Sida 2 av 3

Re: Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

InläggPostat: 10:10:16, 06-11-2017
av 63an
Torbjörn nämnde om energiinnehåll å de är rätt! Trafikflyget tankar alltid i kilo! Har själv kört upp några kubik i 218 genom åren men tankar i personbildiesel sen har jag inte sett nått om föroreningar i synglas eller märkt om något problem överhuvudtaget under ca: 9 år...ingen extra olja å ofta dunkfyllning, maskin står jämt ute! Förstår problemet finns men vad är orsaken men har bara läst här om problemet måste finnas något sniktankande eller annat handhavande som ställer till det Typ "ja de går nog den här ggn. också"! I sommar har jag soppatorskat minst 3 ggr. riktigt så de blivit luftning men alltid bara funkat! Visst verkar de konstigt när praktiskt taget nya maskiner börjar spöka med bränslet? :vissla:

Re: Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

InläggPostat: 11:05:12, 06-11-2017
av MN
Ur "Data och diagram" tryckt 1996 finns det normal och lågsvavlig eldningsolja 3,4 och 5 listade. Lågsvavliga mest energirik med 41,3 - 41,3 resp 41,0 Mj/kg. Enligt SIS 15 54 03 resp 04

M

torbjorn_forsman skrev:Jag har svårt att hitta några belägg för att energivärdet skulle ha minskat särskilt mycket i dieselolja på senare år. Om man kan tala om några nämnvärda skillnader så beror de nog mest på att dieselns densitet har minskat (ännu ett argument för en sak jag har hävdat länge, nämligen att bränslepriser borde anges per kg och inte per liter).

Den äldsta uppgift jag hittar om energivärde i dieselolja är i en tysk bok från 1920 (Betrieb und Bedienung von ortsfesten Viertakt-Dieselmaschinen), där anger man densiteten till 0,88-0,93 och värmevärdet ca 10000 kcal/kg för dieselolja gjord av mineralolja. Räknar vi om det till modernare enheter så får vi 41,8 MJ/kg, och tar vi hänsyn till densiteten så blir det 36,8 - 38,9 MJ/l . Eller, om man vill ha det i kWh, 10,22 - 10,81 kWh/l.
Siffrorna för diesel framställd genom torrdestillation av brunkol eller från stenkolstjära har nog bara historiskt intresse idag.

I Nils Gustavsson "Bilmotorer och motorbränslen" från 1942 finns en hel del uppgifter. Leveransfordringar för vad som närmast motsvarar modern diesel, "Brännolja I" säger att värmevärdet ska vara minst 10000 kcal/kg. Inget krav finns på densiteten, men den brukade tydligen ligga mellan 0,81 och 0,90. Det ger alltså 33,9 - 37,7 MJ/l = 9,41 - 10,46 kWh/l. Med andra ord lite lägre värden än år 1920.

Just för ögonblicket får jag inte fram några uppgifter från 70-80-talet. Hade hoppats att det skulle finnas värmevärdesuppgifter i någon formelsamling jag har kvar från skolan, men icke så.

En modern uppgift är ett datablad från Gröna Bilister 2015 som säger att fossil diesel MK1 ska ha 9,80 kWh/l och diesel med 5 % inblandad RME har 9,77 kWh/l. Ren RME har 9,17 kWh/l, HVO har 9,44 kWh/l. Det framgår inte om detta är medelvärden eller garanterade minimivärden.

Några produktdatablad för diesel som jag laddade ner från olika oljebolag 2013 saknar helt uppgift om energivärdet, men alla möjliga och omöjliga andra egenskaper är mycket väl specificerade.

Re: Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

InläggPostat: 12:21:19, 06-11-2017
av LeifAndersson
Det där med diesel och dess egenskaper än en farsot som sprider sig närmast lavinartat! Vad som är gynnsamt med denna farsot är att det är bara de som tror och vill som blir drabbade i ökad omfattning i dag! Vi har totalt ett tjugotal dieselfordon som bara tankas med vanlig mackdiesel och det tillsätts absolut inga tillsatser. Underhållet består i att tankar dräneras och filter byts ungefär som det står att det ska göras i instruktionerna för fordonen. En del tankas bara via dunk men hygienen är hög i hanteringen av allt bränsle. All diesel är Circle K pissgula standarddiesel, så det är inget speciellt med vårt bränsle. Säger som 63:an att det bara funkar utan minsta störningar. Har bytt en insprutningspump i våra fordon på tjugo år och det var en Cav rotorpump som helt enkelt var "dyngslut" efter 15-20000h och det kan knappast skyllas på bränslet eller kanske tack vare bränslet den gick så långt. Och de där "Algerna" har vi inte träffat på i något sammanhang bara hört talas om, däremot vanligt skit som alltid har funnits i bränslesystem som inte fått det underhåll de borde dyker ju upp då och då, men så har det ju alltid varit! Och då gör vi minst 2-3 mer ingående service på dieselsystem varje månad!
Har reviderat min uppfattning om en del dittills trovärdiga maskinmänniskor som påstår att diverse tillsatser är nödvändiga, och inte sällan har de också denna absolut nödvändiga tillsats till försäljning...
Det jag ser som största problemet i sammanhanget är om dessa tillsatser är garanterat oskadliga för det fordon de används i! Den vanligt förekommande tvåtaktsoljan har ju visat sig olämplig blandad i dieselolja! Så det minsta man kan begära av "undermedlen" är att det garanteras att de i vart fall inte skadar fordonet, om det sedan orsakar ekonomisk skada för köparen är en helt annan historia!

