Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Var köper man 80w90 GL1 omkring Umeå

39 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Anders.B

#16 » 18:19:59, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd,

Jag var för någon vecka sedan in till storstan i ett ärende och for i samma veva in på Granngården men dom hade endast en dunk kvar och jag behöver 56 liter så dom erbjöd sig att ta hem tre dunkar i mitt namn.

Efter avisering så åkte jag idag de 100km enkom för att hämta ut oljan och blir erbjuden tre 20l dunkar alla av olika sort, en var den som stod där då jag var in och två varianter av GL-5 olja :sad:

Seröst, kunnigt, njae..blev rätt trött :huh:

Det finns ju skapligt med maskiner i livet som suktar denna olja i många år än och jag tänker att om producenterna fasar ut renodlade GL-1 ojlor så borde ju det inte ske utan att det dyker upp en multifunktionsolja som ersättare!?

Tacksam för fler alternativ är Granngården
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



Tias BM

#17 » 20:24:34, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.eliteoil.se/elite-vaxelladsolja-80w90/217
http://www.eliteoil.se/km/file/product/ ... 80w_90.jpg Kolla om du har någon som säljer denna i ditt område! Annars kanske jag kan fix nr till en säljare!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Tias BM

#18 » 20:34:57, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller om du har någon oljedepå du kan handla på!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

mopar340

#19 » 22:49:29, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

API GL-1 är ju bara en inhiberad mineralolja med eventuellt antifoam utan AW och EP tillsatser, finns inte mycket i dag som man ska ha en sån till.

Dock finns/fanns det servicelitteratur till Volvo Lastbilar som föreskriver GL-1 i väsellådan där man egentligen menar en full formulerad ZDDP baserad växellådsolja som typ möter GL-4 ish,..


OM API GL-x mm

https://www.api.org/~/media/Files/Certi ... l-2013.pdf

Vad sjutton ska det vara till?
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

Tias BM

#20 » 23:19:44, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mopar340 skrev:API GL-1 är ju bara en inhiberad mineralolja med eventuellt antifoam utan AW och EP tillsatser, finns inte mycket i dag som man ska ha en sån till.

Dock finns/fanns det servicelitteratur till Volvo Lastbilar som föreskriver GL-1 i väsellådan där man egentligen menar en full formulerad ZDDP baserad växellådsolja som typ möter GL-4 ish,..


OM API GL-x mm

https://www.api.org/~/media/Files/Certi ... l-2013.pdf

Vad sjutton ska det vara till?

Jag har min gl1 i en bm Victor från 56 på visa ställen! Vad trådstartarn ska ha sin till framgår ju inte!?
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

mopar340

#21 » 23:29:24, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt, på 40-50 tals maskiner så platsar sånt, men kan lätt ersättas med annan olja som är "mild"
Men vad ska TS ha sin till?
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

PeterR

#22 » 00:24:44, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Stefan1972

#23 » 08:21:06, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är också nyfiken, vad händer om man inte använder GL1 olja?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

mopar340

#24 » 09:40:15, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Jag är också nyfiken, vad händer om man inte använder GL1 olja?


Det man ofta är orolig för att vissa oljor med aktivt svavel som EP tillsats kan vara aggressiva mot vissa komponenter.
Ett vanligt exempel är att synkringar inte gillar sånt och man får slitage och dåliga växlingar.

Volvo har en standard som heter 97305 som är en ZDDP (Zn) baserad olja lämplig för växellådor och axlar/transmissioner som inte har hypoid. Den kallas ibland "felaktigt" GL-1, trots att den klarar minst GL-3. Är i princip en enkel motorolja (SAE 40) med "transmissions" klassning
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

AN

#25 » 09:51:04, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mopar340 skrev:API GL-1 är ju bara en inhiberad mineralolja med eventuellt antifoam utan AW och EP tillsatser, finns inte mycket i dag som man ska ha en sån till.

Vad består AW tillsattsen av? Är det något som kan skada vissa metaller? AW är väl Anti Wear?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

mopar340

#26 » 13:13:17, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AW = anti wear
finns flera grundtyper av dessa additiv, vanigaste är ZDDP (zink) och fosfor- (svavel) typ.

Ett bra exempel är tex en GL-4 olja kan göras på flera sätt men möta samma krav på kuggskydd.

Antingen tar man ett svavelhaltigt EP additv i halva koncentrationen eller så använder man ZDDP, bägge möter GL-4 men har i övrigt sätt helt olika egenskaper
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

johan.eriksson

#27 » 14:00:53, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur skulle det funka att ersätta en 80w/90 GL1 med den inom lantbruket vanliga UTTO oljan? Tex Q8 T2200?
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

mopar340

#28 » 19:54:03, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Hur skulle det funka att ersätta en 80w/90 GL1 med den inom lantbruket vanliga UTTO oljan? Tex Q8 T2200?


Har ingen erfarenehet av det, men det är ju en Gl-4 med ZDDP baserade additiv så det borde ju funka utan problem.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

Stefan1972

#29 » 07:55:26, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mopar340 skrev:
Stefan1972 skrev:Jag är också nyfiken, vad händer om man inte använder GL1 olja?


Det man ofta är orolig för att vissa oljor med aktivt svavel som EP tillsats kan vara aggressiva mot vissa komponenter.
Ett vanligt exempel är att synkringar inte gillar sånt och man får slitage och dåliga växlingar.

Volvo har en standard som heter 97305 som är en ZDDP (Zn) baserad olja lämplig för växellådor och axlar/transmissioner som inte har hypoid. Den kallas ibland "felaktigt" GL-1, trots att den klarar minst GL-3. Är i princip en enkel motorolja (SAE 40) med "transmissions" klassning


jo den biten är jag ju fullt medveten om men ibland känns det som folk jagar oljor som rekommenderades 1947 för att det ska vara sån olja. Utvecklingen går ju framåt liksom och med lite sunt förnuft går det ju många gånger att ersätta till mer gångbara produkter utan att försämra nåt för det.
Hade en facebook diskussion med nån herre som bestämt hävdade att hans bil ska ha bromsvätska DOT3 för det var det som stod i boken (jänkare) och DOT4 gick absolut inte att använda. Det var nåt helt annat enligt han. Försökte förklara skillnaderna men han gav sig inte.....
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

PeterR

#30 » 09:20:09, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ju egentligen inga problem att finna oljor som uppfyller GL-1/GL-3. Som ovan påpekats kan både Agrol och OKQ8 leverera rätt kvalité. Sannolikt kan de flesta leverantörer göra detsamma. När det dessutom är osäkert om GL-4 är direkt olämpligt i äldre växellådor finns väl ingen anledning att frångå rekommendationen?
Är någon av Er beredd att garantera att GL-4 eller GL-5 fullt ut ersätter GL-1/GL-3 i alla applikationer?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se