Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

JD cool gard?

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Trigon

#16 » 22:08:11, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:Det viktigaste är nog att vattnet inte har onormalt pH eller innehåller extra hög halt av frätande ämnen, som klorider. Att använda avjoniserat vatten betyder nog att det är "idealt" en kort stund för vattnet kommer ganska snabbt att återjoniseras av all kontakt med metall, föroreningar, gaser, lim, plast mm i en motor.
Så är det med avjoniserat vatten. Det tycker om att göra sej "joniserat". Inom industrin där det betyder nåt förvaras det bäst i glas eller plast av den anledningen. Plast är billigt och väldigt "neutralt" jonmässigt sett. Att köra det i rostfria ledningar är inga problem men med tiden kan stora volymer som strömmar förbi ge frät i rostfritt. Vattnet blir då joniserat av olika ämnen, men det är i sammanhanget helt ointressant koncentrationsmässigt ur föroreningshänseende, i det vanliga fallen.
Koppar, föroreningar mm i typ en motor kommer tillfredsställa vattnets "kraft" att vilja återjonisera sej. Tror det beror på att vattenmolekyler är sk di-poler (inte rak men lite vinklad) som gör att vattenmolekylen får elektrisk -/+ - egenskap, men det vet jag inte om det är helt riktigt.
Det är klart att en motortillverkare vill sälja sin "sås" till ett prispremium i utbyte mot ett trygghet att det inte blir fel. För fel kan det bli då t.o.m olika "sås" med eller utan olika hjälpämnen ska hällas i olika motorer från samma tillverkare.
Så istället för att fundera kan man "köpa sej fri" med originalspec, eller köpa "Biltema", vilket säkert kommer gå lika bra i alla år för de flesta av oss.
Hur som helst har jag kört biltema i perkins-motorerna, 23-års 945:a men köper rätt sås till MB:n som har olika glykol till olika av sina dieslar...
Om man är försiktig eller oroar sej ska man köpa original-sås istället för att gissa på sånt man inte kan se eller bedöma. Det är ju kemi och business osynlig för ögat. Tänkte jag idag.


Så avjoniserat vatten är inte så neutralt det kan bli? Finns det nåt bättre alternativ om man vill blanda själv? Destillerat vatten blir kanske väl dyrt om det ens går att få tag på?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Michael Meier

#17 » 22:19:41, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så svårt är det inte, tio kronor litern i femliters dunkar hos Jula till exempel.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#18 » 23:38:55, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:[quote


Så avjoniserat vatten är inte så neutralt det kan bli? Finns det nåt bättre alternativ om man vill blanda själv? Destillerat vatten blir kanske väl dyrt om det ens går att få tag på?[/quote]
Jag måste vara dum som trodde avjoniserat var detsamma som destillerat :ohnej: ...även andra jag har frågat sa att det går bra att blanda med just avjoniserat....Alltid lär man sig något nytt, inte minst här! :thumme:
Verkar för övrigt vara svårt att få tag på Glysantin´s G05-glykol, eller G64 för den delen. De andra varianterna verkar dock finnas lite överallt. Så för att slippa krångla, då det inte var så "bara" som jag trodde att få tag på samma/likvärdig JD´s glykol.....så känns det som att jag får köpa just JD´s ändå :vissla:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

ac tc

#19 » 16:12:21, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD coolguard är en HOAT glykol, du kan blanda med "gammal grön" om du nu lyckas hitta nån sån men absolut inte med nån annan OAT glykol som idag är dominerande på marknaden.
Observera att det finns en coolguard 2 oxo, blanda inte i den om inte jd säger att det är ok.
- köp jd cg.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#20 » 23:17:50, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:JD coolguard är en HOAT glykol, du kan blanda med "gammal grön" om du nu lyckas hitta nån sån men absolut inte med nån annan OAT glykol som idag är dominerande på marknaden.
Observera att det finns en coolguard 2 oxo, blanda inte i den om inte jd säger att det är ok.
- köp jd cg.

Så även fast det står att en glykol är blandbar med andra (ethylen) glykoler.....så måste oat/hoat stämma överens?
Hmm....ja det finns väl endast CG 2 av ethylentyp nuförtiden? iallafall vad jag har förstått (gula/6-åriga)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

ac tc

#21 » 11:11:04, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med blandbar ska du ta med en stor nypa salt...det går att blanda vatten och diesel också.
- det är framför allt en liten molekyl som heter 2-eha som brukar ställa till det, den dök först upp i dex-cool hos GM ( OAT ) .
Inget fel på den om den slapp andra antikorrosions tillsatser och användes i ett lufttätt system, om inte så fick man ett fantastiskt kladd i kylet. Som lök på laxen så gav den sig även packningar av olämpligt material, nylon och plaster framför allt. GM lärde sig mkt på den produkten.
- sen har vi det här med våta foder, såna motorer behöver en glykol som skyddar mot kavitations skador på fodren och det betyder att vanlig "bil" glykol inte ska användas.
Mitt tips är att du följer jd´s rekomendationer, det är mkt möjligt att cg och cg2 går att blanda men låt jd bekräfta detta.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#22 » 23:19:53, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Det här med blandbar ska du ta med en stor nypa salt...det går att blanda vatten och diesel också.
- det är framför allt en liten molekyl som heter 2-eha som brukar ställa till det, den dök först upp i dex-cool hos GM ( OAT ) .
Inget fel på den om den slapp andra antikorrosions tillsatser och användes i ett lufttätt system, om inte så fick man ett fantastiskt kladd i kylet. Som lök på laxen så gav den sig även packningar av olämpligt material, nylon och plaster framför allt. GM lärde sig mkt på den produkten.
- sen har vi det här med våta foder, såna motorer behöver en glykol som skyddar mot kavitations skador på fodren och det betyder att vanlig "bil" glykol inte ska användas.
Mitt tips är att du följer jd´s rekomendationer, det är mkt möjligt att cg och cg2 går att blanda men låt jd bekräfta detta.

