Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Atf +2 +4

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

AN (trådstartaren)

#1 » 16:20:14, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det att fylla på atf +4 i en äldre låda där det är rekommenderat +2? +4 har väl tagit över efter +2 så de borde ju va ok. Men +4 är väl syntetisk och är osäker på om +2 va det. Sen har jag sett att de står ATF U på flaskor där de står även +4? Är de U och +4 lika, men olika biltillverkare kallar dem olika?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 20:05:38, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ATF +4 är Chryslers beteckning på en relativt modern sorts ATF, som åtminstone de påstår utan vidare kan ersätta och blandas med äldre ATF-typer som har använts i deras automatlådor (Dexron-familjen och tidigare ATF +någonting).
De flesta moderna, förbättrade Dexron-efterföljare uppfyller en massa olika märkesspecifika standarder, så länge man håller sig till seriösa oljeleverantörer kan man nog nästan säga att ju fler olika standarder en viss olja uppfyller desto bättre är den förmodligen.
Den dyrare av de två olika Q8 ATF-oljor som Swedol säljer i 10 l-dunk, uppfyller bl a ATF +4.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#3 » 23:11:03, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dextron är väl GM?
Det sitter ju en fördelningslåda bak på denna Dodge automatlådan.
I fördelningslådan rekommenderar de en Dextron-olja.
Så det känns som det är någon mening med +4 oljan i automaten, inte bara att de vill sälja egen olja, när de kan rekommendera "konkurrent" olja fördelningslådan.
Men när jag söker efter +4 oljan, hittar jag bara Biltemas ATF U, och mopars egna, och Amalie?
Hittar inte på Fuchs( fd statoil), q8 etc.
Är biltemas bra, eller andra förslag av känt märke, eller ska man beställa mopars egna?
Har Fuchs-återförsäljare i närheten, biltmea, Swedol.
Har ju även autoexperten, om jag måste beställa mopars.
Amalie vet jag inte om jag har någon återförsäljare till.

torbjorn_forsman skrev:Den dyrare av de två olika Q8 ATF-oljor som Swedol säljer i 10 l-dunk, uppfyller bl a ATF +4.

Har du Torbjörn länk till Q8an som uppfyller +4?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Michael Meier

#4 » 00:30:33, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

FCA ATF +4® ersätter inte +2 .

Varken Fuchs eller OKQ8 är licensierade.

Exxon och BP Lubricants samt Sopus och Valvoline finns tillgänglig, och självklart Chrysler själva då.

ATF +4® och U är inte samma sak.

Syntetisk och helsyntet å mineral .. bokstäverna har inte samma värde längre, ungefär som ply rating, dom motsvarar ett värde-ord ∞ alternativa sanningar.. för dei betyder syntet någonting, räkna inte med att detta ord betyder samma sak för andra, det finns inga absoluta gränser i ordet syntet.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 09:26:01, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Har du Torbjörn länk till Q8an som uppfyller +4?


Passerade just Swedol och kollade vad som stod på dunkarna.
Q8 Auto JK uppfyller +4 , +3 och en massa andra standarder. Den billigare Auto 15 uppfyller +3 och lite färre andra standarder. Båda uppfyller Dexron III. Det finns också en olja som heter Auto 16, som verkar vara en helt annan sort.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#6 » 10:15:35, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Q8 oils är inte licensierad tillverkare av FCA ATF+4®
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#7 » 10:20:01, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket har betydelse om man bryr sei ekonomiskt, nå form av garantiåtagande lr liknande.. det spelar liksom ingen roll i det sammanhanget att det står plus 4 på förpackningen
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN (trådstartaren)

#8 » 10:36:35, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack.

Verkar som det går mer mot universal då? Eftersom de är godkända både för Dextron III och +4. Trodde nästan inte samma olja kunde vara godkända för båda, då jag fattat det som att Dextron är GM och +4 Mopar. Typ någon intressekonflikt öven om båda är nästan identiska.

Funderar lite på varför Dodge rekomenderar Dextron(kommer inte ihåg nummret) i ena lådan och +2 i andra? Borde ju vara någon lite större skillnad iaf, annars hade man väl rekomenderat samma i bägge två? Men med +4 och Dextron III, kanske de närmat sej varandra?



