Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Q8 T520 10w-30 eller bättre?

84 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

tracker

#61 » 07:28:28, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Q8 T1000 stämmer som STOU olja
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15



QV_

#62 » 11:17:18, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

T1000 valde jag som hydraulolja men i motorn häller jag T520.
Detta efter en snabb läsning och lite magkänsla.
Men måste köpa nytt oljefilter så att oljebytet blir av. Det är ju mitt största bekymmer. Till de flesta bilarna köper jag ett nytt oljefilter när jag har bytt olja. Så jag alltid har ett filter hemma när det är dags. Så till grävaren måste jag alltså köpa två. Skall försöka komma ihåg det när det är dags.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#63 » 20:53:26, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Läs och jämför.

Tack Ivar! :thumme: Där ser man....står ju inget om just "stou" där......men jag trodde verkligen att jag var lite "redig" som hällde i en renodlad Motorolja, men icke då!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Patrik C F Eriksson

#64 » 21:55:08, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, T520 10w/30 motsvaras av Agrols 10w/30 Classic, som har utgått och ersätts av Agrols kombi Classic 10w/30. Hade en växellåda där det rekommenderades en 10w/30 motorolja, men EJ en kombiolja, så jag använde Agrols 10w/30 Classic. När jag skulle ha mer olja fick jag kombi Classic 10w/30 för den skulle ju ersätta.

1 person gillar det här inlägget.
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#65 » 20:25:24, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik C F Eriksson skrev:Hej, T520 10w/30 motsvaras av Agrols 10w/30 Classic, som har utgått och ersätts av Agrols kombi Classic 10w/30. Hade en växellåda där det rekommenderades en 10w/30 motorolja, men EJ en kombiolja, så jag använde Agrols 10w/30 Classic. När jag skulle ha mer olja fick jag kombi Classic 10w/30 för den skulle ju ersätta.


Känns lite som att det börjar bli svårt att få tag på en renodlad 10w30 Motorolja.....men de är väl bara att gilla läget!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#66 » 19:43:27, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställer en ny fråga i tråden. Är det någon som har testat "Oil Nectar"?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Ivar Risslén

#67 » 19:57:18, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reklamen påminner om den som Slick 50 och liknande saker körde med för 30 år sedan. Jag blev inget fan av Slick 50 kan jag säga.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#68 » 20:43:52, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent allmänt kan man väl säga att det aldrig är att rekommendera att blanda tillsatser i en olja i efterhand. Olika oljetillverkare använder ju olika slags additiv i för övrigt likartade oljor, och man vet aldrig om just den olja man har för tillfället ställer till med någon konstig kemisk reaktion ihop med tillsatsen.

Den gamla STP kunde t ex göra vissa oljor geleartade och omöjliga att pumpa till och med i rumstemperatur.

Slick 50 innehöll finfördelat teflon (PTFE), alltså sånt som idag är pestflaggat som mikroplaster. Teflonpartiklarna hade dessutom olägenheten med sig att de satte igen porerna i självsmörjande lagerbussningar, om oljan råkade komma i kontakt med sådana. Och då förlorade bussningarna snabbt de självsmörjande egenskaperna. Det orsakade förtida nerslitning av bussningarna i många tändfördelare på bensinmotorer, och i vakuumpumpar för bromsservo på en del dieselpersonbilar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mopar340

#69 » 21:20:39, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
Patrik C F Eriksson skrev:Hej, T520 10w/30 motsvaras av Agrols 10w/30 Classic, som har utgått och ersätts av Agrols kombi Classic 10w/30. Hade en växellåda där det rekommenderades en 10w/30 motorolja, men EJ en kombiolja, så jag använde Agrols 10w/30 Classic. När jag skulle ha mer olja fick jag kombi Classic 10w/30 för den skulle ju ersätta.


Känns lite som att det börjar bli svårt att få tag på en renodlad 10w30 Motorolja.....men de är väl bara att gilla läget!


