Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Q8 T520 10w-30 eller bättre?

84 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Janson1

#16 » 08:40:50, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte du behöver oroa dig om oljan, om motorn är ok så funkar all olja så länge den ligger inom specen och jag tror inte det går att köpa för dålig olja längre? (Du kör ju och vill fortsätta köra på ett bra och välkänt märke). Om det däremot är fel i motorn så kommer inte nån oljekvalité att hjälpa, den bättre oljan kanske bara senarelägger haveriet om den ens gör det... Det här med kamaxlar är ett känsligt kapitel förutom att det alltid skal finnas olja på nockeriet och lyfteriet så är materialvalet och finnich ytterst noga och är det inte rätt från början så kommer ingen olja att rädda situationen. Inom flyget så är kamaxlarna ett stort problem, där är en kombination med tvivelaktigt materialval och för stora yttryck och dålig konstruktion där kammen ligger högst upp innaför i vevhuset utan vevhusventilation så all vattenånga hamnar där och oljan kommer dit sist. Till dom motorerna finns ingen olja som hjälper i längden...
Tillbaka till din traktor Andreas: Har du fått tag på en begagnad nyslipad kamaxel? Eller bara en annan kam? Sen givetvis så för mycket spel i ventilmekanismen sliter ju mer men då främst på ventilen då den inte bromsas rätt utan tillåts kracha i sätet varje stängning. Börjar ventilen däremot stuttsa då får kammen/lyftaren ta mycket av dom masskrafter oc det kan lätt bli för mycket... Inom flyget (ja nu är vi där igen) så skall kamaxel kontrolleras/bytas och alla 8 lyftare skall bytas vid x övervarv i x tid övervarv. Just för att ventilstuts trasar sönder glidytorna.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Andreas.karlsson (trådstartaren)

#17 » 10:28:17, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag tror inte du behöver oroa dig om oljan, om motorn är ok så funkar all olja så länge den ligger inom specen och jag tror inte det går att köpa för dålig olja längre? (Du kör ju och vill fortsätta köra på ett bra och välkänt märke). Om det däremot är fel i motorn så kommer inte nån oljekvalité att hjälpa, den bättre oljan kanske bara senarelägger haveriet om den ens gör det... Det här med kamaxlar är ett känsligt kapitel förutom att det alltid skal finnas olja på nockeriet och lyfteriet så är materialvalet och finnich ytterst noga och är det inte rätt från början så kommer ingen olja att rädda situationen. Inom flyget så är kamaxlarna ett stort problem, där är en kombination med tvivelaktigt materialval och för stora yttryck och dålig konstruktion där kammen ligger högst upp innaför i vevhuset utan vevhusventilation så all vattenånga hamnar där och oljan kommer dit sist. Till dom motorerna finns ingen olja som hjälper i längden...
Tillbaka till din traktor Andreas: Har du fått tag på en begagnad nyslipad kamaxel? Eller bara en annan kam? Sen givetvis så för mycket spel i ventilmekanismen sliter ju mer men då främst på ventilen då den inte bromsas rätt utan tillåts kracha i sätet varje stängning. Börjar ventilen däremot stuttsa då får kammen/lyftaren ta mycket av dom masskrafter oc det kan lätt bli för mycket... Inom flyget (ja nu är vi där igen) så skall kamaxel kontrolleras/bytas och alla 8 lyftare skall bytas vid x övervarv i x tid övervarv. Just för att ventilstuts trasar sönder glidytorna.

Tackar för ditt långa svar! Att allt måste vara i sin ordning är jag på det fulla med på, och kul att du tar upp jämförelser ur din egna värld :thumme:
Anledningen till att jag och de flesta andra är här, grundar ju sig i Pengar.....att komma undan så billigt som möjligt, men ibland så blir man ju tvungen att lägga en större peng....för att senare inte drabbas av en Ännu större utgift....men kammen jag tänkt stoppa i, kommer från gamla motorn som jag skrotade då blockets nedre foderlägen var rostskadade, och då fick det bli en betydligt större peng den gången än jag hade räknat med :uupps: ....dock blev det grisen i säcken, så nu står man här med ett annat bekymmer :vissla: men iaf så ser den kammen jag har betydligt bättre ut, även om den också är sliten såklart.....men jag hoppas att den ska kunna hänga med ett tag till!
Intressant info!....hur mina ventiler ser ut vill jag nog inte veta med tanke på det stora spelet som var i motorn när den sattes i, men det lär jag bli varse den dagen toppen måste av.....
Skall byta oljan ganska så omgående efter att jag har fått igång traktorn och varmkört.....vet du om det är ett vettigt alternativ att hälla i zink-additiv i min olja som men del har pratat om, även om min olja är bra nog?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

kimmen

#18 » 10:29:39, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då, tidigare klassifiserade man oljorna för diesel med DL,DM, DS
Alltså DL för lätt körning DM för måttlig och DS för svår körning

För bensin hette det BL.... osv
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Michael Meier

#19 » 12:03:43, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Jo då, tidigare klassifiserade man oljorna för diesel med DL,DM, DS
Alltså DL för lätt körning DM för måttlig och DS för svår körning

För bensin hette det BL.... osv



:thumme: Har du något mera info ? Vem gjorde den klassningen ?

