Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Molybdendisulfidfett MoS2?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 23:58:04, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver fett/pasta enligt rubriken, då jag monterar nya lyftare till kamaxeln.....Någon särskild produkt man ska välja, eller funkar vadsom? Antar att det Ska lösa upp sig av oljan efter uppstart?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



63an

#2 » 00:02:01, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hör med Citroen verkstad. Kan ha det!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

RD350

#3 » 00:05:36, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även volvo har. (Att beställa)

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

treaser2

#4 » 01:13:56, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mos2 fett finns väl på biltema?
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

1 person gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

G-son

#5 » 01:33:43, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju särskild monteringspasta för kamaxlar, det bör vara sådant fett särskilt avsett för det jobbet. Det finns givetvis mer universellt MoS2-fett också, men då vet man inte riktigt hur det trivs ihop med motorolja, hur partikelstorleken funkar med oljefilter och så vidare.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

BM 4 ever

#6 » 02:19:51, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har väl i alla tider rekommenderats specialfett (inkörningspasta)till inkörning av nya kamaxlar med en viss ritual med olika varvtal i visst antal minuter.Vissa säger en timma. ( trimkammar till bilar.) Jag har väl aldrig förstått riktigt varför egentligen. Borde inte ny fin motorolja duga :klia: (tydligen inte)
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

63an

#7 » 04:25:11, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Citroen paddan var begåvad med olika tätningar i hydraulsys. per individ denna molydensulfid användes för att fixa kolvtätningar i bromssys.! Råkade ha en sådan bil å trodde fan var lös när bromsen började bete sej skrikande i en gatkorsning ! Olika Hyd-oljor också då å därför ofta sjunkande bilar om de blev fel olja i sys. vilket hände ofta första åren :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#8 » 08:03:20, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Citroen paddan var begåvad med olika tätningar i hydraulsys. per individ denna molydensulfid användes för att fixa kolvtätningar i bromssys.! Råkade ha en sådan bil å trodde fan var lös när bromsen började bete sej skrikande i en gatkorsning ! Olika Hyd-oljor också då å därför ofta sjunkande bilar om de blev fel olja i sys. vilket hände ofta första åren :huh:


Det var lite lömskt på D-modeller från omkring 1968 , den nya hydrauloljan infördes ett år tidigare på bilar som såldes nere på kontinenten än i kalla länder. Man ville tydligen ha ett år till på sig för köldprover med de nya materialen i membran mm.
Det var i alla fall positivt att Citroën märkte upp alla delar i hydraulsystemet efter vilken typ av olja de hörde ihop med.
Svartmålad metall eller omärkt gummi var avsett för den gamla vegetabiliska/syntetiska oljan (LHS2).
Grönmålad metall eller grönmärkt gummi avsett för mineralolja (LHM).
Vitmärkt gummi fungerar ihop med båda sorternas olja.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#9 » 12:07:34, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite verklighet om Paddan! Åkaren nere i Uppland körde 25 000 mil å får inte upp bilen på samma dag, han hade aldrig tvättat olje filtret efter lite snack så ringde han till bilfirman som sa vilken olja de var då tvättade vi med bensin efter en veckas ihärdigt tvättande så fungerade den perfekt, då får man inse att allt med oljan fungerade dåligt!
Caravellerna använde samma typ av tänk å på Arlanda klantar en stationsmek å sänkte planet :mrgreen: Tyckte nog att de var låga förut :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ac tc

#10 » 17:19:53, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp den lilla tuben med kamaxelpasta, du har inte en aning vad som händer med ett fett som ska åka med runt.
- anledningen till att en kam ska köras in med rätt bra varvtal är två.
Den ena är enkel att förstå, det ska komma mycket olja till den..
Det andra är att farten i glidytan måste vara hög nog för att oljan ska "skjuvtjockna" dvs bilda en hinna genom glidytan, går det för sakta så hinner oljan tryckas ut och ytan får i princip ingen smörjning alls.
När väl kam axeln är inkörd så minskar detta problem.
- jänkekammar med värre ventilfjädrar brukar behöva 1500 varv i 20 minuter för att klara sig..
Byt gärna oljan efter inkörning.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#11 » 23:21:12, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Köp den lilla tuben med kamaxelpasta, du har inte en aning vad som händer med ett fett som ska åka med runt.
- anledningen till att en kam ska köras in med rätt bra varvtal är två.
Den ena är enkel att förstå, det ska komma mycket olja till den..
Det andra är att farten i glidytan måste vara hög nog för att oljan ska "skjuvtjockna" dvs bilda en hinna genom glidytan, går det för sakta så hinner oljan tryckas ut och ytan får i princip ingen smörjning alls.
När väl kam axeln är inkörd så minskar detta problem.
- jänkekammar med värre ventilfjädrar brukar behöva 1500 varv i 20 minuter för att klara sig..
Byt gärna oljan efter inkörning.

Tack för tips! Dock har jag redan haft igång motorn vid 2 tillfällen och sköljt 2 gånger.....så nu hoppas jag att det skall fungera! :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Stefan1972

#12 » 09:37:11, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent generellt så är inkörningspastan onödig om man VET att man har stabilt oljetryck ganska direkt. Finns ju liksom ingenting i pastan som har nå unika egenskaper när väl oljan piskar runt där inne och sköljer bort allt.
Skulle det finna nå fördelar så skulle man ju använda sånt i nya motorer också men det gör man ju inte.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#13 » 11:14:11, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till folka- kammarna (luftkylda) brukar det följa med när man köper dem. Men ibland vill man ju ha mera/ utan att köpa en kam och då brukar det alltid finnas hos VW- eftermarknadsbutikerna.

Ex denna
https://www.classicvw.se/monteringspast ... ts_id/5717

Men Dalhems, Custom & Speedparts, folkabiten mfl har nog också.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Olle olja och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se