Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

JD cool gard?

32 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#31 » 23:43:27, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det beror på hur kylsystemet ser ut, hur mycket lort som finns i det, och inte minst hur bra ställt det är med avtappningpluggar och sånt, hur noga man måste vara med sköljningen.

På fordon som har värmepaketet monterat så att både inlopp och utlopp pekar uppåt, så kan man behöva lossa en slang till det och spola ur det separat.

Beroende på vad det är för slags lort i systemet, och vilka material som förekommer i det, så kan man behöva ta till mer eller mindre starka saker blandade med sköljvattnet. Tidigt i höstas hjälpte jag till med att byta vattenpump på en Jeep Grand Cherokee '93 , i samband med det märkte jag att det var ovanligt mycket pannstensartade avlagringar i kylsystemet på den bilen. Kylaren var så igengrodd att det inte kom ut något vatten ur dess avtappningskran! Efter pumpbytet och en stunds sköljning med vattenslang fylldes systemet med vatten + en halvliter Hessa Kalkbort (fosforsyrablandning). 15 mil landsvägskörning, därefter avtappning av den nu rätt grumliga häxbrygden och ny grundlig spolning med vattenslang. Fyllde systemet med enbart vatten, bytte det efter en vecka, efter ännu en vecka såg vattnet så pass klart ut att det var läge att fylla glykol och anse det färdigsköljt.


Ambitiöst, i vanlig ordning Torbjörn! :thumme:
Exakt vad de är för material har jag ingen aning om.....men det mesta jag fick ur nu när den var kall, var såpass smått att det rann igenom de dubbla kaffefiltren ja försökte filtrera med....var ju värt ett försök iaf ;)
Kan för övrigt nämna att för 3,5 år sedan när motorn sattes i, så körde ja en stund med bars kylarrensning och jäklar va smutsigt vattnet blev :uupps: Och nu när jag hade isär vattenpumpen vid motorjobbet, så var dess gavel mot blocket helt blank! Blev nästan förvånad faktiskt....nu hade ju traktorn inte gått mer än runt 10h sedan dess, men saker rostar ju när de står också.....så JD-glykol skyddar ju helt klart.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



ac tc

#32 » 15:52:48, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

99.99% av vanligt svenskt dricksvatten duger bra till kylaren.
- som en parentes så kan jag säga att avjonat vatten är fantastiskt aggressiv i början innan det norpat joner från omgivningen så det hamnar i balans. ( det kan käka upp syrafast stål..)
Därför ska man inte dricka dest eller avjonat vatten.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se