Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

RME-diesel i minigrävare - ok?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

gur_ex (trådstartaren)

#1 » 15:21:24, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nyss köpt en liten minigrävare på 2 ton. Kan den samlade kompetensen i forumet uttala sig om huruvida det är rekommendabelt att köra/inte köra på vanlig RME-diesel från närmsta mack när jag tankar den eller om man bör söka bättre drivmedel?
Manualen noterar att man skall kontakta tillverkaren för råd innan om man ska tanka RME-baserad diesel.
Maskinen är årsmodell 2007 med motor från Mitsubishi.
gur_ex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:16:06, 08-10-2018
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



mathiast

#2 » 16:38:36, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar vara väldigt simpla och robusta bränslesystem på dom små motorerna,däremot kan nog en del gummidetaljer ge upp
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

gur_ex (trådstartaren)

#3 » 17:14:47, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, var kan man köpa riktig diesel när man bara har grävaren för lite hemmabruk på gården?
gur_ex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:16:06, 08-10-2018
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

torbjorn_forsman

#4 » 17:42:03, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig mackdiesel med bara 5 eller möjligen 7 % RME, som uppfyller gällande standarder för dieselbränslen är inga som helst problem. Däremot kan det vara anledning att tänka sig för om du vill köra på ren RME. I så fall gäller det att ständigt ha maskinen i drift så att den aldrig blir stående flera månader med gammalt bränsle, och, om du verkligen vill vara på den säkra sidan, byta O-ringar och liknande av nitrilgummi mot bättre kvaliteter (t ex Viton).

Enda gången det kan vara nödvändigt att få tag på RME-fri diesel är om det rör sig om en dieselmotor som man vet kommer att stå oanvänd flera år innan den körs nästa gång. Samt om det är motorer som används på ställen där det är onormalt stor risk att få kondensutfällning och fukt i bränsletanken, t ex i båtar och maskiner som står på mycket kustnära ställen. Har man risk för sådana problem kan det också vara värt att fundera på att sätta ett torkfilter på tankventilationen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gur_ex (trådstartaren)

#5 » 11:45:49, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för svaret. Jag tolkar det som att det är lugnt att tanka vanlig mackdiesel och köra på den.
gur_ex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:16:06, 08-10-2018
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mattias_E och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se