Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Q8 T520 10w-30 eller bättre?

84 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 01:55:32, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa kanske har sett mina tidigare trådar ang. problem med spån i oljan på traktorn. Där och på andra ställen på nätet har ja blivit rek. att byta upp mig i oljekvalité, för att skydda främst kamaxeln så gott de går.
Har kört på oljan enligt rubriken, så länge jag kan minnas. Är nu i tagen att köpa en ny 20L-dunk, iom att jag kommer skölja motorn minst en gång, då jag har fått ihop den igen.
Tänkte därför ställa frågan här: Bör inte oljan enligt rubriken vara tillräcklig för en 3-cyl traktormotor från -76? Om inte, vad bör jag välja istället? (gärna Q8 pga priset) Dock häller jag ju hellre i en bättre olja som är dyrare, om det så krävs för att inte riskera något.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



RD350

#2 » 15:47:25, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man spån i oljan kvittar det nog vad man slår på för olja, nånting är på väg att gå sönder.... Annars funkar nog en billig olja bra på en så gammal motor och i stället tätare byten. Förutsatt att inte motorn ska ha några särskilda spesar på oljan.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#3 » 16:41:06, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

RD350 skrev:Har man spån i oljan kvittar det nog vad man slår på för olja, nånting är på väg att gå sönder.... Annars funkar nog en billig olja bra på en så gammal motor och i stället tätare byten. Förutsatt att inte motorn ska ha några särskilda spesar på oljan.


Jo givetvis! Och felet håller på att åtgärdas nu.
Du menar alltså att det finns bättre alternativ?
Tipsa gärna isåfall :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

RD350

#4 » 16:46:00, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man utgår från tillverkarens rekomendationer och jämför med oljetillverkarens rek. Dessa ska hellst inte motsäga varandra... q8 har i regel bra oljor som ligger bra i pris.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Michael Meier

#5 » 17:45:24, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad vill du förbättra, vilken egenskap?

en annan viskositet ? 5w40 ?
att smörjmedlet finns kvar på kamaxelns radiallager, nockar till nästa start ?
snabbare respons på oljeflödet vid uppstart ?
att filmen tål ett högre tryck innan den brister ?
skumdämpning, temperaturspann
ska den nya ha mindre friktion ?
helst inte mer grafit,

går motorn upp till arbetstemp ofta ?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#6 » 22:23:17, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vad vill du förbättra, vilken egenskap?

en annan viskositet ? 5w40 ?
att smörjmedlet finns kvar på kamaxelns radiallager, nockar till nästa start ?
snabbare respons på oljeflödet vid uppstart ?
att filmen tål ett högre tryck innan den brister ?
skumdämpning, temperaturspann
ska den nya ha mindre friktion ?
helst inte mer grafit,

går motorn upp till arbetstemp ofta ?


"kör på bättre olja" har de väl endast skrivits....i syfte att skydda den skadade kammen så gott de går. Nu är laget som så att jag ska köpa nya lyftare, och stoppa i en gammal men bättre kam. Byta vev/ramlager och bussningar i mellandreven. Så nu kanske läget är lite annorlunda, men jag vill ju över lag skydda motorns alla komponenter så gott det går helt enkelt....Därav jag undrar om just T520 duger gott till min motor?
Motorn har nog tidigare körts på en något tjockare olja, 15-40? Men förra motorn kördes alltid på 10w-30, och det vill jag göra nu också så att den är lättstartad även på vintern.
Traktorn går inte många timmar på året, och lär aldrig gå mer än 50h/år över huvud taget framöver, men körs alltid varm Ja.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

fretchi

#7 » 00:54:51, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppfyller motoroljan specifikationen som ställdes av tillverkaren, eller bättre, så ska det ju funka bra. Är något galet så lär det fortsätta vara galet oavsett olja.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Michael Meier

#8 » 07:37:26, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev: .... "kör på bättre olja" har de väl endast skrivits ....


Det är väldigt tacksamt av välmenande medmänniskor att ge den rekommendationen, den ger aldrig något bakslag i form av ansvar, och skapar per automatik osäkerhet hos den som får rådet.

