Jag har svårt att hitta några belägg för att energivärdet skulle ha minskat särskilt mycket i dieselolja på senare år. Om man kan tala om några nämnvärda skillnader så beror de nog mest på att dieselns densitet har minskat (ännu ett argument för en sak jag har hävdat länge, nämligen att bränslepriser borde anges per kg och inte per liter).
Den äldsta uppgift jag hittar om energivärde i dieselolja är i en tysk bok från 1920 (Betrieb und Bedienung von ortsfesten Viertakt-Dieselmaschinen), där anger man densiteten till 0,88-0,93 och värmevärdet ca 10000 kcal/kg för dieselolja gjord av mineralolja. Räknar vi om det till modernare enheter så får vi 41,8 MJ/kg, och tar vi hänsyn till densiteten så blir det 36,8 - 38,9 MJ/l . Eller, om man vill ha det i kWh, 10,22 - 10,81 kWh/l.
Siffrorna för diesel framställd genom torrdestillation av brunkol eller från stenkolstjära har nog bara historiskt intresse idag.
I Nils Gustavsson "Bilmotorer och motorbränslen" från 1942 finns en hel del uppgifter. Leveransfordringar för vad som närmast motsvarar modern diesel, "
Brännolja I" säger att värmevärdet ska vara minst 10000 kcal/kg. Inget krav finns på densiteten, men den brukade tydligen ligga mellan 0,81 och 0,90. Det ger alltså 33,9 - 37,7 MJ/l = 9,41 - 10,46 kWh/l. Med andra ord lite lägre värden än år 1920.
Just för ögonblicket får jag inte fram några uppgifter från 70-80-talet. Hade hoppats att det skulle finnas värmevärdesuppgifter i någon formelsamling jag har kvar från skolan, men icke så.
En modern uppgift är ett datablad från Gröna Bilister 2015 som säger att fossil diesel MK1 ska ha 9,80 kWh/l och diesel med 5 % inblandad RME har 9,77 kWh/l. Ren RME har 9,17 kWh/l, HVO har 9,44 kWh/l. Det framgår inte om detta är medelvärden eller garanterade minimivärden.
Några produktdatablad för diesel som jag laddade ner från olika oljebolag 2013
saknar helt uppgift om energivärdet, men alla möjliga och omöjliga andra egenskaper är mycket väl specificerade.