Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Långtidstest DOT5 (silikon)

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Liljansnäsarn

#16 » 08:35:28, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Här kommer jag med ett inlägg angående långtidstest av DOT 5 i bromsar.
År 2000 importerade jag en 1960 Chevrolet Impala från USA. Jag renoverade bromsarna med nya cylindrar , backar och slangar. Jag hade hört att DOt 5 skulle vara bra så det var DOT 5 som fylldes på. Förra fredagen så besiktade jag min Impala för "sista" gången och bromsarna var perfekta detta trots att jag inte rört dem på 18 år. Fantasktiskt :hurra: . Men det finns baksidor med DOT 5 har jag fått erfara . För några år sedan renoverade jag åter bromsarna på en Dodge på samma vis som med min Impala. Men där läckte DOT 5 vätskan ur cylindrarna på bakhjulen under vintern :vissla: . Jag har diskuterat detta med en viss Herr M här på forumet och han säger att DOT 5 är flyktigare än DOT 3 & 4. Jag har återigen erfarit detta då jag renoverade kopplings cylindrarna (Huvud och slavcylinder) på min Kockums KL 836 Brunett. Där läckte DOT 5 vätskan ur på kort tid. Så i går rev jag isär dessa cylindrar för tvätt i rödsprit samt nya packningar och sedan kommer jag fylla med DOT 3 eller 4.

Life is good
:rock_on:

2 personer gillar det här inlägget.
Liljansnäsarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:14, 09-09-2016
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 700
BM 230 Victor
Valmet 886
Kockums KL-836



torbjorn_forsman

#17 » 09:59:06, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nu är bilen som hade stått i tolv år hämtad. Bromssystemet fungerar förhållandevis bra. Ingen broms ligger an (trots att den hade stått med handbromsen åtdragen), det verkar finnas bromsverkan på de flesta hjul och åtminstone fram är det nog inte ojämn bromsverkan. Enda problemet är att bromspedalen inte längre är återfjädrande - efter bromsning får man stoppa in foten under pedalen och lyfta upp den.


Efter en del körning har bromspedalen gått till sig så nu fjädrar den tillbaka som den ska. Förmodligen fanns kärvningen i pedalstället och hade alltså inget med hydrauliken att göra. Troligen är bromssystemet besiktningsklart utan vidare åtgärder!

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se