Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Q8 T520 10w-30 eller bättre?

84 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

fretchi

#31 » 12:34:55, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med Zink har ju blivit lite av en "modegrej" bland trimmare osv, tycker jag mig ha noterat.
Visst. Zinkditiofosfat är en tillsats som ofta tillsätts i oljor, för ge en smörjande effekt även om själva smörjfilmen skulle brista. Men oftast är redan den mängd som behövs tillsatt i oljan så en ytterligare skvätt gör ingen nytta, snarare kanske orsaka skada på motorn om det vill sig illa.

Moderna katalysator -och partikelfilterrenade motorer har lite eller ingen zink i sin olja, då det antas kunna skada avgasreningen. Men det löser man med att ha en bättre basolja med nog bra bärighet, så man inte riskerar bryta genom smörjfilmen lika enkelt.

Kör med den oljan utan massa inblandat blask. Är du orolig, skaffa dig en högre klassad olja. Men tillsatser tror jag inte på.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Michael Meier

#32 » 13:01:05, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljeblandarna har svårt att hålla zink flytande, även dom tätare filtrena (inte random BT-filter) utan typ centrifugal och vattenurskiljningsfilter har besvär med sedimenterande tillsatser förutom förvaringsproblem.

Zinken är i stort sett endast till för bruten oljefilm, vid metall mot metallkontakt, för att rädda en motor från skärning, det är liksom kört ändå.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#33 » 13:05:36, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För den delen har jag för mig att jag har sett uppgifter om att zink inte alls är lyckad ihop med vissa slags lagermetaller, för ögonblicket kommer jag dock inte ihåg vilka.
Helt klart är i alla fall att zinktillsatserna försvann ur "färdigblandade" motoroljor för ca 30 år sedan, antingen för att de ställde till med större problem än de löste, eller för att tekniken rent allmänt hade sprungit förbi dem och man kunde lösa samma problem på bättre och kanske billigare sätt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimbus

#34 » 16:06:28, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker att hade det varit så bra som reklamen säljer så hade det varit i oljan från början. Har inte hört någon motortillverkare som rekommenderar någon extra tillsats, det som behövs i smörjväg finns i den rekommenderade oljan. Att blanda i "dundermedel" gör nog mer skada än nytta
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

ac tc

#35 » 17:10:55, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slå inte i zink tillsats, den behövs inte om du väljer en bra olja. ( då finns det redan zink så det räcker alt nåt annat additiv som ersätter zink.)
Du vill köpa okq8 olja, det gör jag också..
T520 en 10w-30 som är bättre än oljorna som fanns när motorn byggdes. Billig
T800 en 10w40 som jag använder till alla fyrtaktare traktorn, v8án i dodgen, gräsklipparen, atosen, elverket osv, min favorit. Under 50:- litern med moms. ( används rätt ofta inom dragracing då dessa oljor fortfarande har tillsatser som skyddar kamaxlar, dessa har mer eller mindre fasats ut från personbilsoljorna där de inte behövs i samma grad som i en diesel.)
CH, CI, CI+ är de oljor som innehåller mest med antiwear additiv, CJ håller en lägre nivå men jag misstänker att de mött upp med bättre basoljor. ( detta hjälper dock inte kamaxeln.)

3 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#36 » 23:49:22, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Slå inte i zink tillsats, den behövs inte om du väljer en bra olja. ( då finns det redan zink så det räcker alt nåt annat additiv som ersätter zink.)
Du vill köpa okq8 olja, det gör jag också..
T520 en 10w-30 som är bättre än oljorna som fanns när motorn byggdes. Billig
T800 en 10w40 som jag använder till alla fyrtaktare traktorn, v8án i dodgen, gräsklipparen, atosen, elverket osv, min favorit. Under 50:- litern med moms. ( används rätt ofta inom dragracing då dessa oljor fortfarande har tillsatser som skyddar kamaxlar, dessa har mer eller mindre fasats ut från personbilsoljorna där de inte behövs i samma grad som i en diesel.)
CH, CI, CI+ är de oljor som innehåller mest med antiwear additiv, CJ håller en lägre nivå men jag misstänker att de mött upp med bättre basoljor. ( detta hjälper dock inte kamaxeln.)


