Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

MK 1 borta

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

BM 4 ever (trådstartaren)

#1 » 15:31:49, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min bränsleleverantör sa att nu finns inte MK 1 längre. Blev det plötsligt nån ny lag som förbjuder MK 1an . Har jag missat något?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



gaffa

#2 » 15:45:38, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu får du nöja dig med eldningsolja om du vill slippa inblandning av "förnyelsebara" drivmedel. Tvång på inblandning 1 Juli som ledde till hamstringsvåg så blankdiesel går ej att köpa längre.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

hemek 350

#3 » 16:38:43, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ä eldningsolja samma bränsle fast med färg?
Jag tycker den luktar mer och känns "fetare" har den samma renlighet som MK1? :klia:
hemek 350
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:49:54, 07-08-2008
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6310,Deutz 7006,Volvo Bm 650,814,2654,667,4200b,Mb-Trac 700,fordson Major,Nufield 10/60,
,Rottne Rapid,Blondin 750,Kockums 836

gaffa

#4 » 19:39:32, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget som jag står för men min oljesäljare säger att det är som diesel på 70-talet. Jag kör mina gammeltraktorer på det men det är kanske inte värt att hälla i din halvmiljontraktor :mrgreen:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

torbjorn_forsman

#5 » 22:17:13, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, en skillnad är ju att även eldningsoljan är så gott som svavelfri nuförtiden. På 70-talet kunde både eldningsolja och diesel innehålla uppåt 1 % svavel, dagens eldningsolja innehåller max 0,05 %. Tack vare detta slipper man få frätskador i cylinderlopp mm pga svavelsyra i samband med kallstart och motoroljan håller sig renare än den gjorde förr.
Andra skillnader mellan eldningsolja och diesel är att eldningsoljan inte har testats för smörjegenskaper, samt att vissa sorters eldningsolja stelnar för tidigt i kyla.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Scania bonden

#6 » 22:24:32, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men den luktar gott... Både vid start och hård drift, alltså eldningsoljan. Används i tröskan en gammal lastmaskin, en Ford TW 25 , till bevattningsmotorn och som nödvärme i torken.
Axel W

3 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

torbjorn_forsman

#7 » 22:32:46, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, förmodligen går eldningsoljan utmärkt som "sommarbränsle" i de flesta dieselmotorer som inte har commonrailsystem eller en ökänt känslig fördelarpump. Men om man väntar sig en sträng vinter ska man nog se till att ha kört slut på eldningsoljan och bytt till mackdiesel fram på senhösten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Henric Johansson

#8 » 23:15:53, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tankat gammeltraktorn med HVO, kommer göra detsamma med scanian när den lämnar garaget.
Rapsutspädd diesel vill jag inte ha i fordon som går sällan.

Har kunnat tanka mk1 på en mack nära mig tidigare, så körde alla fordon på det, men nu senast var det miljödiesel där oxo.

Tror HVO är lösningen på sällankörda motorer.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Filijox

#9 » 23:18:46, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu finns ingen diesel som klarar att lagras i mer än nåt år för användning i dieseldrivna fordon? :???:
Filijox
 

gaffa

#10 » 23:45:20, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

10år är inga problem för eldningsoljan för fordon.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

torbjorn_forsman

#11 » 06:52:21, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och HVO är förmodligen också lagringsbeständig under goda förhållanden.

Men, oavsett RME-inblandning eller inte, så finns det ju några gyllene regler att tänka på om bränslen som t ex diesel och bensin ska tåla lagring länge:
1) Låg luftfuktighet i tanken - man bör helst ha torkfilter på tankventilationen eller se till att fordonet med tanken står på ett ställe där det alltid är torrt (svårt nu i rötmånadstider eller för den delen vid kusten).
2) Inga kraftiga dagliga temperaturvariationer - mycket olämpligt att en tank där man långtidslagrar diesel blir solvärmd varje dag och utkyld på natten, se till att den står i skugga. Uthus, maskinhallar etc som blir stekheta när solen ligger på är inte heller så lyckade.
3) Ingen koppar eller kopparlegeringar (mässing, brons etc) i kontakt med bränslet, allra helst inga metaller alls. Men sitter det redan en plåttank på fordonet är det ju svårt att göra något åt saken. Smådetaljer som rörnipplar, delar i bränslemätargivare mm spelar förmodligen ingen större roll.
4) Använd inte försvarets gamla jeepdunkar som är målade på insidan. Färgen mjuknar och löser sig i bränslet med tiden och ställer till problem. De där dunkarna är inte gjorda för att långtidsförvara bränsle utan tänkta för att bränslet alltid ska ha omsättning, aldrig bli stående längre än ett par veckor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qqq

#12 » 08:54:50, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man köpa ren diesel i norge resp finland, eller kanske på åland ?
Båtmackar borde väl ha ren diesel, eller ?
Koppar brukar ju annars vara känt för att vara giftigt för mikroorganismer...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#13 » 09:39:08, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikroorganismer är bara en del av problemet med RME ett större problem är troligen oxidation av fettsyror.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

torbjorn_forsman

#14 » 10:13:55, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med koppar och diesel är att kopparn fungerar som katalysator och påskyndar nedbrytning, hartsbildning mm. Oavsett om det finns RME iblandat i bränslet eller inte.
Mikroorganismerna kan inte växa om bränslet och luften ovanför är fria från fukt, det är därför man ska se till att hålla all fuktighet borta och ha jämn temperatur så att tanken inte "andas" i onödan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Filijox

#15 » 19:06:03, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

någon som har källa på detta? Typ länk till lagtext eller pressmeddelande etc...
Filijox
 


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se