Vanlig mackdiesel med bara 5 eller möjligen 7 % RME, som uppfyller gällande standarder för dieselbränslen är inga som helst problem. Däremot kan det vara anledning att tänka sig för om du vill köra på ren RME. I så fall gäller det att ständigt ha maskinen i drift så att den aldrig blir stående flera månader med gammalt
bränsle, och, om du verkligen vill vara på den säkra sidan, byta O-ringar och liknande av nitrilgummi mot bättre kvaliteter (t ex Viton).
Enda gången det kan vara nödvändigt att få tag på RME-fri diesel är om det rör sig om en dieselmotor som man vet kommer att stå oanvänd flera år innan den körs nästa gång. Samt om det är motorer som används på ställen där det är onormalt stor risk att få kondensutfällning och fukt i bränsletanken, t ex i båtar och maskiner som står på mycket kustnära ställen. Har man risk för sådana problem kan det också vara värt att fundera på att sätta ett torkfilter på tankventilationen.