Det lär inte vara API Amerikanska Petroleum Institutet..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kimmen

#20 » 12:41:02, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
kimmen skrev:Jo då, tidigare klassifiserade man oljorna för diesel med DL,DM, DS
Alltså DL för lätt körning DM för måttlig och DS för svår körning

För bensin hette det BL.... osv



:thumme: Har du något mera info ? Vem gjorde den klassningen ?

Det lär inte vara API Amerikanska Petroleum Institutet..


Tyvärr ingen aning, men det var DM och DS man använde, DS användes till turbomotorer, DM användes i stället för DL

Jag jobbade som Scania mekaniker på 60 talet, då användes den här klassifiseringen (herre gud va längesen :uupps: )
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Michael Meier

#21 » 18:47:27, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nästan sextio år sedan.. skriv en rad om du minns något :buga:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

uppland2

#22 » 20:20:34, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
kimmen skrev:Jo då, tidigare klassifiserade man oljorna för diesel med DL,DM, DS
Alltså DL för lätt körning DM för måttlig och DS för svår körning

För bensin hette det BL.... osv



:thumme: Har du något mera info ? Vem gjorde den klassningen ?

Det lär inte vara API Amerikanska Petroleum Institutet..


API har haft serviceklassningen ML, MM, och MS för bensin/gasmotorer och DC, DM, och DS för dieselmotorer som tillägg till viskositetsklassningen. T.ex. en DS-olja har många fler tillsatser än en MM-olja.

2 personer gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

kimmen

#23 » 21:34:20, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Det är nästan sextio år sedan.. skriv en rad om du minns något :buga:


Nja.. Det var i slutet på sextio talet ( är 72 år nu)

Kan nämna vilken typ av jobb man ensam utförde på den tiden
Ett bra jobb var när åkardrängen välte med flaket fullt upplyft, åkaren själv var försiktig så det inte hände
Man skruvade isär hela bilen så att den vart helt ramren, sen över med ramen till smeden för riktning och byte av tvärbalkar, ingick att man skulle vara nitapa till smeden, då gick man på timtid
fick stå och hålla emot en glödande nit, höll man inte emot ordentligt vart det ett jäkla liv, niten måste bytas, han hade anslagen tid att tänka på
Smeden var stor och auktoritär och lite småalkis, fyllnade i bland till i gasförrådet lagom till hemfärd, oftast lite för tidigt..
Detta jobb skulle utföras under halva anslagen tid, annars vart det inga pengar
Undrar hur man gör i dag med dessa jobb
Ursäkta trådkapningen TS
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

4 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Michael Meier

#24 » 22:23:54, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Blev en dålig bild, men detta är fotat ifrån instruktionsboken från -69. Går det översätta till dagens API?

Bild




Bild
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#25 » 00:35:39, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser man på! Men det var några år före min tid...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#26 » 07:50:20, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) jaa, före min tid med, och det är ett godt tecken att det finns saker som man inte vet.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#27 » 03:03:37, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon här som har använt Rislone zink oil treatment? Och vad säger panelen om att använda detta i q8-oljan? Vill spara min kam så gott de går!
Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Janson1

#28 » 10:23:46, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja detta borde inte försämra oddsen för kammen...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#29 » 10:26:50, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligtvis ren humbug.

Överhuvudtaget bör man aldrig blanda en motorolja med tillsatser som oljeleverantören inte har full koll över, man vet aldrig hur det man blandar i kommer att reagera med basoljan och de tillsatser som redan finns med i oljan.
Det finns exempel på att motoroljor har blivit som gele och inte kunnat pumpas fram av motorns oljepump, när man har hällt i en burk med tillsats av skumt ursprung. Medan en snarlik olja från annan leverantör blev extremt tunnflytande och blaskig av samma tillsats.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#30 » 10:34:33, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda gång jag hört talas om att tillsatser "måste" användas var när jag fixade ett elsystem på en dragster.
Han hade använt samma olja som de stora grabbarna, men motorn skar efter ett fåtal repor.
Vad de stora grabbarna inte sa var att de slog i tillsattser för att kammarna skulle överleva. Svavel har jag för mig.
Men belastningen på en +1000 hk motor som snurrar 1000 varv på en repa är ju något större än vad en motor byggd för daglig användning utsätts för.
Själv byter jag olja tätare om jag är orolig, än att hälla i blask.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se