Sida 1 av 2

Långtidstest DOT5 (silikon)

InläggPostat: 10:34:05, 06-12-2017
av QV_
Inspirerad av långtidstestet för RME så får jag väll öppna en tråd om DOT5

Jag har ju en Veteranbil och under des renovering av bromssystemet så vart det inspektion av de ingående detaljerna.
Huvudbromscylindern vart renoverad men allt övrigt var bytt till NOS eller nyproducerat.

Efter som jag är lat så vart det DOT5 i hopp om att det är mera underhållsfritt.
Bilen i fråga (en Amazon) har besutom enkrets bromssystem så man vill inte ha några missöden med just den detaljen.
Att bilen stanar under färd är OK men om bilen inte stannar när jag vill det så är det (mycket) fel.

Jag har lovat mig själv att inte låta de ingående gummidetaljerna bli äldre än 10 år, så minst vart 10 år skall systemet rivas och kontrolleras samt att alla gummidetaljer skall bytas.

Nu behöver inte ni vänta i tio år eftersom bilen vart tagen i drift 2007 så är det dags i vinter.

Rent praktiskt under dessa tio år så har jag kört 4200mil
Bakbromsar har justerats var 500 mil
Frambromsen (vänster sida) har rengjorts en gång för att kopparfettet vid "triangen" (sitter ovankant mellan bromsbanden) gjorde så den kärvade och därmed trilskande bromskraft.

Grafit skall enligt uppgift vara bättre än kopparpasta men det vart aluminiumpasta denna gång.

Re: Långtidstest DOT5 (silikon)

InläggPostat: 12:00:57, 06-12-2017
av Jac
Kopparpasta är nog ett bra ord.
Kopparfett är ett mindre bra ord, det får det att låta som det är ett smörjmedel men det är väl inte det.
Vi har väl nån tråd om kopparsmet.

Re: Långtidstest DOT5 (silikon)

InläggPostat: 15:39:20, 06-12-2017
av QV_
Det fungerade ju "problemfritt" i 7-8 år så helt värdelöst som "fett" är det inte.

Dock så är det inte rätt val för att "slippa underhåll" i 10 år.

Re: Långtidstest DOT5 (silikon)

InläggPostat: 19:10:22, 06-12-2017
av G-son
Har svårt att förstå vissa människors vilja att använda metallspån som smörjmedel. I motorer m.m. har man filter för att avlägsna allt sådant från oljan...

För att hindra något från att kärva fast när det sitter stilla länge? Visst. Men som smörjmedel? Då borde t.ex. grafitfett eller molybdensulfidfett (MoS2) vara vida överlägset - grafit, MoS2 och PTFE (a.k.a. teflon) är ju hala fasta ämnen som fungerar utmärkt som smörjmedel redan utan fett eller andra tillbehör.

Re: Långtidstest DOT5 (silikon)

InläggPostat: 19:33:17, 06-12-2017
av QV_
Just denna "triangel" skall röra på sig men dock inte många grader.

Man tager det man haver, kopparpastan skulle fungera i max 10 år vilket den har gjort på höger sida men inte på vänster så helt värdelöst är det inte.

Men vid denna renovering så blir det nog alupasta eftersom det är det som jag har hemma (man tager vad man haver)

Re: Långtidstest DOT5 (silikon)

InläggPostat: 22:11:00, 06-12-2017
av torbjorn_forsman
Grafit har sina egenheter, den också. Ett problem är att grafit är ett naturligt material som inte alltid är helt rent, har man otur kan det finnas med diverse hårda saker i den - i värsta fall kvarts, som ju är ett mycket bra slipmedel. Ett annat problem är att det är svårt att hålla finfördelad grafit blandad med olja eller fett en längre tid, grafiten vill gärna skilja ut sig och lägga sig på botten, i synnerhet om det finns minsta lilla spår av syror, baser eller andra föroreningar i oljan. Ett tredje problem - som grafit i och för sig har gemensamt med koppar - är att den ligger högre i spänningsserien än järn och stål, så den kan orsaka galvanisk korrosion i fuktig miljö.

Både kopparpasta och grafitfett fungerar bäst t ex för att hindra skruvförband att rosta fast, och ska man ha dem i smörjställen som rör sig under drift ska det vara på ställen med mycket små och/eller långsamma rörelser. Delar i en bromsmekanism är ett utmärkt exempel på ställe där det faktiskt KAN fungera bra.

Re: Långtidstest DOT5 (silikon)

InläggPostat: 22:44:18, 06-12-2017
av johaniskogen
Bild

2veckors hållbarhet?

