Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Långtidstest av RME diesel

58 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

jannejoel (trådstartaren)

#1 » 11:08:07, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har från olika håll hört att ffa vatten är boven bakom algtillväxt i dieseln. Men att även en del material som t.ex koppar kan bidra.
Gjorde därför ett test i all enkelhet.
Den 17 oktober 2017 ställde jag diesel i tre glasburkar.
I den vänstra la jag i en bit kopparrör.
Den i mitten har ca en cm vatten

Och den till höger är ren diesel.

För ett par dar sen - alltså efter ca 6 veckor -började den med kopparröret ändra färg. Vad månde bliva?

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B



Towil

#2 » 11:16:21, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppan locket ibland med så att du får i nytt syre. Är syre som gör att RME oxiderar.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 12:58:04, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju oxidation en sak, algtillväxt en annan sak, och kemisk påverkan av koppar (förmodligen någon form av hartsbildning / polymerisering som sker med koppar som katalysator) en tredje sak. Det är inte säkert att de påverkas av luftens närvaro på samma sätt.
Algtillväxt är ju beroende av att vatten finns närvarande, t ex i form av fuktig luft i tanken. Oxidationen går fortare ju lägre luftfuktigheten är och vice versa (det är ju samma fenomen som att linoljefärg tar extremt lång tid på sig att torka i fuktigt väder).
Sen är det ju också allmänt känt att alla bränslen verkar hålla sig bättre i jämn temperatur än om det t ex är stora temperaturväxlingar mellan dag och natt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Towil

#4 » 14:31:45, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I databladen nämns koppar som en katalysator vid RME oxidation.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

jannejoel (trådstartaren)

#5 » 19:01:46, 05-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag följde Towils råd och öppnade locken en liten stund igår.
Idag är det något flock som små dammtussar i burken med vatten! I de andra har inget hänt vad jag kan se.
Skrämmande snabbt tycker jag.
Bifogar bild. En del flock flyter omkring medan det mesta lagt sig nere på vattenytan.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

63an

#6 » 21:28:32, 05-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske kommer ditt test rätt i tiden för mej? Går å grunnar på de där med luft till tanken, hittade reservdelslista 218 å kollade igenom en del å ser att tanklocket är lite komplicerat uppbyggt då som reservdel! Har fullt med snö på traktorn så de blir koll när den tinat av OM jag har rätt tanklock, misstänker en del saker för jag inbillar mej att jag har något som bromsar soppaflödet... Kanske tätt i locket men aldrig nått med alger eller sånt krafs de får prio ett när de är läge med vädret! Listan verkar locket bestå av en hög delar som nog ska kunna minska vacuum...Tills vidare avvaktar jag! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kimmen

#7 » 23:34:21, 05-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med att färgen ändras med koppar, verkar märkligt!
Använder nu dyra giftdroppar från Mekonomen till mina diesel maskiner som står under vintern, kanske det räcker med en kopparbit
Det här blir intressant att följa
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

qqq

#8 » 23:55:35, 05-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:I databladen nämns koppar som en katalysator vid RME oxidation.

Å andra sidan så är koppar giftigt för microorganismer...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 09:02:16, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
Towil skrev:I databladen nämns koppar som en katalysator vid RME oxidation.

Å andra sidan så är koppar giftigt för microorganismer...


Vissa mikroorganismer, långt ifrån alla.

Vill man slippa alger och bakterier i dieseln så tror jag fortfarande att bästa sättet är att hålla luften i tanken torr, och se till att bränslet håller jämn temperatur.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jannejoel (trådstartaren)

#10 » 10:14:01, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man slippa alger och bakterier i dieseln så tror jag fortfarande att bästa sättet är att hålla luften i tanken torr, och se till att bränslet håller jämn temperatur.


Är det något mitt lilla experiment visar hittills så är det ju att du har helt rätt - vatten i RME-dieseln är det värsta hotet.
Enligt SPI så klarar dieseln att ta upp en del vatten ( och det vattnet ska inte bakterier o alger klara att livnära sig på i nån nämnvärd omfattning) men var gränsen går innan vattnet börjar stå på botten är ju inte lätt att veta. Bäst att dränera tankarna regelbundet.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jannejoel (trådstartaren)

#11 » 11:12:00, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Veckans uppdatering:
Bild
Burken med kopparröret:
Allmänt lite grumligare. Enstaka dammtussar ( alger?) Finns.
Luktar inte diesel längre. Svårt att säga riktigt vad den luktar men jag tror att alifatnafta eller dyl är i närheten.

Burken med vatten:
Lite mer tussar.
Allmänt lite grumligare
Luktar som vanligt.

Burken med ren diesel:
Klar o ren
Luktar som vanligt

3 personer gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

63an

#12 » 11:26:14, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom till påfyllningslocket å ser att de är inte original, ska nog sitta på ventilkåpan...dissekerade å ser att vent. var lika med 0 gjorde rent å hittade ett liiitet hål i en plåtskiva som jag vek en aning för lättare andning vid körning å genast svarar motorn bättre! Har känt att matning inte funkat sista tiden så 1 problem är nog fixat! Nu väntar jag på lev. av endo-kamera att kolla ner med å se hur slammet nere på botten är, har ju topptankat för nån månad sedan så dränera kan jag glömma nu bara köra på...Matnings sidan ska kollas av rör avstängningsventil å matarrör så småningom! Bra tråd Janne! :shake_hands:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Towil

#13 » 11:28:21, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den med ren diesel lär nog inte hända så mycket på ett bra tag. Den garanterar de ju 1 års lagrning på. Så de lär vara marginal på det.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

jannejoel (trådstartaren)

#14 » 16:44:51, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen bild denna gång, men tussarna / algerna (?) växer til i burken med vatten
Burken med kopparröret ännu grumligare och kopparröret har nu fastnat i botten :uupps:
Lossar inte ens om man knackar burken mot bordet...

2 personer gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jannejoel (trådstartaren)

#15 » 11:25:07, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Algerna frodas och kopparröret är nu närmast svart...
Algerna börjar nu bilda ngt som ser ut som en slemmig hinna på vattenytan... hoppas det syns någorlunda på bilden.
Det har nu gått ca fyra månader sedan jag började experimentet.

Bild

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se