Michael Meier skrev:Vilket har betydelse om man bryr sei ekonomiskt, nå form av garantiåtagande lr liknande.. det spelar liksom ingen roll i det sammanhanget att det står plus 4 på förpackningen

Så att uppfylla kraven och vara licensierad är en stor skillnad kan man säga?
Men de verkar ju ha tillstånd att skriva +4 på dunken. Annars hade väl inte ett stort, känt företag vågat göra det?
Så alla märken har inte licens för +4 då?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#9 » 11:15:15, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som regel är det så att inget hindrar vem som helst från att på eget ansvar skriva dit vilken standard eller beteckning på automatlådeolja som helst på en dunk. Däremot ska man akta sig för att sätta dit någon upphovsrättsligt skyddad logga om man inte har betalt licensavgifterna för den.
Jag har en känsla av att de flesta oljenasare, även högst seriösa, inte tycker att det är mödan värt att betala för en officiell licensiering av såna där oljor, de får sälja ändå tack vare sitt goda rykte på marknaden. Åtminstone i Europa, i USA kanske licensieringen smäller högre än här.
Jämför med CE-märkningen i Europa som ju i de flesta fall får grundas på självdeklaration och eget ansvar, medan UL-märkningen i USA kräver provning på ett dyrt privat institut och betalning av licensavgifter för varje tillverkad produkt med UL-märke.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#10 » 12:47:27, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad är det för bil? När jag jobbade med usa järn runt 2000 så var det en dödssynd att hälla i annat än chryslers egen olja. Körde man en "ersättningsolja" som nyaste dexron så hopade sig problemen som försvann direkt så fort man hällde i originaloljan. Tror det var lockupen som var oerhört känslig.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#11 » 15:35:13, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en Dodge Ram 3500 med Cumminsdiesel. 1997a.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Stefan1972

#12 » 15:41:24, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, ja vad det är för låda och olja i dem har jag ingen aning om. Vi höll mest på med personbilar typ voyager och cheva van. Det var då voyagern som var väldigt känslig.

En annan sak jag har hört är dock att om lådan är renoverad och man bytt de flesta lamellerna så kan man köra dexron i allt typ. Det är oftast friktionsmaterialet i originaldelarna som kräver specialoljor och beskaffenhet. Med eftermarknadspryttlar i så är det visst inte lika kinkigt.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#13 » 16:08:28, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen är det en moderniserad variant av 60-talets Chryslerväxellådor som har fått ett fjärde steg och lockup påhängt i efterhand, ungefär som de som sitter i Jeep Grand Cherokee från 90-talet men kanske ett nummer större. 46RH, 44RE eller något liknande. Antagligen har det från början rekommenderats ATF +3 till den, men senare har ju Chrysler ersatt +3 med +4 även för äldre växellådstyper.

På tal om de känsliga automatlådorna i framhjulsdrivna Chrysler, så kan det vara värt att notera att de också användes av Mitsubishi under 90-talet (tydligen togs lådorna fram gemensamt, och många Chrysler småbilar på USA-marknaden var på den tiden i själva verket omskyltade Mitsubishi). Det skulle kunna vara intressant att kolla vad Mitsubishi har för oljerekommendationer för dem.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#14 » 16:35:06, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du A670 ? Torbjörn
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN (trådstartaren)

#15 » 17:32:56, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Troligen är det en moderniserad variant av 60-talets Chryslerväxellådor som har fått ett fjärde steg och lockup påhängt i efterhand, ungefär som de som sitter i Jeep Grand Cherokee från 90-talet men kanske ett nummer större. 46RH, 44RE eller något liknande. Antagligen har det från början rekommenderats ATF +3 till den, men senare har ju Chrysler ersatt +3 med +4 även för äldre växellådstyper.


Jo det är en 47RE, och den tror jag härstammar från A727. Den har lock-up och overdrive.
Från början, enl instruktionsboken är det +2 som är rekommenderad.
De där med oljor är inte lätt :???:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se