Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

JD cool gard?

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 20:19:08, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som de flesta vet, så är det Shell som tillverkar JD´s oljor. Men hur verkar det med Glykolen, är det någon som vet vilken fabrikör det är?
Vill kunna jämföra andras innehåll, och se om det skiljer något....bl.a har Starta också en 6-årig gul glykol som JD´s, men halva priset! Och jag är tveksam att Cool Gard skulle vara dubbelt så bra på allt :klia: Byter hellre vart 3:e år, om jag får säga mitt!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



Martin.Eriksson

#2 » 20:46:31, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt vad heter long life är dynga. man bör byta varje eller vart annat år oavsett om de ska va bra.. :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

gaffa

#3 » 21:44:39, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En JD fungerar inte utan coolgard, det är speciellt John Deerevatten i denna färdigblandade kylvätska :grin:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#4 » 22:23:28, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:En JD fungerar inte utan coolgard, det är speciellt John Deerevatten i denna färdigblandade kylvätska :grin:

Haha! Därav tråden! Visst att C G är bra skit, inte minst mot cavitation, men det kan inte vara så extrem skillnad. Och longlife ja......ja byter som sagt hellre i halvtid, så att det alltid är någorlunda fräscht.
Vissa förespråkar den billigaste glykolen, och slå i en flaska "vattenpumpsmörjning" från Biltema....så har man samma effekt mot cavitation osv......men jag föredrar nog färdigblandat!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Trondos

#5 » 00:03:43, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har lest en del om glykol, men det er forvirrende fordi vannkvalitetene varierer rundt om i verden, så noe som er bra i Japan er kanskje ikke så bra her.
Skal man ha en glykol som beskytter mot kavitasjon bør man finne en glykol som oppfyller ASTM D6210. Dette er en amerikansk standard for "heavy duty coolant" som inneholder tester om kavitasjon.
Kjøper man den røde 774F på Jula, så oppfyler den John Deere JDMH5, så vatnet i den bør din John Deere like. :mrgreen:

http://startaprodukter.se/wp-content/up ... 1075-2.pdf

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

torbjorn_forsman

#6 » 00:12:21, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färgen betyder inte mycket när det gäller kylarvätskor.
Renault har t ex en gång i tiden haft en gul kylarvätska med precis samma "gammaldags" tillsatser som i de blå eller gröna kylarvätskor som var vanliga i personbilsbranschen innan longlifeglykolen kom för 20 år sedan.
Och Peugeot/Citroën har i modern tid använt en blå kylarvätska som är praktiskt taget identisk med de vanliga rosa longlifeglykolerna, enda skillnaden är att den är lite surare för att fungera bättre ihop med det mycket hårda vatten som är vanligt i Frankrike. Men det är inte alls lyckat att blanda den med en "icke-longlife-glykol", t ex Volvos blå kylarvätska.

Biltema har jag strukit från min lista över godkända glykolleverantörer sen jag råkade lusläsa produktdatabladen för deras olika sorter, och bl a upptäckte att de påstår att alla sorterna - alltså även propylenglykolen - uppfyller VAG:s krav för longlifekylarvätska. Det är omöjligt för propylenglykol! Dessutom, fortfarande enligt databladen, har Biltema samma sorts tillsatser i både vanlig och longlifeglykol, skillnaden är bara koncentrationen.

Man ska för övrigt vara MYCKET försiktig med att tro på amerikanska råd om kylarvätskor i vår del av världen.
I USA är det nämligen mycket ovanligt med hårt vatten, där är det större risk att kranvattnet är surt eller salthaltigt. Av den anledningen brukar amerikanska kylarvätskor ha tillsatser som är bra på att stoppa korrosion och frätskador, men som totalt saknar förmåga att motverka pannsten.
På vår sida av Atlanten är surt eller salthaltigt vattenledningsvatten sällsynt, men det är desto vanligare med hårt vatten som kan ge pannsten. Av den anledningen måste en kylarvätska ha andra slags tillsatser när den används i Sverige än i USA.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trigon

#7 » 11:37:13, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räcker det inte att man använder avjoniserat batterivatten när man blandar sin glykolblandning för att eliminera vattnet som potentiell felkälla?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#8 » 22:19:05, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Räcker det inte att man använder avjoniserat batterivatten när man blandar sin glykolblandning för att eliminera vattnet som potentiell felkälla?