Har varit i kontakt med både Q8 i Tyskland och Rislone i Sverige. Sköljt motorn 2 gånger för att få ur ev skit och så mycket av pastan/fettet som möjligt (oljan var klart mindre vidhäftande och fet efter andra bytet, nästan så man hade velat ha lite fett kvar i oljan :klia: )
Q8 avråder allt vad additiv heter, (och det var väl inte helt oväntat) och påstår att T520 skyddar och duger gott. Frågade hur många PPM zink T520 innehåller, men har inte fått något svar efter de. Rislone påstår (inte så oväntat de heller) att produkten endast har positiva effekter, och att den inte alls likt STP förändrar viskositeten eller liknande.
Läst om T800 nu och den är ju helsynt.....min far säger att jag Inte ska hälla i det, då det löser sot, och att jag ska hålla mig till mineral 10w-30.....så därav har ja köpt en ny dunk av den sorten och tänkte från början förstärka med additivet..... vilka bekymmer man kan ha :skratta3:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

fretchi

#37 » 00:06:18, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fet oljan är när den är mellan fingrarna på dig säger inget om hur den är i ett lager under belastning och rotation, kanske över hundra grader varm.

Jag har kolkat i 12 liter helsyntet i min 642 som gått på uteslutande mineral i minst 15-20 år och garanterat innan dess också. Så du får väl se mig som försökskanin ;)
Alla oljor löser sot nu för tiden. Det var på 50-talet ca den seglivade myten grundades och är helt inaktuell. Idag är det inte så skitnödigt helt enkelt, bara man väljer lämplig viskositet.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#38 » 00:17:28, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Hur fet oljan är när den är mellan fingrarna på dig säger inget om hur den är i ett lager under belastning och rotation, kanske över hundra grader varm.

Jag har kolkat i 12 liter helsyntet i min 642 som gått på uteslutande mineral i minst 15-20 år och garanterat innan dess också. Så du får väl se mig som försökskanin ;)
Alla oljor löser sot nu för tiden. Det var på 50-talet ca den seglivade myten grundades och är helt inaktuell. Idag är det inte så skitnödigt helt enkelt, bara man väljer lämplig viskositet.

Okej! Och du märkte ingen skillnad på oljeförbrukningen? Traktorn jag har vill ha en skvätt då och då, och man märker att när oljan blir varm så ryker det en aning ur ventilationen. Det jag är mest rädd för är att det skulle bli något krångel med kolvringarna/någon annan typ av oönskat haveri, om jag skulle få för mig att göra en helomvändning och hälla i helsynt istället....dock verkar helsynt bara finnas i 10w-40, men det kanske inte spelar så stor roll?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

fretchi

#39 » 00:27:31, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte kört så länge att jag orkat kolla oljestickan ännu. Det enda jag märkt är att oljeförbrukningen stiger något vid gammal olja. Oavsett olja.
Eftersom all olja idag är renande så spelar inte oljetypen någon roll. Alla motoroljor har idag tillsatser för att lösa skit och hålla den simmandes i oljan för att fylla upp filtret.

Så slå i helsyntet om du vill. Det är ingen fara. Men du behöver den samtidigt inte heller, om det inte är kallstartegenskaper eller liknande du är ute efter.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#40 » 00:41:25, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Jag har inte kört så länge att jag orkat kolla oljestickan ännu. Det enda jag märkt är att oljeförbrukningen stiger något vid gammal olja. Oavsett olja.
Eftersom all olja idag är renande så spelar inte oljetypen någon roll. Alla motoroljor har idag tillsatser för att lösa skit och hålla den simmandes i oljan för att fylla upp filtret.

Så slå i helsyntet om du vill. Det är ingen fara. Men du behöver den samtidigt inte heller, om det inte är kallstartegenskaper eller liknande du är ute efter.

