Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Långtidstest av RME diesel

58 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

qqq

#16 » 19:32:51, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kopparn hjälpte inte till att döda algtillväxten ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



jannejoel (trådstartaren)

#17 » 21:18:32, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det kan man nog inte utläsa av mitt lilla experiment. Jag kan visserligen inte se några alger i den burken,MEN jag har inte tillsatt något vatten i den. Och det är bara i burken med vatten som det är alger. Burken längst till höger är ren diesel och där är ju heller inga alger ännu i alla fall, och bör väl inte bli heller kan man tycka.

Så ska man se om kopparn hindrar algtillväxt borde man nog tillsätta vatten i ett prov med koppar i.

Däremot så har ju kopparn förstört dieseln helt. Missfärgad, grumlig och stinker lacknafta eller liknande.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

dongan

#18 » 12:57:05, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gjort ett liknande test fast då med hvo och vanlig diesel.
Har nog stått närmre 1år i fönstret i garaget i täta glasburkar.
När man tittar ser dom rätt lika ut, men skakar man dom är det någon sorts tillväxt i den vanliga dieseln.
Ska ta och fixa bild.

2 personer gillar det här inlägget.
dongan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:24, 19-01-2013
Ort: Rydaholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 400
Case 956xl

valberga

#19 » 20:44:15, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta experiment väckte en tanke hos mig. När det gäller oljekylda transformatorer så sitter det en andningsburk vid sidan av transingen. Denna är fylld med något vi kallade sillekallege. Små korn 6mm som tog åt sig luftens fuktighet när oljan sjönk höjdes, beroende av temperaturen. Den var blå när den var torr o blev rosa när den var förbrukad, (gick o torka). Kunde man inte ha detta i vanliga fordonstankar, Då blir ju inte luften fuktig som kommer in i bränsletankarna. Skulle faktiskt vara trevligt att göra samma expriment som trådskaparen o då med sillekallege burkar i andningsluften. :klia:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

tracker

#20 » 20:53:03, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Towil

#21 » 20:59:05, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan var värt att nämna igen. Det är två olika processer som förstör RME, alger på grund av vatten och oxidation på grund av naturlig nedbrytning. Oxidation accelereras av syre och vissa metaller typ. koppar.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#22 » 21:47:44, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Detta experiment väckte en tanke hos mig. När det gäller oljekylda transformatorer så sitter det en andningsburk vid sidan av transingen. Denna är fylld med något vi kallade sillekallege. Små korn 6mm som tog åt sig luftens fuktighet när oljan sjönk höjdes, beroende av temperaturen. Den var blå när den var torr o blev rosa när den var förbrukad, (gick o torka). Kunde man inte ha detta i vanliga fordonstankar, Då blir ju inte luften fuktig som kommer in i bränsletankarna. Skulle faktiskt vara trevligt att göra samma expriment som trådskaparen o då med sillekallege burkar i andningsluften. :klia:


Silicagel eller kiselgel heter det. För mycket länge sedan (30-40-talet) använde man kalciumklorid (vägsalt) istället.
Jag har propagerat länge för att man ska sätta just den sortens torkfilter på ventilationen till dieseltankar. I synnerhet i fuktigt klimat, t ex till sjöss.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#23 » 22:54:24, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
valberga skrev:Detta experiment väckte en tanke hos mig. När det gäller oljekylda transformatorer så sitter det en andningsburk vid sidan av transingen. Denna är fylld med något vi kallade sillekallege. Små korn 6mm som tog åt sig luftens fuktighet när oljan sjönk höjdes, beroende av temperaturen. Den var blå när den var torr o blev rosa när den var förbrukad, (gick o torka). Kunde man inte ha detta i vanliga fordonstankar, Då blir ju inte luften fuktig som kommer in i bränsletankarna. Skulle faktiskt vara trevligt att göra samma expriment som trådskaparen o då med sillekallege burkar i andningsluften. :klia:


Silicagel eller kiselgel heter det. För mycket länge sedan (30-40-talet) använde man kalciumklorid (vägsalt) istället.
Jag har propagerat länge för att man ska sätta just den sortens torkfilter på ventilationen till dieseltankar. I synnerhet i fuktigt klimat, t ex till sjöss.


Är väl inte jätteovanligt som luftfilter på hydrauliktankar på Hydraulikaggregat. Tycker det verkar som en bra sak.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jannejoel (trådstartaren)

#24 » 14:10:30, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår var det ett år sedan jag startade mitt lilla test.
Har faktiskt inte hänt så revolutionerande mycket. Har bildats lite mer "alger"(?) i den mittersta burken med lite vatten i botten. Ser ut som små dammtussar. På översta bilden syns någon sådan tuss ca 2 mm stor. Men skakar man burken lite försvinner dom... Dock inte helt. Men har svårt att tro att de ska vara ngt större problem i filter o övriga bränslesystemet.
Så av vad jag sett hittills så är RME mackdieseln mycket bättre än sitt rykte. Finns inte en tillstymmelse till "permatex", "sirap" o allt vad det är som RME:n sägs va upphov till.
Har ni några teorier om varför det är så? För kort tid? För rena glasburkar? Funderar faktiskt på att lägga i en nypa jord o se vad som händer då.
Några tankar om det?


Bild
Bild
Senast redigerad av jannejoel 15:40:55, 18-10-2018, redigerad totalt 1 gång.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Towil

#25 » 14:13:18, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillgång till luft "syre" är kanske för dålig i tät burk.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

roddjer

#26 » 15:51:30, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Luft-"säker"??

Bild

Finns billiga på IKEA...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#27 » 15:57:16, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För rent och sterilt vatten, som inte innehöll några algsporer som kunde börja växa till? Det är ju känt att vatten från en djupborrad brunn ofta är så sterilt att det inte blir någon algtillväxt om det får stå i en stängd dunk framme i solljus, men t ex regnvatten eller vatten från en mindre bra grävd brunn ger gröna slemmiga beläggningar ganska snart.

Stod dessa burkar mörkt eller ljust till?

Jag tror för min del att koppar och kopparlegeringar är en ganska stor bov i sammanhanget. Funderar litegrann på att göra ett liknande prov - fyra burkar med en bit koppar i varje, de fylls med "blankdiesel", vanlig mackdiesel med 5 % RME, HVO100, ev ren RME i den fjärde burken. Får stå något år.
Ev skulle man kunna komplettera med fyra burkar med samma dieselbränslen och mässingbitar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer

#28 » 16:30:41, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Kan man ha nytta av att "sterilisera" burkarna, innan ett sånt test, så som man gör vid saftning och syltning? In i ugnen först på, vad är det, typ 100 grader i 10 min? Koka gummipackningar/lock?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#29 » 17:35:02, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det här fallet vill man väl inte göra det alltför sterilt, man vill ju ha en del alger och bakterier närvarande för att se om de vill börja växa i dieselprovet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jannejoel (trådstartaren)

#30 » 17:54:23, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Tillgång till luft "syre" är kanske för dålig i tät burk.

Jag har hatt av locket ibland för att släppa in syre. Tror att det var du som tipsade om det :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se