Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Var köper man 80w90 GL1 omkring Umeå

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

mopar340

#31 » 21:15:02, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Nu är det ju egentligen inga problem att finna oljor som uppfyller GL-1/GL-3. Som ovan påpekats kan både Agrol och OKQ8 leverera rätt kvalité. Sannolikt kan de flesta leverantörer göra detsamma. När det dessutom är osäkert om GL-4 är direkt olämpligt i äldre växellådor finns väl ingen anledning att frångå rekommendationen?
Är någon av Er beredd att garantera att GL-4 eller GL-5 fullt ut ersätter GL-1/GL-3 i alla applikationer?


Det gör den inte, Gl-5 kräver aktivt svavel som EP tillsats, kan vara inkompatibelt med viss hårdvara.
Även GL-4 kan vara med aktivt svavel, håll utkik. En GL-4 som inte innehåller svavel kan funkar som ersättning mot lägre GL nummer

En bra parameter att hålla koll på är ASTM D 130 Cuper corrosion test, en olja som är snäll mot koppar bör ha max 1b, en aggresiv olja får oftast 3-4
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...



Tias BM

#32 » 23:08:13, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mopar340 skrev:
PeterR skrev:Nu är det ju egentligen inga problem att finna oljor som uppfyller GL-1/GL-3. Som ovan påpekats kan både Agrol och OKQ8 leverera rätt kvalité. Sannolikt kan de flesta leverantörer göra detsamma. När det dessutom är osäkert om GL-4 är direkt olämpligt i äldre växellådor finns väl ingen anledning att frångå rekommendationen?
Är någon av Er beredd att garantera att GL-4 eller GL-5 fullt ut ersätter GL-1/GL-3 i alla applikationer?


Det gör den inte, Gl-5 kräver aktivt svavel som EP tillsats, kan vara inkompatibelt med viss hårdvara.
Även GL-4 kan vara med aktivt svavel, håll utkik. En GL-4 som inte innehåller svavel kan funkar som ersättning mot lägre GL nummer

En bra parameter att hålla koll på är ASTM D 130 Cuper corrosion test, en olja som är snäll mot koppar bör ha max 1b, en aggresiv olja får oftast 3-4

Ska det stå på olje dunken? Eller var hittar man det?
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

rospigg

#33 » 23:14:10, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"copper corrosion test"
borde väl vara den korrekta stavningen?
Och i hopp om att hitta en fördjupande förklaring på testmetoden blev jag bara irriterad på sidor som vill ha betalt och snurrig i knoppen av helt andra vätskor. (det är ju fredag..)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

mopar340

#34 » 09:12:44, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stavning är inte lätt... :)
korrekt benämning är "copper strip corrosion test"

standarden kostar pengar men går att hitta gratis här
http://www.ptplab.net/upfile/201402/19/154823776.pdf

Dock så är ASTM standarder knöliga som attan att läsa.

I korthet: En polerad kopparremsa sätts i ett bad vid en visst temperatur i en viss tid, vanligtvis 100C och 24h
sen tittar man på hur pass oxiderad kopparbiten är är enligt en skala indelad från 1a till 4c

Värden på det hittar man i tillverkarens produktdatablad, om man har tur.

här finns en sammanfattning som dessutom innehåller en bild som visar "ratingen" av koppar biten efter testet

https://www.panamlubricants.com/wp-cont ... M-D130.pdf

2 personer gillar det här inlägget.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

magnusk750

#35 » 22:18:23, 09-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

mopar340 skrev:AW = anti wear
finns flera grundtyper av dessa additiv, vanigaste är ZDDP (zink) och fosfor- (svavel) typ.

Ett bra exempel är tex en GL-4 olja kan göras på flera sätt men möta samma krav på kuggskydd.

Antingen tar man ett svavelhaltigt EP additv i halva koncentrationen eller så använder man ZDDP, bägge möter GL-4 men har i övrigt sätt helt olika egenskaper


Här har jag gått och trott att GL4 generellt är säker för bussningar mm i rödmetall, men det stämmer alltså inte? Googlade 'datablad GL4' och det är inte många som nämner om det är svavelhaltiga tillsatser i. Redline gör det i sin 75W90 GL4, en olja som varit riktigt bra i gamla växellådor där synkningen börjat skrapa.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

TobbeO

#36 » 21:14:18, 10-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mopar340 skrev:
Stefan1972 skrev:Jag är också nyfiken, vad händer om man inte använder GL1 olja?


Det man ofta är orolig för att vissa oljor med aktivt svavel som EP tillsats kan vara aggressiva mot vissa komponenter.
Ett vanligt exempel är att synkringar inte gillar sånt och man får slitage och dåliga växlingar.

Volvo har en standard som heter 97305 som är en ZDDP (Zn) baserad olja lämplig för växellådor och axlar/transmissioner som inte har hypoid. Den kallas ibland "felaktigt" GL-1, trots att den klarar minst GL-3. Är i princip en enkel motorolja (SAE 40) med "transmissions" klassning


Fungerar då denna Q8 T 25
SAE 80W-90
Växellådsolja för manuella växellådor
där en olja enligt API GL-1 eller GL-3
rekommenderas.
+ Används främst till Volvo´s äldre last-
vagnar samt vissa äldre personbilar
Specifikation
API GL-1/GL-3, Volvo 97300/97305, John Deere JDM
J11C, Eaton Bulletin 2053, Eaton/Fuller Bulletin
2052, Fuller Form12
TobbeO
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:14:43, 11-02-2020
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620

ac tc

#37 » 10:20:44, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är ju en storm i ett vattenglas..
i 99.9% av fallen så ersätter en GL4 olja GL1-3 utan några som helst problem, GL5 däremot är en helt annan olja då den är designad för andra laster typ hypoidväxlar.
- det funkar smörjmässigt men kräver normalt att växeln inte innehåller material som har svårt för svavel. (koppar, mässing etc.)

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stefan1972

#38 » 10:59:31, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast även det är ju en sanning med modifikation. Idag är det inte så mycket sådana tillsatser i ens GL5 längre. Med dagens syntetoljor så får man en massa fördelar utan att blanda i en massa tillsatser. Det är ju därför det många ggr står GL4/GL5 på många oljor.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Anders.B

#39 » 23:52:25, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tömde en växellåda/bakaxel på en 60 talstraktor en gång.
Ut kom en grönaktig olja som glimmade i metallic guld.
Det såg onekligen läckert ut men var förmodligen väldigt obra.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se