Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Q8 T520 10w-30 eller bättre?

84 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

igelkottar

#46 » 11:53:40, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, gnider man på så går det lätt sedan. :mrgreen: :skratta3: :skratta3: :vissla:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



Andreas.karlsson (trådstartaren)

#47 » 19:05:32, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Allra modernaste dieseloljorna med låg askhalt skulle jag undvika. Man vill ha hög askhalt i oljan eftersom den smörjer bra.

Prova gnid aska mellan fingrarna ska du se vad lätt det går.

Anledningen till att moderna dieslar inte kan ha mycket aska i oljan är att det sätter igen partikelfiltren.

Jo jag har förstått detta :thumme: Mailade JD, men inte helt oväntat fick jag till svar att de rekommenderar att gå efter instruktionsboken, alt. fråga ÅF......så det gav inget där, men det känns ju som att JD-oljan Inte är att föredra i en äldre maskin.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

ac tc

#48 » 17:08:26, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Allra modernaste dieseloljorna med låg askhalt skulle jag undvika. Man vill ha hög askhalt i oljan eftersom den smörjer bra.

Prova gnid aska mellan fingrarna ska du se vad lätt det går.

Anledningen till att moderna dieslar inte kan ha mycket aska i oljan är att det sätter igen partikelfiltren.


Det finns ingen aska tillsatt i oljan...
-askhalt är ett mått ej förbränningsbara delar av en produkt, du köper inte ved med tillsatt aska utan askan är det som blir över när du bränt det brännbara.
I olja ingår det inte bara zddp ( "zinken") utan även syrabuffert och andra additiv som inte är brännbara.

JD oljan är säkert alldeles utmärkt, jd produkter har gott rykte bland olje och glykol nördarna.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

magloman

#49 » 18:19:56, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo

It should be noted that a minimum ash content is required to provide good protection against engine wear…


https://www.lubricants.total.com/how-as ... determined
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

fretchi

#50 » 19:21:43, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast som jag läser det så är askan en konsekvens av tillsatserna i oljan, som inte kan förbrännas. Alltså, man tillsätter inte någon aska i oljan, precis som ac tc skriver ovan. Utan den är restprodukterna av de icke brännbara additiven i form av kalcium, zink m.m.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

magloman

#51 » 19:44:07, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man tillsätter väl inte motoroljan för att den ska förbrännas? :klia:

Den ska se till att lager hålls i liv och minska friktionen.

Det står klart o tydligt på den och alla andra sidor om man söker: ”askan minskar slitaget pga minskad friktion...”

End of discussion ;)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

fretchi

#52 » 20:07:13, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Man tillsätter väl inte motoroljan för att den ska förbrännas? :klia:

Den ska se till att lager hålls i liv och minska friktionen.

Det står klart o tydligt på den och alla andra sidor om man söker: ”askan minskar slitaget pga minskad friktion...”

End of discussion ;)


Nähä du, jag har bara hunnit värma upp! :myzsko: :mrgreen:

Nä, men den förbränns ju i viss mån ändå. Och då kan det vara bra att veta askhalt så man vet hur mycket smet som bränner fast i förbränningsrum och katalysatorer m.m.

Sedan att man skulle tillsätta något så diffust som "aska" i högraffinerade smörjmedel är jag ytterst skeptisk till. Men ta du och aska ur pannan och häll i en skvätt i oljelocket, så gör jag det inte. Så får vi se vilken som lever längst. Aska som aska, liksom :djaevul:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

magloman

#53 » 20:10:38, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ashes to ashes, funk to funky
We know Major Tom's a junkie
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#54 » 20:16:23, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Askhalt är ett begrepp som används för att beskriva egenskaper hos diverse olika produkter som innehåller både brännbara och icke brännbara beståndsdelar, även sådana som det inte är meningen att man ska bränna upp vid användning. T ex brukar man, bland diverse andra analyser, bestämma askhalten i spannmål när man ska bedöma kvaliteten på ett parti.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#55 » 20:47:05, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du skojjas maglo, erkänn :photograph:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1

#56 » 21:55:48, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På kolvmotorer inom flyget är det extra viktigt med sk askfri olja, ja helt utan aska blir det väl aldrig men så lite som möjligt. Anledningen är att en kolvflygmotor förbrukar ganska mycket olja via förbränningsrummet och den oljan få aldrig störa förbränningen, klegga ner stift eller allmänt vara i vägen. Så jag är piskad att köpa sk asklös (Ashless) olja annars får jag tändstörningar på mina flygplan...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ac tc

#57 » 15:55:14, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Fast som jag läser det så är askan en konsekvens av tillsatserna i oljan, som inte kan förbrännas. Alltså, man tillsätter inte någon aska i oljan, precis som ac tc skriver ovan. Utan den är restprodukterna av de icke brännbara additiven i form av kalcium, zink m.m.


Japp helt rätt.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#58 » 15:56:36, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:På kolvmotorer inom flyget är det extra viktigt med sk askfri olja, ja helt utan aska blir det väl aldrig men så lite som möjligt. Anledningen är att en kolvflygmotor förbrukar ganska mycket olja via förbränningsrummet och den oljan få aldrig störa förbränningen, klegga ner stift eller allmänt vara i vägen. Så jag är piskad att köpa sk asklös (Ashless) olja annars får jag tändstörningar på mina flygplan...

Jag skulle tro att askan dyker upp som loppor på tändstiften, det här är en av anledningarna till att tvåtaktsolja oftast är askfri.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#59 » 02:21:46, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det påstås att Q8-olja är detsamma som agrols oljor....och såhär står det oljan som påstås vara samma som Q8 T520 "Agrol Kombi Classic är en kombinerad motor-, transmissions- och hydraulolja, en så kallad STOU-olja, för jordbruks- och entreprenadmaskiner." Då är alltså T520 en STOU-olja?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Ivar Risslén

#60 » 03:46:03, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs och jämför.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se