Hej. Här kommer jag med ett inlägg angående långtidstest av DOT 5 i bromsar.
År 2000 importerade jag en 1960 Chevrolet Impala från USA. Jag renoverade bromsarna med nya cylindrar , backar och slangar. Jag hade hört att DOt 5 skulle vara bra så det var DOT 5 som fylldes på. Förra fredagen så besiktade jag min Impala för "sista" gången och bromsarna var perfekta detta trots att jag inte rört dem på 18 år. Fantasktiskt . Men det finns baksidor med DOT 5 har jag fått erfara . För några år sedan renoverade jag åter bromsarna på en Dodge på samma vis som med min Impala. Men där läckte DOT 5 vätskan ur cylindrarna på bakhjulen under vintern . Jag har diskuterat detta med en viss Herr M här på forumet och han säger att DOT 5 är flyktigare än DOT 3 & 4. Jag har återigen erfarit detta då jag renoverade kopplings cylindrarna (Huvud och slavcylinder) på min Kockums KL 836 Brunett. Där läckte DOT 5 vätskan ur på kort tid. Så i går rev jag isär dessa cylindrar för tvätt i rödsprit samt nya packningar och sedan kommer jag fylla med DOT 3 eller 4.
Life is good