Och HVO är förmodligen också lagringsbeständig under goda förhållanden.
Men, oavsett RME-inblandning eller inte, så finns det ju några gyllene
regler att tänka på om bränslen som t ex diesel och bensin ska tåla lagring länge:
1) Låg luftfuktighet i tanken - man bör helst ha torkfilter på tankventilationen eller se till att fordonet med tanken står på ett ställe där det alltid är torrt (svårt nu i rötmånadstider eller för den delen vid kusten).
2) Inga kraftiga dagliga temperaturvariationer - mycket olämpligt att en tank där man långtidslagrar diesel blir solvärmd varje dag och utkyld på natten, se till att den står i skugga. Uthus, maskinhallar etc som blir stekheta när solen ligger på är inte heller så lyckade.
3) Ingen koppar eller kopparlegeringar (mässing, brons etc) i
kontakt med bränslet, allra helst inga metaller alls. Men sitter det redan en plåttank på fordonet är det ju svårt att göra något åt saken. Smådetaljer som rörnipplar, delar i bränslemätargivare mm spelar förmodligen ingen större roll.
4) Använd inte försvarets gamla jeepdunkar som är målade på insidan. Färgen mjuknar och löser sig i bränslet med tiden och ställer till problem. De där dunkarna är inte gjorda för att långtidsförvara
bränsle utan tänkta för att bränslet alltid ska ha omsättning, aldrig bli stående längre än ett par veckor.