Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka miljöoljor har ni i hydraultanken?

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1 » 18:08:32, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

God eftermiddag!

UPPDATERAD****

Tänkte lyfta frågan, då den blir mer och mer aktuell!
****Ser att den heter endast Q8 Holbein Bio Plus :uupps: :uupps: ...OK ska inte vara med! :???: :???:
Kör själv med Q8 Holbein Bio Plus 46 i min maskin....och även i mina tidigare två maskiner (Hydrema 1100)
Har inte haft några problem, men jag byter ut mina oljor var 2000 timme och kanske är det en orsak till att det är problemfritt!
Bild

Det finns en massa olika miljöoljor och min tanke med tråden är att vi skall ventilera för och emot om alla dessa oljor...
Har ni haft problem med oljorna...i s f vilka och vilka följder har det blivit...allt är av intresse!

Min gode vän i Oskarshamn har dåliga erfarenheter av Panolin, så jag ser fram emot hans inlägg! :grin: :grin:

....så "shoot"!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!



danne mähl

#2 » 19:39:33, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

går den oljan att blanda med tex handel 46
om inte hur får man bort den gammla
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Enkel

#3 » 19:48:23, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört med panolin i Jcb och Volvo, i Cat-rackaren på firman är det Caterpillar bio någonting......
Har inte varit med om något haveri som kunnat förknippas med oljan.
Användarvisningsbild
Enkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:51, 06-10-2007
Ort: Gotland/Skåne
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr A916
Tidigare Volvo EW160E Blackedition
Instagram: @hjulmaskinisten
Merlo Multifarmer 30.9
JD 6420s, Metsjö metaflex 11
EW160

Roger Bälinge (trådstartaren)

#4 » 20:04:14, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite går att blanda, men inte särskilt mycket!

Annars får man konvertera maskinen och det går till så här i stora drag...
...man tappar ur all gammal hydraulolja från tanken...fyller på med ny miljöolja...kör samtliga funktioner en fem- sex gånger och tömmer tanken....fyller på med ny olja och gör samma procedur igen!
(Det är inte bara grävrörelserna jag menar utan precis alla funktioner som tar sin olja ur hydraul-tanken!)
Man måste ta reda på hur stort hydraulsystemet är, hur mycket som är kvar i systemet när tanken är tömd!
Sedan får man räkna %
....i mitt fall så gick det 195 liter i systemet och 130 liter i tanken....dvs 2/3 hälldes bort och ersattes, då hamnade bland % på 33%...
...nästa tömning gick det ner till 11%....osv!
...och en ytterligare tömning, så ligger % på runt 3-4%
Men det finns ju ny olja i den del som är kvar efter tömningarna, så % är rimligtvis ännu lägre än de 3-4%...gissningsvis runt 2 %!

Jag har kört 2000 timmar med min olja sedan konverteringen, så jag tömde tanken igen....skulle tro att blandprocenten är i det närmaste obefintlig idag!
(Man förordar byte av hydrauloljan var 2000 timme)

...det går givetvis att krångla till det och skruva isär och tömma varenda kolv, slang och ventil i hela systemet, men min verkstad förordar "mitt" sätt som är både enklare och billigare...trots att onödigt mycket fin olja bara kasseras...

Hoppas ni förstod hur man konverterar maskinen....annars får jag förtydliga mig!

Vill lägga till att min maskin gick 1000 timmar på vanlig hydraulolja innan jag konverterade och hittills inga problem...
Min känsla är att jag nog skulle avstå en konvertering på en äldre maskin som gått länge på vanlig 46 olja...
Senast redigerad av Roger Bälinge 20:35:04, 11-03-2018, redigerad totalt 2 gånger.
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

mathiast

#5 » 20:12:21, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas att man använde de en speciell "sköljolja" mellan vanlig och miljöolja
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Roger Bälinge (trådstartaren)

#6 » 20:26:24, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...jag har inte fattat poängen i att skölja systemet med någon annan olja än den miljöolja som man skall byta till...
Har också hört om "sköljolja" och jag förstår inte riktigt resonemanget med sköljolja...den måste också ur systemet och det ytterligare en olja som blandats i och ytterligare en kostnad för något i mitt tycke helt onödigt! Det är tillräckligt dyrt ändå med miljöoljan!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

danne mähl

#7 » 21:34:22, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju en gammal maskin privat som gått ca 12 000 timmar
skulle varit skönt med lite miljö tänk om det händer något
Har råkat ut för ett slangbrott på returslangen till tanken
Som tur var grrr så var det lera i så det gick att skopa upp det mesta av oljan Saneringen av mig tog längre tid

Men den är inte gratis och ska det sköljas ett antal gånger så får det bli lite senare
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Sparrow