Re: Långtidstest DOT5 (silikon)

InläggPostat: 22:51:26, 06-12-2017
av torbjorn_forsman
Jämför med hur länge den väntas hålla sig i en bils bromsvätskebehållare, som ju dessutom är ventilerad till skillnad från en plastdunk med stängt lock. Den där siffran på hållbarhet i öppnad förpackning kan man med gott samvete bortse från. Så länge bromsvätskan är lika ljus och luktar på samma sätt som helt ny bromsvätska, så är den fullt användbar. När den börjar mörkna eller lukten blir svagare, så ska man inte använda den.

Härom året hittade jag en oöppnad flaska bromsvätska i en skrotbil, enligt ägaren bör den ha varit omkring 20 år gammal. Den bromsvätskan var inte alls i bra skick fastän flaskan var oöppnad - mörkbrun och helt luktfri.

Re: Långtidstest DOT5 (silikon)

InläggPostat: 21:59:27, 12-12-2017
av QV_
Utan bildbevis men för kanske 5 år sedan gjorde jag en test om vatten lägger sig över eller under min DOT5.
För belakare av DOT5 säger att vattnet sjunker ner till botten och rostar där.

Mitt test visade att vattnet är tyngre än DOT5.
Jag skakade vatten och DOT5 och det separerade på några dagar.
Så eftersom bilen står obrukat en 7-8 månader om året finns det ju iallafall en teoretisk möjlighet att belakarna har rätt.

Re: Långtidstest DOT5 (silikon)

InläggPostat: 21:22:06, 31-05-2018
av QV_
Idag efter 11år och 4300mil så rev jag ner alla hjulcylindrar.
Det fanns lite svart slagg i dom men ingen kolv satt fast och ingen rost fanns i någon av de 4 cylinderloppen.

I helgen åker huvudbromscylindern i bitar. Bilder kommer vart det lider.

DOT 5 Rocks!

Re: Långtidstest DOT5 (silikon)

InläggPostat: 21:45:49, 31-05-2018
av Ove.G
Vid tester med vatten/bromsoljemätare i bromsoljbehållare får man utslag om det är vatteninblandning i vätskan.
Således sjunker inte vatten till botten utan det emulgerar med bromsvätskan.

Re: Långtidstest DOT5 (silikon)

InläggPostat: 22:06:10, 31-05-2018
av torbjorn_forsman
Ove.G skrev:Vid tester med vatten/bromsoljemätare i bromsoljbehållare får man utslag om det är vatteninblandning i vätskan.
Således sjunker inte vatten till botten utan det emulgerar med bromsvätskan.


Ja, vid vanlig DOT3/4 ja. Men i det här fallet var det ju DOT5 det gällde, och det är en helt annan sak.

Apropå långtidsprov av bromsvätska, så ska jag inom några veckor hämta en bil som har stått i 12 år (först 2 år ute, sedan 10 år i torrt kallgarage) och som fick bromssystemet renoverat något år innan den blev stående. Det blir intressant att se om något har rostat ihop där eller om allt fungerar. Det var nog DOT4 från Biltema som fylldes i samband med renoveringen.

Re: Långtidstest DOT5 (silikon)

InläggPostat: 23:23:55, 31-05-2018
av QV_
Brors beachbuggy som var nyrenoverad körd något år och sedan stått hos mig "sedan tiden" (kan det ha sent 80 tal) var fastrostad i alla delar.

Re: Långtidstest DOT5 (silikon)

InläggPostat: 18:48:58, 13-06-2018
av torbjorn_forsman
Nu är bilen som hade stått i tolv år hämtad. Bromssystemet fungerar förhållandevis bra. Ingen broms ligger an (trots att den hade stått med handbromsen åtdragen), det verkar finnas bromsverkan på de flesta hjul och åtminstone fram är det nog inte ojämn bromsverkan. Enda problemet är att bromspedalen inte längre är återfjädrande - efter bromsning får man stoppa in foten under pedalen och lyfta upp den.

Re: Långtidstest DOT5 (silikon)

InläggPostat: 23:29:21, 13-06-2018
av QV_
tort inomhus hjälper ju till att hålla fukten på lägre nivåer. Har plockat isär huvudbromscylindern nu och den satt inte heller fast. Man kunde dra ut kolven med en liten tång. När jag ändock var i farten så vart slavcylindern till kopplingen kontrollerad (ej renoverad) och den var också bra, kolven gick ut med en tång. Enda felet var att fjärdern invändigt var av, men det fanns fler på lager. Kopplingens huvudcylinder får vara som den är. De övriga 6 var ju OK så jag har goda förhoppningar att även den är OK.