Nu är jag inte rätt person att uttrycka mig, därav jag startade tråden då jag kan för lite, men avjoniserat vatten är väl ett första steg iallafall :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#9 » 22:22:14, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trondos skrev:Jeg har lest en del om glykol, men det er forvirrende fordi vannkvalitetene varierer rundt om i verden, så noe som er bra i Japan er kanskje ikke så bra her.
Skal man ha en glykol som beskytter mot kavitasjon bør man finne en glykol som oppfyller ASTM D6210. Dette er en amerikansk standard for "heavy duty coolant" som inneholder tester om kavitasjon.
Kjøper man den røde 774F på Jula, så oppfyler den John Deere JDMH5, så vatnet i den bør din John Deere like. :mrgreen:

http://startaprodukter.se/wp-content/up ... 1075-2.pdf

Tack för infon, har letat och letat utan att hitta JD´s krav :thumme: dock står det ju uttryckligen inte något om att den står sig i ett visst antal år/mil eller körtimmar, så som det gör om den gula varianten... :klia:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#10 » 22:38:48, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Färgen betyder inte mycket när det gäller kylarvätskor.
Renault har t ex en gång i tiden haft en gul kylarvätska med precis samma "gammaldags" tillsatser som i de blå eller gröna kylarvätskor som var vanliga i personbilsbranschen innan longlifeglykolen kom för 20 år sedan.
Och Peugeot/Citroën har i modern tid använt en blå kylarvätska som är praktiskt taget identisk med de vanliga rosa longlifeglykolerna, enda skillnaden är att den är lite surare för att fungera bättre ihop med det mycket hårda vatten som är vanligt i Frankrike. Men det är inte alls lyckat att blanda den med en "icke-longlife-glykol", t ex Volvos blå kylarvätska.

Biltema har jag strukit från min lista över godkända glykolleverantörer sen jag råkade lusläsa produktdatabladen för deras olika sorter, och bl a upptäckte att de påstår att alla sorterna - alltså även propylenglykolen - uppfyller VAG:s krav för longlifekylarvätska. Det är omöjligt för propylenglykol! Dessutom, fortfarande enligt databladen, har Biltema samma sorts tillsatser i både vanlig och longlifeglykol, skillnaden är bara koncentrationen.

Man ska för övrigt vara MYCKET försiktig med att tro på amerikanska råd om kylarvätskor i vår del av världen.
I USA är det nämligen mycket ovanligt med hårt vatten, där är det större risk att kranvattnet är surt eller salthaltigt. Av den anledningen brukar amerikanska kylarvätskor ha tillsatser som är bra på att stoppa korrosion och frätskador, men som totalt saknar förmåga att motverka pannsten.
På vår sida av Atlanten är surt eller salthaltigt vattenledningsvatten sällsynt, men det är desto vanligare med hårt vatten som kan ge pannsten. Av den anledningen måste en kylarvätska ha andra slags tillsatser när den används i Sverige än i USA.

tackar för detta långa inlägg! då har jag ytterligare "kött på benen" :thumme: Men det hade fortfarande varit intressant att luska ut Vem det är som tillverkar åt JD....ytterst intressant vore det ju också som det är en och samma typ utav glykol de säljer i hela världen, åtminstone den färdigblandade!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#11 » 00:02:44, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tar en titt hos BASF, som ju säljer både glykol och tillsatskoncentrat under varumärket Glysantin, så påstår de att deras glykol G05 är godkänd av John Deere för alla modeller fram till 2010. Ta en titt på http://www.glysantin.de (för engelsk text, lägg till /en efter länken).

