magloman skrev:Allra modernaste dieseloljorna med låg askhalt skulle jag undvika. Man vill ha hög askhalt i oljan eftersom den smörjer bra.
Prova gnid aska mellan fingrarna ska du se vad lätt det går.
Anledningen till att moderna dieslar inte kan ha mycket aska i oljan är att det sätter igen partikelfiltren.
magloman skrev:Allra modernaste dieseloljorna med låg askhalt skulle jag undvika. Man vill ha hög askhalt i oljan eftersom den smörjer bra.
Prova gnid aska mellan fingrarna ska du se vad lätt det går.
Anledningen till att moderna dieslar inte kan ha mycket aska i oljan är att det sätter igen partikelfiltren.
It should be noted that a minimum ash content is required to provide good protection against engine wear…
magloman skrev:Man tillsätter väl inte motoroljan för att den ska förbrännas?
Den ska se till att lager hålls i liv och minska friktionen.
Det står klart o tydligt på den och alla andra sidor om man söker: ”askan minskar slitaget pga minskad friktion...”
End of discussion
fretchi skrev:Fast som jag läser det så är askan en konsekvens av tillsatserna i oljan, som inte kan förbrännas. Alltså, man tillsätter inte någon aska i oljan, precis som ac tc skriver ovan. Utan den är restprodukterna av de icke brännbara additiven i form av kalcium, zink m.m.
Janson1 skrev:På kolvmotorer inom flyget är det extra viktigt med sk askfri olja, ja helt utan aska blir det väl aldrig men så lite som möjligt. Anledningen är att en kolvflygmotor förbrukar ganska mycket olja via förbränningsrummet och den oljan få aldrig störa förbränningen, klegga ner stift eller allmänt vara i vägen. Så jag är piskad att köpa sk asklös (Ashless) olja annars får jag tändstörningar på mina flygplan...
Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster