Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Atf +2 +4

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Björn.O

#16 » 19:47:10, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör också Dodge och det verkar vara lite kinkigt med olja till lådan. Inte alla verkstäder som vill serva bilen pga att dom inte har rätt olja.
Denna olja använder jag iallafall och det funkar bra. Köpt på en firma som renoverar dessa lådor så dom borde ha koll.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)



AN (trådstartaren)

#17 » 21:35:33, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kör du för Dodge Björn? Vet du vad mycket olja det går åt när man ska ner med tråget?
Sa se om jag har någon återförsäljare av Amalie närheten. Vet du om de säljs på runt 10 liters dunkar?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Björn.O

#18 » 21:44:38, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Ram 2500 Cummins år 2000. Nej jag minns inte oljevolymen, har inte hittat större förpackningar utan man fick köpa en hel platta med småflaskor.

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

torbjorn_forsman

#19 » 21:51:34, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Q8 Auto JK, den som enligt text på dunken bl a uppfyller +4 , har åtminstone visat sig fungera utmärkt i RE44-lådor på Jeep Grand Cherokee '96-97 . Och den säljs i 10 l-dunk.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#20 » 09:11:51, 28-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erfarenhet av vilken blandning som funkar i en bestämd låda är den mest betydelsefulla, helt klart, det är liksom inte värt att hälla i Merkon F lr Dextron IIID när det behövs ATF+
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ac tc

#21 » 16:53:44, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite förenklat...
ATF+2 ersattes av ATF+3 och sedan ATF+4 som är nedåt kompatibel.
Kruxet med mopar oljorna kom med a604 " ultradrive" fyrstegaren som fanns bla i Voyager, dessa hade en elektroniskt kontrollerad växling och fel olja resulterade i att dom vxl "massor" med gånger för varje växling och följaktligen pajjade rätt kvickt.
Din 47re har bara elektriskt styrda växlingshastigheter och är inte alls lika känslig. Gammal hederlig Dex3 kommer att funka men kvalitetsmässigt så är ATF+4 i en helt annan liga.
- det går inte att göra en äkta +4á olja som har godkännande för dex/ merc då +4 har helt andra friktionsegenskaper under vxl, därför ska mopar automater som är elektroniskt styrda ha +4 och inget annat om inte instruktionsboken säger nåt annat.
- dex/ merc kan betyda döden blixtsnabbt.
Fördelningslådan, jag antar att det är en np244 eller 231 ska ha +4. Visst du kan slå dex i den men +4 är en betydligt bättre vxl olja som klara GL-4 kraven, dvs +4 är stabilare olja som inte skjuvar sönder lika lätt som dex.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

AN (trådstartaren)

#22 » 21:59:46, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det är inte främst friktionsegenskaperna som gör att Mopars lådor vill ha +4?

Fördelningslådan heter 241 DHD, och där står det i instruktionsboken att man kan använda Dexron, eller +4. Så där verkar det inte spela någon roll.

Tack för engagemang :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

ac tc

#23 » 16:41:26, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är friktions egenskaperna som är livsviktiga för lådor med elektroniskt styrd växling. ( det är oxo detta som gör att det inte går att göra en universalolja som möter dex/ merc- atf+spec.)
Dessutom som en följd av att a604 lådorna skjuvade skiten ur atf+3 och dex ledde till att atf+4 togs fram, helt enkelt en olja som klarade av belastningen i lådan. ( dvs atf+4 är en " stabilare" vxl olja.)
Jag skulle definitivt häva atf+4 i fördelningslådan, Chrysler säger själva att du kan ha dubbelt så lång oljebytes intervall då. Det går bara i ett par liter så kostnaden blir inte så farlig.
Automaten då...atf+4 är det säkra alternativet..men det funkar antagligen med dex eller univarsalolja...skulle nog bita i det sura äpplet och ta atf+4.
- observera att atf+4 är inte bara är en spec utan ett recept dvs oljetillverkaren måste använda en specad basolja och ett specat additiv pack så all atf+4 är i princip lika oavsett tillverkare.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se