Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Filtrera ny olja?

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 15:15:45, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har länge funderat på detta när man fyller på ny eller begagnad olja från framför allt fat. Borde man filtrera oljan innan den hälls i maskinen? Det finns filterhållare med slanganslutning man använder på personbilar när man vill flytta oljefiltret. Skulle man kunna ta en sådan hållare och ansluta mellan fatpumpen och maskinen man ska fylla oljan i. Använda ett vanligt motoroljefilter. Blir det något bättre och kan detta fungera, eller är jag helt ute och cyklar? Vad säger den samlade kunskapsbanken här på M?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



BM 4 ever

#2 » 16:15:22, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl inte vara till nackdel i alla fall :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

torbjorn_forsman

#3 » 17:13:21, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tänka mig två risker:
1) Om oljan innehåller tillsatser som riskerar att fastna i ett alltför "bra" filter som man har inkopplat.
2) Om filtret släpper ifrån sig ludd som ställer till värre problem än de eventuella föroreningar som fanns i oljan från början.

Sen bör man ju tänka på att ett vanligt motoroljefilter har en inbyggd överströmningsventil som släpper olja förbi filtret om tryckfallet blir för stort. Om det är kall och trögflytande olja som ska filtreras, så gäller det ju att inte fatpumpen ger så stort flöde att ventilen måste öppna. Det kan nog vara bra att ha en manometer före filtret, och använda ett filter där man vet överströmmarens öppningstryck.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Johnny Thorgren

#4 » 17:23:32, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På sågen där jag jobbar har vi en pump med filter när vi fyller olja och när vi fyller hydrualaggregaten så kopplar vi en oss på returledningen så att det fylls genom returfiltret också.

2 personer gillar det här inlägget.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

gaffa

#5 » 17:33:25, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ren olja finns i plastdunkar. Oljan i oljefat innehåller glödskal från valsningen av fatet så att filtrera oljan först är en bra idé.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Johnny Thorgren

#6 » 17:37:14, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp vi filtrerar all olja vi fyller. Dunk, fat eller om vi köpt på bulk till våra ibc tankar.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

Jac

#7 » 17:38:02, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del platser är det ett absolut krav. Ny olja är inte väldigt ren, beroende på vad man har för referenser.
http://www.parker.com/Literature/EMHFF/ ... ndards.pdf

Som nämnt, det kan aldrig skada med en extra filtrering.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#8 » 20:34:29, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Ren olja finns i plastdunkar. Oljan i oljefat innehåller glödskal från valsningen av fatet så att filtrera oljan först är en bra idé.


Knappast glödskal. Oljefat tillverkas ju av tunnplåt, som kallvalsas. Den är fri från glödskal då den levereras från stålverket. Glödskal är något man hittar på medium- och tjockplåt (alltså godstjocklekar från ungefär 3-5 mm och uppåt).

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gaffa

#9 » 20:50:46, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det kanske från när de pressar på locket för små metallbitar hittar man ofta när man häller ut det sista som inte pumpen tar.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Stridis2 (trådstartaren)

#10 » 22:35:20, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På grävmaskinen kan jag fylla hydraulolja via returfiltret, men jag är osäker om jag kan göra så på någon annan maskin jag har. De oljor det rör sig om är hydraulolja (46 och 32-olja) motorolja (mineral 10W30-ish) samt eventuellt transmissionsolja (80W90-ish). Finns det risk att dessa oljor har tillsatser som fastnar i ett motoroljefilter?

Finns det bättre / billigare / enklare lösningar? Anledningen till att jag tänkte på motoroljefiler var att adaptrar bör jag hitta hyfsat billigt på skroten och filter finns lite överallt.

Finns filter utan överströmningsventil, och vad ska man i så fall titta efter? Än så länge har jag bara handvevade pumpar till oljan, så risken för alltför stort tryck och flöde är inte överhängande. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#11 » 22:49:08, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde gå bra att köra dem genom vanliga motoroljefilter. Möjligen vet jag inte hur det är med en del moderna hypoidoljor, de verkar ha tillsatser som man ser som en grumlig bottensats i flaskor som har stått orörda länge, frågan är om de tar sig igenom filtret?

Jag tror praktiskt taget alla "burk"-oljefilter har en inbyggd överströmningsventil. Insatsfilter har ingen sådan, där sitter överströmningsventilen i filterhållaren eller någon annanstans i motorns smörjsystem.
Har för mig att det brukar stå på Mann's katalogsidor om det ska finnas någon överströmningsventil men just nu verkar den siten vara svåråtkomlig på nätet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#12 » 22:49:39, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har faktiskt aldrig silat/filtrerat ny olja någonsin och har aldrig haft problem med föroreningar. Dom få föroreningar jag haft har jag nog själv varit orsak till... På jobbet får vi över halva literflaskor med olja som inte gått åt, dom tittar jag i med hjälp av en stark ficklampa innan användning. Oljetillverkarna släpper väl inte olja med metall/skit i från början oavsett det är fat eller platbunkar på 1, 4, 5, 10, 20 liter, dom har ju ytterst ansvar och skulle väl aldrig tolerera metallrester eller annan förorening i dess fina olja?

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

EE

#13 » 23:14:54, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den allmänna uppfattningen verkar vara att just förpackningen fat kan innehålla olämpliga föroreningar som kommer från fattillverkningen. Egentligen låter det konstigt att det skulle vara ett problem år 2018, sånt där borde de redan ha löst.
Jag köper enbart på plastdunk av praktiska skäl och inte är det speciellt mycket billigare på fat hos min leverantör heller!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#14 » 09:29:18, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Oljetillverkarna släpper väl inte olja med metall/skit i från början oavsett det är fat eller platbunkar på 1, 4, 5, 10, 20 liter, dom har ju ytterst ansvar och skulle väl aldrig tolerera metallrester eller annan förorening i dess fina olja?


Det kostar väl pengar att filtrera. Bara för att oljan ser ren ut betyder det inte att den är det. Partiklar man försöker filtrera bort är inte synliga med blotta ögat.
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Janson1

#15 » 09:35:59, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det kostar pengar att filtrera. Det är nog ingen som vill betala mig heller för att söla och filtrera all olja?
Vi får väl skapa en ny tråd typ "När ny men skiten olja blev ett problem" när problemet blir verklighet.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se