Vad förorsakade haveriet ?
Senast redigerad av Michael Meier 08:06:27, 03-12-2018, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#9 » 08:01:01, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför behövdes 15W-40 tidigare ?

vill man garantera smörjfilmsuppbyggnad innan start av motor, behövs det smörjolja i den positionen innan rotation, och det har du inte.

vill man ha bibehållen smörjfilm under drift, får man säkerställa att det verkligen kommer smörjolja till dessa positioner.

misslyckas det ändå efter att dessa kriterier är uppfyllda kan det vara läge för något, men en motor är skapligt komplex, har du stor spalt någonstans tappas smörjskyddet i övriga positioner,

en smörjolja med lägre viskositet behöver inte automatiskt vara bättre i ramlagret närmast svänghjulet till exempel.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#10 » 19:01:55, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Andreas.karlsson skrev: .... "kör på bättre olja" har de väl endast skrivits ....


Det är väldigt tacksamt av välmenande medmänniskor att ge den rekommendationen, den ger aldrig något bakslag i form av ansvar, och skapar per automatik osäkerhet hos den som får rådet.

Vad förorsakade haveriet ?


Exakt, där har du väldigt rätt :thumme:

Att kammen är sliten, beror troligtvis på misskötsel när det gäller oljebyten och ventiljustering. Men det som förorsakade att jag fann spån i oljan, var att den nya matarpumpen har skurit ner sig i kammen....och de tre plåtbitarna som armen är gjort utav, verkar vara punksvetsade....och har släppt längst upp och fläkts isär en aning. Numera verkar alla pirat-pumpar ha en nitat arm likt originalet.....så antagligen har de fler som har haft bekymmer med detta
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#11 » 19:07:24, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Varför behövdes 15W-40 tidigare ?

vill man garantera smörjfilmsuppbyggnad innan start av motor, behövs det smörjolja i den positionen innan rotation, och det har du inte.

vill man ha bibehållen smörjfilm under drift, får man säkerställa att det verkligen kommer smörjolja till dessa positioner.

misslyckas det ändå efter att dessa kriterier är uppfyllda kan det vara läge för något, men en motor är skapligt komplex, har du stor spalt någonstans tappas smörjskyddet i övriga positioner,

en smörjolja med lägre viskositet behöver inte automatiskt vara bättre i ramlagret närmast svänghjulet till exempel.


Det vet jag ej, och jag bara gissar att det var en sådan olja....med tanke på hur den såg ut. Motorn hade suttit i en traktor i södra Halland iaf.
Absolut är det så som du skriver.....kamaxelfett/inkörningspasta skall därför användas på kammen :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#12 » 23:13:58, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev en dålig bild, men detta är fotat ifrån instruktionsboken från -69. Går det översätta till dagens API?

Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#13 » 00:46:11, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tro att instruktionsboksförfattaren (eller översättaren) har fått något om bakfoten. Mig veterligt har det aldrig funnits några API-klasser, åtminstone inte för motoroljor, som har hetat DM eller DS. Det kan mycket väl finnas sådana beteckningar någonstans i oljevärlden, men det är i så fall någon annan organisation än API som ligger bakom dem.

MIL-L-2104-B tycks i alla fall motsvara API CC , MIL-L-45199A motsvarar API CD. Källa: http://www.realservices.com/Technical/A ... _oils.html

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#14 » 00:55:08, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag skulle tro att instruktionsboksförfattaren (eller översättaren) har fått något om bakfoten. Mig veterligt har det aldrig funnits några API-klasser, åtminstone inte för motoroljor, som har hetat DM eller DS. Det kan mycket väl finnas sådana beteckningar någonstans i oljevärlden, men det är i så fall någon annan organisation än API som ligger bakom dem.

MIL-L-2104-B tycks i alla fall motsvara API CC , MIL-L-45199A motsvarar API CD. Källa: http://www.realservices.com/Technical/A ... _oils.html


Ojj...som jag har letat! Tack Torbjörn! :buga: :thummar: .....CC, min olja heter CG-4 och bör då fungera minst lika bra? Har mailat Q8 och frågat om zink-innehållet, och fick till svar något i stil med att "min kollega har en mercedes diesel från -72, och han kör på denna oljan, så du kan utan problem fortsätta att använda den" :vissla: :skratta3:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Michael Meier

#15 » 08:00:45, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast redigerad av Michael Meier 11:45:20, 16-12-2018, redigerad totalt 4 gånger.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se