Jag tror inte du behöver oroa dig om oljan, om motorn är ok så funkar all olja så länge den ligger inom specen och jag tror inte det går att köpa för dålig olja längre? (Du kör ju och vill fortsätta köra på ett bra och välkänt märke). Om det däremot är fel i motorn så kommer inte nån oljekvalité att hjälpa, den bättre oljan kanske bara senarelägger haveriet om den ens gör det... Det här med kamaxlar är ett känsligt kapitel förutom att det alltid skal finnas olja på nockeriet och lyfteriet så är materialvalet och finnich ytterst noga och är det inte rätt från början så kommer ingen olja att rädda situationen. Inom flyget så är kamaxlarna ett stort problem, där är en kombination med tvivelaktigt materialval och för stora yttryck och dålig konstruktion där kammen ligger högst upp innaför i vevhuset utan vevhusventilation så all vattenånga hamnar där och oljan kommer dit sist. Till dom motorerna finns ingen olja som hjälper i längden...
Tillbaka till din traktor Andreas: Har du fått tag på en begagnad nyslipad kamaxel? Eller bara en annan kam? Sen givetvis så för mycket spel i ventilmekanismen sliter ju mer men då främst på ventilen då den inte bromsas rätt utan tillåts kracha i sätet varje stängning. Börjar ventilen däremot stuttsa då får kammen/lyftaren ta mycket av dom masskrafter oc det kan lätt bli för mycket... Inom flyget (ja nu är vi där igen) så skall kamaxel kontrolleras/bytas och alla 8 lyftare skall bytas vid x övervarv i x tid övervarv. Just för att ventilstuts trasar sönder glidytorna.