#8 » 09:40:30, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåt att tänka på när man ska byta från mineral till sk miljöolja är att miljöoljan löser upp en massa avlagringar o skit systemet.Miljöoljan är inte speciellt vänlig efter att ha gått nåra timmar i ett gammalt system.När Vägverket gick ut på 90-talet o krävde detta i alla fordon som dom hyrde in så var det en hel del haverier o problem som uppstod. Hade en åkare med en lastbil som bytte returljefilter 7 ggr innan allt fungerade som det skulle. En annan skar 2 hydraulpumpar pga varmgång.Hade för liten tank o miljöoljan klarade inte den värmen som uppstod enligt verkstaden så han bytte tillbaka till mineralolja då försvann problemet.Finns säkert de som kört problemfritt oxå talar bara om egna erfarenheter. Tror man ska tänka sig för innan man byter från mineral till sk miljöolja. En annan sak är ju priset.Nästan dubbla på en del märken.

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Janson1

#9 » 10:45:47, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man mu skulle byta till miljöolja i sin grävare, hur länge står sig oljebytet? Jag kör så lite per år så jag kommer aldrig att "slita" ut oljan... I dag har jag handel 46 av något slag.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jac

#10 » 11:32:19, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Miljöoljan åldras fortare, i vart fall om det är ett uns av vatten i den. För en maskin som ska stå länge tror jag inte miljöolja är ett bra val.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Torpöbo

#11 » 11:52:09, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken med att blanda icke blandbar miljöolja och mineralolja är att den ena av dessa börjar klumpa sig.
Enligt ryktet så har trafikverket gått ifrån miljöolja pga. problem med att sanera denna.

Jag tänker inte råda någon till något, men jag kommer aldrig personligen att använda miljöolja i en maskin som inte går heltid. Miljöolja bryts ner av vatten, i ett hydraulsystem som inte används uppstår mer kondens än i ett system som används frekvent.
Miljöolja kan "koksa" och skapa avlagringar på ställen i hydraulsystemet där vatten kommer in, exempelvis axeltätningar, pumptätningar om maskinen står mycket.

Vill även lyfta miljöoljans hälsovådlighet, upplever personligen att denna är mer aggressiv om man får den på sig.

1 person gillar det här inlägget.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Jac

#12 » 12:08:39, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Paradoxen med en biologiskt nedbrytbar olja är just att den vill brytas ner redan från dag 1.
Om jag har fattat det rätt så innehåller den lite giftiga gugga också för att inte alla bakterier ska kasta sig över den direkt.
Vilket som är mest miljövänligt i långa loppet är inte lätt att säga, pest eller kolera.
En del typer miljöolja har faktiskt bättre smörjegenskaper än mineralolja.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Sparrow

#13 » 12:19:48, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill även lyfta miljöoljans hälsovådlighet, upplever personligen att denna är mer aggressiv om man får den på sig.[/quote]
Stämmer precis. Vi fick meddelande från huvudskyddsombudet att vara mkt försiktiga vid handhavet av sk miljöolja. Vi kallade den för "skitolja". :aaargh: Såg nu att den är mer än 3 ggr så dyr.Ni med äldre maskiner behåll den beprövade mineraloljan. :driver:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

torbjorn_forsman

#14 » 12:25:52, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag inte forskat i vad dagens "miljöoljor" i hydraulikvärlden egentligen innehåller, men jag skulle kunna tänka mig att det till stor del är olika vegetabiliska oljor - rapsolja, olivolja mm. Om vi går tillbaks drygt 100 år i tiden så användes sådana oljor ofta som smörjoljor (men då kallades de rovolja respektive bomolja). De ansågs tåla höga yttryck bättre än dåtida dåligt raffinerade mineraloljor, men problemet med kort livslängd var känt redan då. Det var också välkänt att vegetabiliska oljor förstördes snabbt om de kom i kontakt med kopparlegeringar (t ex glidlager med mässingbussningar, snäckväxlar med snäckhjul av brons osv), det var bäst att ha vitmetall (babbits) i glidlager som skulle smörjas med vegetabiliska oljor.
Kan det tänkas att en orsak till varierande erfarenheter av dagens miljöoljor är att vissa maskiner har mässing- och bronsdelar i hydraulsystemet som reagerar med oljorna, medan andra enbart har "säkra" metaller?

Jag vill minnas att det står något i instruktionsboken för min Take Job minigrävare att hydraulsystemet ska sköljas grundligt vid övergång från mineralolja till miljöolja, däremot behöver det inte sköljas när man går tillbaka från miljöolja till mineralolja ?! Mellan raderna får man uppfattningen att det det inte är tillrådligt att ha miljöolja i systemet någon längre tid, utan bara precis medan man utför arbeten där kunden kräver detta.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#15 » 12:35:33, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror många miljöoljor är esterbaserade. Skriver man t.ex. så här i google så finner man en del läsvärt: biodegradable hydraulic oil site:www.machinerylubrication.com

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se