Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Långtidstest av RME diesel

58 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

jannejoel (trådstartaren)

#31 » 18:02:11, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:För rent och sterilt vatten, som inte innehöll några algsporer som kunde börja växa till? Det är ju känt att vatten från en djupborrad brunn ofta är så sterilt att det inte blir någon algtillväxt om det får stå i en stängd dunk framme i solljus, men t ex regnvatten eller vatten från en mindre bra grävd brunn ger gröna slemmiga beläggningar ganska snart.

Stod dessa burkar mörkt eller ljust till?

Jag tror för min del att koppar och kopparlegeringar är en ganska stor bov i sammanhanget. Funderar litegrann på att göra ett liknande prov - fyra burkar med en bit koppar i varje, de fylls med "blankdiesel", vanlig mackdiesel med 5 % RME, HVO100, ev ren RME i den fjärde burken. Får stå något år.
Ev skulle man kunna komplettera med fyra burkar med samma dieselbränslen och mässingbitar.


Detta är brunnsvatten som gått genom ett ph-höjande filter. Men eftersom ingen torde hälla vatten i sin dieseltank - vare sig från brunn elller djupborra - så skall man väl inte "hjälpa algerna på traven". För i dieseltankar är det väl endast kondensvatten algerna har tillgång till får man hoppas.

Dessa burkar har stått rätt mörkt i ett pannrum där det är stora temperaturvariationer eftersom jag eldar med ved. Men även dieselsystem är ju fria från ljusinsläpp.

Gör gärna ett sånt test o låt oss följa det! Notera att i den vänstra burken är ett kopparrör, (men inget vatten tillsatt). Men inte heller i den har det bildats någon permatex eller sirapsgoja.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B



goslin

#32 » 18:44:27, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag tycker att det är jättebra att den här typen av tester görs :buga: När man använder sin gamla traktor sällan behöver man verkligen tänka igenom bränslehanteringen och då är kunskap ovärdelig!
Tack för att ni gör jobbet!
Mvh
/Gösta

3 personer gillar det här inlägget.
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

qqq

#33 » 21:50:56, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:För rent och sterilt vatten, som inte innehöll några algsporer som kunde börja växa till? Det är ju känt att vatten från en djupborrad brunn ofta är så sterilt att det inte blir någon algtillväxt om det får stå i en stängd dunk framme i solljus, men t ex regnvatten eller vatten från en mindre bra grävd brunn ger gröna slemmiga beläggningar ganska snart.

Stod dessa burkar mörkt eller ljust till?

Jag tror för min del att koppar och kopparlegeringar är en ganska stor bov i sammanhanget. Funderar litegrann på att göra ett liknande prov - fyra burkar med en bit koppar i varje, de fylls med "blankdiesel", vanlig mackdiesel med 5 % RME, HVO100, ev ren RME i den fjärde burken. Får stå något år.
Ev skulle man kunna komplettera med fyra burkar med samma dieselbränslen och mässingbitar.

Gör det testet.

2 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

jannejoel (trådstartaren)

#34 » 08:15:24, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag lade jag i en bit kopparrör i burken med vatten o alger. Får se om det blir fart på permatexproduktionen nu.
Idag tittade jag riktigt noga i burken som haft kopparrör hela tiden och under röret syns faktiskt lite lite svartbrun goja. Bild

Skickat från min F5321 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jannejoel (trådstartaren)

#35 » 15:37:26, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojoj vad kopparröret fick fart på processen! På två veckor har dieseln helt ändrat karaktär och färg. Luktar nu mer som något lösningsmedel än diesel. Och algerna har glada dagar. Bildar nu en slemmig sörja nere i vattnet.
Så vatten plus koppar är tydligen grejen om man ska få till alger.
Den vänstra burken har ju haft kopparrör hela tiden. Men inget vatten. Dieseln blev fort förstörd, men knappast några alger alls än idag.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181106/939f4bd690aaea2bed8d78321e6b9fa6.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181106/f35c920f37a696ed3362ba18ee011a36.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181106/df2d26ebac58046ee8167880f07c6d8a.jpg


Skickat från min F5321 via Tapatalk

10 personer gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Trondos

#36 » 00:30:09, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en gang.....kopperrør var vanlig å anvende ved installasjon av oljekaminer (hva heter det på svensk) altså en typ oljebrennar som sto i stuen i stedet for en vedspis.
Mine foreldre hadde en oljekamin som kunne brenne både fyringsolje nr.1 og parafin, vi brukte fyringsolje for det var billigst, og så brukte pappa det på traktoren. Men på 80-tallet var vel ikke RME oppfunnet, og fuel hadde fortfarande minst 1% svovel. :djaevul:



Bild
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Ivar Risslén

#37 » 01:39:08, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi brukar kalla de kaminerna för fotogenkamin eller dieselkamin. Fotogen = Parafin. Paraffin i sverige är en vaxliknande produkt som används till att försegla syltburkar
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Volvot24

#38 » 07:31:49, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ushiamej... Nu blir jag orolig för vad som kan finnas i båtens dieselsystem...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Lind1977

