen innan den gick att köra igen.....
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Towil

#30 » 16:48:39, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se