Lite förenklat...
ATF+2 ersattes av ATF+3 och sedan ATF+4 som är nedåt kompatibel.
Kruxet med mopar oljorna kom med a604 " ultradrive" fyrstegaren som fanns bla i Voyager, dessa hade en elektroniskt kontrollerad växling och fel
olja resulterade i att dom vxl "massor" med gånger för varje växling och följaktligen pajjade rätt kvickt.
Din 47re har bara elektriskt styrda växlingshastigheter och är inte alls lika känslig. Gammal hederlig Dex3 kommer att funka men kvalitetsmässigt så är ATF+4 i en helt annan liga.
- det går inte att göra en äkta +4á olja som har godkännande för dex/ merc då +4 har helt andra friktionsegenskaper under vxl, därför ska mopar automater som är elektroniskt styrda ha +4 och inget annat om inte instruktionsboken säger nåt annat.
- dex/ merc kan betyda döden blixtsnabbt.
Fördelningslådan, jag antar att det är en np244 eller 231 ska ha +4. Visst du kan slå dex i den men +4 är en betydligt bättre vxl olja som klara GL-4 kraven, dvs +4 är stabilare olja som inte skjuvar sönder lika lätt som dex.