Det är väl bara leta efter oljor som är 10W-30 med API CI-4/CH-4 eller ACEA E7 så har man rätt klassiska oljor innan man började lägga att för stora restriktioner på SAPS och sånt?

T520 är en relativt "ny" formulering, då additivpaketet som användes till T500 utgick.

Gällade oil nectar, slick 50 och liknande jox så är jag skeptisk... i bästa fall händer inget i sämsta fall går nått åt skogen... :)

1 person gillar det här inlägget.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#70 » 22:17:57, 02-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Summa summarum...eller va säger man, ja får än en gång lägga Additiv på hyllan känns de som!

Ny fråga: Skulle gärna vilja att någon läste detta dokument ang. Biltemas 10w-30 mineral https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36968_TDS.pdf
Är det tillräcklig mängd aska och zink för en gammal traktormotor? Nu har ja köpt T520 så ja har för lång tid framöver, men gillar inte riktigt att den inte är en ren Motorolja, som jag alltid har trott!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#71 » 22:23:47, 02-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ren mineralolja utan additiv är med dagens mått mätt inte användbar som motorolja. Den kommer ju t ex att sakna sotlösande egenskaper, och kommer att ha alldeles för kraftigt temperaturberoende viskositet. Så om man köper sig en olja utan additiv, så får man använda den till något annat ändamål. Den kanske duger att ha i oljekannan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#72 » 22:33:01, 02-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En ren mineralolja utan additiv är med dagens mått mätt inte användbar som motorolja. Den kommer ju t ex att sakna sotlösande egenskaper, och kommer att ha alldeles för kraftigt temperaturberoende viskositet. Så om man köper sig en olja utan additiv, så får man använda den till något annat ändamål. Den kanske duger att ha i oljekannan.


Tack än en gång Torbjörn! Det är såpass illa alltså. Många verkar använda den, framför allt i sina gamla traktorer, så därav min nyfikenhet. Men då vet jag läget :thummar:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

mopar340

#73 » 23:00:10, 02-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Summa summarum...eller va säger man, ja får än en gång lägga Additiv på hyllan känns de som!

Ny fråga: Skulle gärna vilja att någon läste detta dokument ang. Biltemas 10w-30 mineral https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36968_TDS.pdf
Är det tillräcklig mängd aska och zink för en gammal traktormotor? Nu har ja köpt T520 så ja har för lång tid framöver, men gillar inte riktigt att den inte är en ren Motorolja, som jag alltid har trott!


Sen biltema slutade köpa oljor från Statoil kring 2008 någon gång så skulle jag inte rekomendera någon att köpa olja därifrån... det funkar säkert men jag vet att många av deras formuleringar är på det berömda håret...

Det mest troligt bra att köra den biltema oljan i en gammal traktor, men varför då man kan köpa bättre olja för samma pris?

För "komersiella" motorer så möter de bara API CF, vilken är en gammal spec som är utgången sen 10 år sen.... introducerades tidigt 90 tal...

Även om man inte kan säga nått rakt av gällande aska och Zn/P i oljor så känns värdena lite låga för att vara en gammal hederlig olja...

Sen så är väl T520 en vanlig hederlig motorolja men med ett nytt additivpaket? inget konstigt med den, eller?

Flr kommersiella diesel motorer har T520 betydligt högre spec än biltema oljan...

2 personer gillar det här inlägget.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

ZNikke

#74 » 22:54:39, 25-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte lyckats surfa alldeles snett så har även T520 10W30 och 15W40 utgått numera?

Vad hittar man för billig mineralolja att fylla litervis i sin gammeltraktor då? I mitt fall en Grålle bensinare så dieseltillsatser behövs icke, men många liter blir det för att fylla upp motor och transmission...
ZNikke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:38, 09-06-2011
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20

Janson1

#75 » 23:05:01, 25-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swedol har billig olja på både 20 litersdunkar och på fat.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se