Sida 1 av 1

Fleetguard eller Donaldsson?

InläggPostat: 20:27:44, 22-02-2018
av Henrik1977
Anses Fleetguard vara bättre eller sämre än Donaldsson?
Sparex säljer ett Fleetguard motoroljefilter för 180 kr, Olssons i Ellös säljer motsvarande filter med samma längd och diameter för 98kr, men då är det Donaldsson.
Finns det någon rimlig anledning till att Fleetguard är dyrare? Är det så generellt?

Re: Fleetguard eller Donaldsson?

InläggPostat: 20:30:24, 22-02-2018
av torbjorn_forsman
Båda anses väl som bra filtermärken. Jag har dock av någon anledning fått för mig att ha mer förtroende för europeiska och i synnerhet tyska märken (Knecht/Mahle, Bosch, Mann osv), även om filtren numera ofta är tillverkade någon annanstans i världen.

Re: Fleetguard eller Donaldsson?

InläggPostat: 10:22:15, 23-02-2018
av Stefan1972
Det är fri prissättning och priser på filter behöver nödvändigtvis inte vara kopplade till nånting. Det är så mycket som spelar in. Ena firman kanske kör de som lockvaror. Är man billig på volymgrejer så köper man normalt mer där även om annat kanske inte är billigt. Och nästa firma resonerar annorlunda. osv osv.
Idag är det nog få filtertillverkare som gör dåliga saker. Filtrerar gör dom nog allihop och måndagsexemplar finns det hos allihop.
Tester och sånt i all ära men ska man få nåt rättvist resultat så ska man ju nästan göra tester själv på en och samma motortyp och förutsättningar. Annars blir det so däcktester där det bästa däcket är 1,2% bättre än tvåan. Alla springer såklart och köper det bästa däcket även om de aldrig någonsin skulle märka nån skillnad på dem.

Re: Fleetguard eller Donaldsson?

InläggPostat: 10:41:36, 23-02-2018
av johaniskogen
Ba trading säljer donaldson, dom brukar ju va kvalietsmedvetna

Re: Fleetguard eller Donaldsson?

InläggPostat: 11:39:40, 23-02-2018
av LeifAndersson
Har sålt Donaldson i många år nu utan en enda reklamation. Var lite skeptisk från början men det har rullat på utan minsta bekymmer. :thumme:
Vad jag egentligen hade emot Donaldson från början var nog mest att de såg så förbaskat billiga ut i sin tråkiga design. Det tidigare filterfabrikatet såg helt enkelt mer påkostat ut med mer utstrålning av kvalitet! Men som sagt det har funkat, faktiskt bättre än med den tidigare "fina" leverantörens produkter, där var det några få reklamationer faktiskt. :???:

Re: Fleetguard eller Donaldsson?

InläggPostat: 13:52:44, 23-02-2018
av Trondos
Donaldson kom jeg først i kontakt med på jobben, vi har mange verktøymaskiner, og ofte sitter der et Donaldson hydraulikkfilter. Det er jo et gammelt firma, sånt er beroligende. Føles bedre når et firma har eksistert i 100 år, og trykker sitt eget navn på greiene, enn hvis det står Biltema eller Cheng Dang eller nåt. :D

Har to CAV296 filter fra Donaldson, ble litt forvånad over å se at det var litt rust på den øverste gaveln, rundt et hull. Men det trenger ikke å være Donaldson sin feil, kan være lagring eller transport. Det har nok ikke noe å si for filterets funksjon. Filteret var forresten produsert i Saudi-Arabia. :)
Ellers så ser det ut til å være like mye filterpapir inni som et orginalt Delphi eller Perkins filter. Kjøpte et filter en gang som var veldig glest med filterpapir inni. Kunne det være et fra Biltema mon tro, av den typen uten maling, bare galvanisert utenpå? :klia:

Re: Fleetguard eller Donaldsson?

InläggPostat: 14:21:09, 23-02-2018
av LeifAndersson
Vi använder fortfarande "original" 296 filter. Köper man många så blir prisskillnaden så liten så det kvittar, och CAV (Delphi) filtret ser mer respektingivande ut när det sitter på plats i kundens maskin. Återigen en fråga mer om utseende än funktion! :???:

Re: Fleetguard eller Donaldsson?

InläggPostat: 14:54:59, 23-02-2018
av torbjorn_forsman
Jag hade en lärare en gång i tiden, som hade ett förflutet som reservdelsinköpare på Scania. Han påstod att han hade sett oljefilter som var helt tomma - utan insats!

Ett känt problem med en del oljefilter från skumma leverantörer förr i tiden var att filterpapperet släppte ifrån sig ludd. I många motorer spelade det ingen roll alls, men det fanns en del som fick problem med luddet. Dels hydrauliska ventillyftare som slutade fungera om ludd fastnade i backventilen, och dels motorer med ett smörjrör längs kamaxeln där oljeutloppshålen var stansade så det fanns grader på insidan där luddet kunde fastna och så småningom sätta igen. Det senare var den vanliga orsaken till nerslitna kamaxlar på Fords OHC-motorer i t ex Taunus och Granada på 70- och 80-talet. Senare gick fabriken över till att borra hålen istället för att stansa dem, och då upphörde luddkänsligheten. Men även de äldre motorerna klarade sig bra så länge det bara användes oljefilter från pålitliga tillverkare.

Jag är också misstänksam mot en del leverantörer som försöker reducera sortimentet så mycket som möjligt och gärna drar för många motorer över en kam. Rekommenderar minsta möjliga filter som överhuvudtaget passar, utan att tänka på om filterkapaciteten räcker till, om överströmningsventiler mm är gjorda som motortillverkaren har tänkt sig osv.

Re: Fleetguard eller Donaldsson?

InläggPostat: 10:14:42, 26-02-2018
av Trondos
LeifAndersson skrev:Vi använder fortfarande "original" 296 filter. Köper man många så blir prisskillnaden så liten så det kvittar, och CAV (Delphi) filtret ser mer respektingivande ut när det sitter på plats i kundens maskin. Återigen en fråga mer om utseende än funktion! :???:


Økonomideler (Norges svar på Olssons) har solgt Perkins 296 filter i mange år. Filtren virker å være av god kvalitet, men det ser jo litt fel ut med et Perkins filter på en Ford traktor. Eller kan man se det som en oppgradering av traktoren? :djaevul:

Re: Fleetguard eller Donaldsson?

InläggPostat: 10:39:20, 26-02-2018
av LeifAndersson
Jo man får ju försöka så gott det går! :grin: