63an skrev:Citroen paddan var begåvad med olika tätningar i hydraulsys. per individ denna molydensulfid användes för att fixa kolvtätningar i bromssys.! Råkade ha en sådan bil å trodde fan var lös när bromsen började bete sej skrikande i en gatkorsning ! Olika Hyd-oljor också då å därför ofta sjunkande bilar om de blev fel olja i sys. vilket hände ofta första åren
ac tc skrev:Köp den lilla tuben med kamaxelpasta, du har inte en aning vad som händer med ett fett som ska åka med runt.
- anledningen till att en kam ska köras in med rätt bra varvtal är två.
Den ena är enkel att förstå, det ska komma mycket olja till den..
Det andra är att farten i glidytan måste vara hög nog för att oljan ska "skjuvtjockna" dvs bilda en hinna genom glidytan, går det för sakta så hinner oljan tryckas ut och ytan får i princip ingen smörjning alls.
När väl kam axeln är inkörd så minskar detta problem.
- jänkekammar med värre ventilfjädrar brukar behöva 1500 varv i 20 minuter för att klara sig..
Byt gärna oljan efter inkörning.
Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter
Användare som besöker denna kategori: Olle olja och 1 gäst