Det här verkar vara en innehållsrik bok om kylarvätskor. Råkade hitta den när jag googlade, har inte läst den än.
https://books.google.se/books?id=Askwi3 ... 4d&f=false

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#12 » 01:38:16, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om man tar en titt hos BASF, som ju säljer både glykol och tillsatskoncentrat under varumärket Glysantin, så påstår de att deras glykol G05 är godkänd av John Deere för alla modeller fram till 2010. Ta en titt på http://www.glysantin.de (för engelsk text, lägg till /en efter länken).

Det här verkar vara en innehållsrik bok om kylarvätskor. Råkade hitta den när jag googlade, har inte läst den än.
https://books.google.se/books?id=Askwi3 ... 4d&f=false

Mycket intressant Torbjörn! (förstår inte vart du hittar allt :uupps: ) "From 2011".....JD´s gula som jag nu använder, började vad jag har förstått att säljas i början på Dec 2010. Så det känns som att det finns ett sammanhang där......inte helt omöjligt att det skulle kunna vara just en Glysantin-produkt i dunkarna.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Michael Meier

#13 » 07:31:53, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Räcker det inte att man använder avjoniserat batterivatten när man blandar sin glykolblandning för att eliminera vattnet som potentiell felkälla?


Andreas.karlsson skrev:Nu är jag inte rätt person att uttrycka mig, därav jag startade tråden då jag kan för lite, men avjoniserat vatten är väl ett första steg iallafall :)


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Orsa

#14 » 11:25:00, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktigaste är nog att vattnet inte har onormalt pH eller innehåller extra hög halt av frätande ämnen, som klorider. Att använda avjoniserat vatten betyder nog att det är "idealt" en kort stund för vattnet kommer ganska snabbt att återjoniseras av all kontakt med metall, föroreningar, gaser, lim, plast mm i en motor.
Så är det med avjoniserat vatten. Det tycker om att göra sej "joniserat". Inom industrin där det betyder nåt förvaras det bäst i glas eller plast av den anledningen. Plast är billigt och väldigt "neutralt" jonmässigt sett. Att köra det i rostfria ledningar är inga problem men med tiden kan stora volymer som strömmar förbi ge frät i rostfritt. Vattnet blir då joniserat av olika ämnen, men det är i sammanhanget helt ointressant koncentrationsmässigt ur föroreningshänseende, i det vanliga fallen.
Koppar, föroreningar mm i typ en motor kommer tillfredsställa vattnets "kraft" att vilja återjonisera sej. Tror det beror på att vattenmolekyler är sk di-poler (inte rak men lite vinklad) som gör att vattenmolekylen får elektrisk -/+ - egenskap, men det vet jag inte om det är helt riktigt.
Det är klart att en motortillverkare vill sälja sin "sås" till ett prispremium i utbyte mot ett trygghet att det inte blir fel. För fel kan det bli då t.o.m olika "sås" med eller utan olika hjälpämnen ska hällas i olika motorer från samma tillverkare.
Så istället för att fundera kan man "köpa sej fri" med originalspec, eller köpa "Biltema", vilket säkert kommer gå lika bra i alla år för de flesta av oss.
Hur som helst har jag kört biltema i perkins-motorerna, 23-års 945:a men köper rätt sås till MB:n som har olika glykol till olika av sina dieslar...
Om man är försiktig eller oroar sej ska man köpa original-sås istället för att gissa på sånt man inte kan se eller bedöma. Det är ju kemi och business osynlig för ögat. Tänkte jag idag.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Michael Meier

#15 » 21:51:24, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu någon tror att BT har lägst pris ?

ca: 9:- / liter i prisskillnad till BS 65 (Q8'as variant) men vi lär föda BT också :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se