#39 » 09:05:35, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en gammal grävmaskin som råkat illa ut av miljödiesel. Har någon tråd här hur det krånglat, I våras hade vi ur tanken och fick den ren. Har fyllt på med "tillsats mot alger" - medel från lantmännen i byn. Ändå har sliten börjat växa. Och av de som har dieseln ska det vara den mer blank än rme. (vad de nu kallade den). Bidrar med en bild på det svarta slemmiga i botten av tanken.
(de 3 svarta öarna)

Några tips? Ska pumpa ur joxet i helgen. :(Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181110/7dce675584778fb8204a4b627f1c428b.jpg


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

magloman

#40 » 09:32:05, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör på enbart hvo100, inga problem med alger
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Lind1977

#41 » 09:41:28, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magloman, har du någon maskin som står längre tider med hvo? Denna maskin kan ju stå ett par månader utan att användas. Har inte märkt några problem på traktorer och skotare.. :/

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

magloman

#42 » 09:57:46, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har två st som bara används lite på sommarn.
Speciellt 430in. Den går ca en månad på året bara.

Hvo är lagringsstabil längre än vanlig diesel. Sen även om det blir kondensvatten ska det inte bli alger. Med all typ av bränsle är det nog bra att ha mkt i tanken. Mindre plats för luft ger ju mindre kondensvatten.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#43 » 10:21:23, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tips förutom att byta bränsle:
Försök se till att maskinen står så torrt till som möjligt och att åtminstone den sida där tanken finns, står i skuggan. Om tanken slipper ifrån att bli kraftigt värmd av solen varje dag och sen utkyld på natten så "andas" den mindre och man får in mindre fukt i den.
Om möjligt, montera ett torkfilter (burk med silicagel) på tankventilationen.
Kolla att det inte finns några delar av koppar i kontakt med bränslet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jannejoel (trådstartaren)

#44 » 10:42:33, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Tips förutom att byta bränsle:
Försök se till att maskinen står så torrt till som möjligt och att åtminstone den sida där tanken finns, står i skuggan. Om tanken slipper ifrån att bli kraftigt värmd av solen varje dag och sen utkyld på natten så "andas" den mindre och man får in mindre fukt i den.
Om möjligt, montera ett torkfilter (burk med silicagel) på tankventilationen.
Kolla att det inte finns några delar av koppar i kontakt med bränslet.
Det där med vilka material som är i kontakt med dieseln har jag grunnat mycket på.
Jag har en h10-350. Basmaskinen är alltså en boxer350.
I mitt fall så tycker jag att den uppfyller alla kriterier för att få algproblem.

* Har nästan aldrig full tank för jag vill inte att dieseln ska bli för gammal. Låg förbrukning.
* kan stå i månader under den snöfria delen av året.
* står i en öppen port som vetter åt söder, så temperaturen varierar stort mellan dag o natt.

Men jag har aldrig haft problem med alger!
Byter bränslefiltren vart annat år o har aldrig sett minsta tillstymmelse till slem eller annat algliknande i dem.

Därför undrar jag om det kan va så att de som får återkommande problem har otur med vilka material tillverkaren valt i bränslesystemet.

Du som läser detta, känner du till någon boxer350 som haft problem med alger?

Skickat från min F5321 via Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

torbjorn_forsman

#45 » 12:42:15, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:
torbjorn_forsman skrev:Tips förutom att byta bränsle:
Försök se till att maskinen står så torrt till som möjligt och att åtminstone den sida där tanken finns, står i skuggan. Om tanken slipper ifrån att bli kraftigt värmd av solen varje dag och sen utkyld på natten så "andas" den mindre och man får in mindre fukt i den.
Om möjligt, montera ett torkfilter (burk med silicagel) på tankventilationen.
Kolla att det inte finns några delar av koppar i kontakt med bränslet.
Det där med vilka material som är i kontakt med dieseln har jag grunnat mycket på.
Jag har en h10-350. Basmaskinen är alltså en boxer350.
I mitt fall så tycker jag att den uppfyller alla kriterier för att få algproblem.

* Har nästan aldrig full tank för jag vill inte att dieseln ska bli för gammal. Låg förbrukning.
* kan stå i månader under den snöfria delen av året.
* står i en öppen port som vetter åt söder, så temperaturen varierar stort mellan dag o natt.

Men jag har aldrig haft problem med alger!
Byter bränslefiltren vart annat år o har aldrig sett minsta tillstymmelse till slem eller annat algliknande i dem.

Därför undrar jag om det kan va så att de som får återkommande problem har otur med vilka material tillverkaren valt i bränslesystemet.

Du som läser detta, känner du till någon boxer350 som haft problem med alger?

Skickat från min F5321 via Tapatalk


Eftersom du bor i Västerbotten, så är ju klimatet mycket torrare än i Halland där det senaste algproblemet nämndes. Det har stor betydelse. Sen kan man också fundera på om algerna kanske har svårt att överleva en riktigt kall vinter, så de måste så att säga börja om på ny kula för varje vår. Medan algerna i ett varmare klimat kan växa eller åtminstone överleva året runt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se