Re: Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

InläggPostat: 13:33:06, 06-11-2017
av magloman
Har fått alger en gång. Beror mest på att maskinen står mkt och ofta lite i tanken. Blir ju säkert mkt kondens.
Men sen i somras kör jag allt på hvo och den ska det ju inte bli alger i. Tiden får utvisa om det stämmer.

Re: Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

InläggPostat: 19:43:16, 06-11-2017
av qqq
magloman skrev:Har fått alger en gång. Beror mest på att maskinen står mkt och ofta lite i tanken. Blir ju säkert mkt kondens.
Men sen i somras kör jag allt på hvo och den ska det ju inte bli alger i. Tiden får utvisa om det stämmer.

Blir intressant och höra hur det går. Jag har haft #¤%&/ mycket problem med alger och utfällningar i dieselbränslesystemen.

Re: Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

InläggPostat: 20:00:15, 06-11-2017
av Towil
Det är två olika saker som kan hända.
Ett, algtillväxt på grund av vatten. Som kan ske i all diesel. Dock mera i diesel med RME.
Två, oxidation av RME på grund av ålder. Där av att det finns begränsning i databladen på hur länge diesel med RME kan lagras.

Båda två orsakar gegga oberoende av varandra.

Re: Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

InläggPostat: 20:26:12, 06-11-2017
av torbjorn_forsman
Och vi kanske ska lägga till:
Tre, hartsbildning som kan ske i vilket fossilblandat bränsle som helst, både bensin och diesel, om det förvaras i kontakt med metaller eller utsätts för solljus. Det händer ofta i bränsletankar eller dunkar av järnplåt, men aldrig med bränslen som förvaras i plastdunkar. Troligen - men jag har inga säkra belägg för det - är t ex koppar och kopparlegeringar ännu farligare för bränslet än järn, och aluminium kanske något mindre farligt.

Re: Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

InläggPostat: 20:50:26, 06-11-2017
av jannejoel
Svenska petroliuminstitutet skriver så här om material som kan skapa problem:


Både drivmedelsindustrin och fordonsindustrin har gett ut rekommendationer för materialval i både tankar och bränslekomponenter. Några av de metaller som kan katalysera, påskynda, oxidationen (nedbrytningen) av FAME är: zink, koppar, brons, mässing, tenn och bly.

Re: Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

InläggPostat: 20:52:33, 06-11-2017
av jannejoel

Re: Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

InläggPostat: 23:20:29, 07-11-2017
av valberga
Förr talades förr om sommar o vinterdiesel. Vinterdiesel levererades efter ???? datum. den hade annan inblandning så att den skulle klara kyla bättre, så det inte blev parafinutfällning.
Existerar det i dag? jag har aldrig hört det nämnas längre. Blir det parafinutfällning på dagens diesel :klia:

Re: Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

InläggPostat: 11:22:39, 08-11-2017
av Skrukke
Om du med parafinutfälning mener den hvite voksen som blir i slamglass og filter når det blir kaldt, så kan jeg si at dagens diesel får parafinutfälning. Senest i fjor høst startet jeg traktoren og lot den stå å bakke seg varm, da ble slamglasset helt hvit av voks. Ute temp. -20, og sommerdiesel på tanken. Halv tank diesel (ca 20 liter) på min kjære IH 444, slo på 5 liter bensin, og en liten skvett olje. Lot den stå å bakke videre, og fulgte med etterhvert som den hvite voksen ble spist opp og blandet med dieselen igjen.

Vet ikke hvordan det er der du bor, men hær langt nord om polarsirkelen tåler sommerdieselen ca. -12 / -16. Den diesel vi har nå tåler -33. Skiftet skjer en gang på høsten, litt avhengig av når tankbåten kommer med vinterdieselen og slike ting.

OBS!
Det med å slå bensin i dieselen ville jeg aldri gjort om det var en av de moderne diesel motorene. Og jeg anbefaler heller ikke andre å gjøre det.

:back_to: Har kjørt traktor og dieselbil de siste 30 år, tidligere brukte jeg dieseltilsetning når jeg tanket på vinteren, men har helt sluttet med det nå.
Den dieselen vi har hær oppe i hvertfall er det ikke behov for å bruke noen form for tilsetning i. La det nå være sagt også, vi har nesten ikke bio i vår diesel hær. :grin:

Re: Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

InläggPostat: 14:53:05, 08-11-2017
av 63an
De spädde med typ fotogen för på vintrarna å de funkade nog rätt så bra! :vissla:

Re: Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

InläggPostat: 14:56:58, 08-11-2017
av torbjorn_forsman
På en repövning råkade jag ut för en hjullastare som hade blivit feltankad med troligen 2/3 diesel och 1/3 bensin. Den gick bra att starta, gick bra på tomgång och att "tomvarva", men knackade MYCKET kraftigt och tappade kraft så snart man försökte belasta motorn. De som ute i kylan försökte felsöka den gissade på trasig topplockspackning, först när maskinen hade kommit in i värmen upptäcktes att det luktade bensin ur tanken. Sen kollade man tomdunkarna den hade tankats från.

Re: Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

InläggPostat: 16:32:53, 08-11-2017
av jonnordvall
Nog måste det väl va olika diesel på sommar resp vinter ännu. Tankade min förr kines full på hösten och sedan stod den till vintern. Och då gick den omöjligt. Fick Tina upp både tanken och slangarna och pumpen innan den gick att köra igen.....

Re: Den Stora tråden om Diesel-tillsatser!

InläggPostat: 16:48:39, 08-11-2017
av Towil