torbjorn_forsman skrev:Det beror på hur kylsystemet ser ut, hur mycket lort som finns i det, och inte minst hur bra ställt det är med avtappningpluggar och sånt, hur noga man måste vara med sköljningen.
På fordon som har värmepaketet monterat så att både inlopp och utlopp pekar uppåt, så kan man behöva lossa en slang till det och spola ur det separat.
Beroende på vad det är för slags lort i systemet, och vilka material som förekommer i det, så kan man behöva ta till mer eller mindre starka saker blandade med sköljvattnet. Tidigt i höstas hjälpte jag till med att byta vattenpump på en Jeep Grand Cherokee '93 , i samband med det märkte jag att det var ovanligt mycket pannstensartade avlagringar i kylsystemet på den bilen. Kylaren var så igengrodd att det inte kom ut något vatten ur dess avtappningskran! Efter pumpbytet och en stunds sköljning med vattenslang fylldes systemet med vatten + en halvliter Hessa Kalkbort (fosforsyrablandning). 15 mil landsvägskörning, därefter avtappning av den nu rätt grumliga häxbrygden och ny grundlig spolning med vattenslang. Fyllde systemet med enbart vatten, bytte det efter en vecka, efter ännu en vecka såg vattnet så pass klart ut att det var läge att fylla glykol och anse det färdigsköljt.
Ambitiöst, i vanlig ordning Torbjörn!
Exakt vad de är för material har jag ingen aning om.....men det mesta jag fick ur nu när den var kall, var såpass smått att det rann igenom de dubbla kaffefiltren ja försökte filtrera med....var ju värt ett försök iaf
Kan för övrigt nämna att för 3,5 år sedan när motorn sattes i, så körde ja en stund med bars kylarrensning och jäklar va smutsigt vattnet blev Och nu när jag hade isär vattenpumpen vid motorjobbet, så var dess gavel mot blocket helt blank! Blev nästan förvånad faktiskt....nu hade ju traktorn inte gått mer än runt 10h sedan dess, men saker rostar ju när de står också.....så JD-glykol skyddar ju helt klart.