Vill börja med att än en gång tacka alla för ert engagemang! :thummar: Okej, jag förstår!
När motorn sattes i för ett par år sedan, så tänkte jag hälla i 15w-40 då det såg ut att vara sådan som hade varit i. Men farsan tyckte som sagt att jag ska ha 10w-30 mineral som vi alltid har kört på, pga lättare start på vintern Och för att inte lösa sot (som jag nu då inte alls behöver tänka på). Den skall fortfarande vara lättstartad på vintern, men huvudsyftet nu är främst att hålla den beg. kammen jag stoppat i, vid liv så gott jag kan! Och då fick jag till mig från flera håll att ja ska hälla i zink.....som lika många verkar vara negativa till. Men är det då ett vettigare alternativ att hälla i T800 istället, just för kammens skull?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

ac tc

#41 » 11:01:38, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ledtråd till hur mkt zink en olja innehåller kommer från värdet "askhalt", det är vad som blir kvar efter man bränt upp oljan i en askugn och sedan väger askan.
- bry dig inte om syntet eller ej..spelar ingen roll utan vad du ska leta efter om det är antiwear additiv är beteckningen ci/ci4.
- alla moderna oljor för tunga motorer har bra tvättande egenskaper och är också bra på att hålla det utlösta i suspension om det inte fastnar i filtret.
- vad som skiljer "dieselmotorolja/ hdeo" mot en "bensinmotorolja/ pcmo" är framför allt kravet på "hths" dvs oljans viscositet under skjuvkrafter och temperatur, här är kravet på dieseloljan väsentligt mkt högre i standarden.
Detta innebär att den faktiskt är en riktigt bra "räser"olja för en bensinare, detta kopplat med hyfsat låga priser på den gör den populär inom dragracingen där man vill byta ofta pga att man får ner stora mängder bränsle i oljan.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#42 » 22:46:29, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:En ledtråd till hur mkt zink en olja innehåller kommer från värdet "askhalt", det är vad som blir kvar efter man bränt upp oljan i en askugn och sedan väger askan.
- bry dig inte om syntet eller ej..spelar ingen roll utan vad du ska leta efter om det är antiwear additiv är beteckningen ci/ci4.
- alla moderna oljor för tunga motorer har bra tvättande egenskaper och är också bra på att hålla det utlösta i suspension om det inte fastnar i filtret.
- vad som skiljer "dieselmotorolja/ hdeo" mot en "bensinmotorolja/ pcmo" är framför allt kravet på "hths" dvs oljans viscositet under skjuvkrafter och temperatur, här är kravet på dieseloljan väsentligt mkt högre i standarden.
Detta innebär att den faktiskt är en riktigt bra "räser"olja för en bensinare, detta kopplat med hyfsat låga priser på den gör den populär inom dragracingen där man vill byta ofta pga att man får ner stora mängder bränsle i oljan.

Tackar! Ska det vara ci/ci4 så verkar det vara T750/800 som gäller. Eller....skulle JD´s "moderna" olja vara ett bra alternativ? Såhär står det i dess spec "Sulfated ash level 1.0 mass %"
Pratade med min far ang. detta och han var fortfarande negativ till helsynt.....att det skulle börja läcka och det ena med det andra...hmm
Bild
Originalets URL: https://www.deere.se/assets/images/region-2/parts-and-service/maintenance-parts/plus-50-II.jpg
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

fretchi

#43 » 00:42:38, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men nog vet väl även du att fäder är till för att inte lyssna på :mrgreen:

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Michael Meier

#44 » 00:52:28, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller sådana saker.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

magloman

#45 » 01:51:28, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allra modernaste dieseloljorna med låg askhalt skulle jag undvika. Man vill ha hög askhalt i oljan eftersom den smörjer bra.

Prova gnid aska mellan fingrarna ska du se vad lätt det går.

Anledningen till att moderna dieslar inte kan ha mycket aska i oljan är att det sätter igen partikelfiltren.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se