Mycket intressant! Ja det verkar vara lite andra grejer i CG/andra "heavy duty"-glykoler även om det ofta står på de flesta glykoler att de skyddar mot kavitation. Så som jag nämnt så lutar det för enkelhetens skulla att ändå köpa samma igen....det skiljer för lite i pengar för att försöka snåla in och hitta likvärdig, jämfört med kostnaden det kan dra med sig! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

ac tc

#23 » 17:10:06, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, fel glykol kan bli dyrt och du kommer aldrig att hitta nån som tar på sig ansvaret.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Trondos

#24 » 18:47:23, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cummins har et par pdfer som kan være verdt å lese:

https://www.cumminsfiltration.com/sites ... 6442_0.pdf

ASTM D6210 includes all of the testing required for D3306, as well as additional testing that evaluates the performance of the coolant for heavy duty applications. The primary additional requirements test the ability of the coolant to protect against cavitation of wet liners, as well as the ability to protect hot surfaces against scale.
When looking for a Heavy Duty coolant, it is crucial to look for an indication that the coolant meets the 6210 standard.


Jeg lever fortfarande med den oppfatningen at om man fyller en glykol som oppfyller ASTM D6210 eller John Deere sin spec, så har man gjort mye for å forhindre kavitasjon.

Her er en om liner pitting, kavitasjon, men dette de skriver om additiver til frostvæsken er ikke så aktuelt lengre, det var jo det Ford gjorde på 80-tallet for å prøve å få motorblokkene sine til å holde lengre.
https://www.cumminsfiltration.com/sites ... 00963A.pdf

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#25 » 19:15:53, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Jo, fel glykol kan bli dyrt och du kommer aldrig att hitta nån som tar på sig ansvaret.

Har köpt C-G nu :thumme: .....ja tror nog inte någon glykoltillverkare tar på sig något ansvar oavsett, då är det nog en väldigt ny motor det är frågan om, men ja förstår vad du menar!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#26 » 19:41:29, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall passa på att fråga hur ni andra sköljer ur systemet vid glykolbyte? Många kopplar på en vattenslang och spolar tills det kommer rent vatten, men det känns inte så jättesmart väl?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

överlass

#27 » 21:43:50, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har en lämplig plugg på motorn för att få ut sköljvattnet så ser jag inga problem med det?
Har man ingen plugg kan det bli svårt att räkna ut blandningsförhållandet.. Då kanske man nöjer sig med att skölja kylaren och värmepaketet,, just värmepaketet kan det komma rätt mycket gucka från.

Sen tror jag inte att man behöver spola ur om glykolen har bytts som den ska, men min erfarenhet är att det fort verkar gå 5 år mellan byten av vanlig glykol

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#28 » 22:08:57, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev:Om du har en lämplig plugg på motorn för att få ut sköljvattnet så ser jag inga problem med det?
Har man ingen plugg kan det bli svårt att räkna ut blandningsförhållandet.. Då kanske man nöjer sig med att skölja kylaren och värmepaketet,, just värmepaketet kan det komma rätt mycket gucka från är min erfarenhet.
Sen tror jag inte att man behöver spola ur om glykolen har bytts som den ska, men min erfarenhet är att det gärna snålas in på just glykol..

Avtappningskran på blocket finns, men jag tycker de känns lite olustigt att spola i kranvatten.....för det blir väl alltid lite kvar i blocket? Har 4L avmineraliserat vatten jag tänkte hälla i....men blir det vatten kvar, så är de ju lika dåligt om man ser till blandningsförhållandet som du nämnde. :klia:
Vid reparation av motorn nyligen, så tömde jag ur glykolen när motorn var kall, och de sista literna var ganska mörka i förhållande till de första...så lite skit finns det allt, och jag antar att det kommer va betydligt mer efter en varmkörning. Man kanske inte behöver va så jäkla noga med att få ut allt, men ska man ändå krångla med att hälla i den bästa/dyraste? glykolen, så vill jag gärna göra förarbetet det någorlunda vettigt iaf!
Nej glykol byts nog inte allt för ofta....särskilt inte på äldre maskiner.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Turbodiesel

#29 » 22:19:02, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan gott skölja med vanligt vatten, det är ingen klassad kärnreaktor det handlar om. Det är viktigare att få ut gammalt smegg än att råka få i några joner.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#30 » 23:10:53, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på hur kylsystemet ser ut, hur mycket lort som finns i det, och inte minst hur bra ställt det är med avtappningpluggar och sånt, hur noga man måste vara med sköljningen.

På fordon som har värmepaketet monterat så att både inlopp och utlopp pekar uppåt, så kan man behöva lossa en slang till det och spola ur det separat.

Beroende på vad det är för slags lort i systemet, och vilka material som förekommer i det, så kan man behöva ta till mer eller mindre starka saker blandade med sköljvattnet. Tidigt i höstas hjälpte jag till med att byta vattenpump på en Jeep Grand Cherokee '93 , i samband med det märkte jag att det var ovanligt mycket pannstensartade avlagringar i kylsystemet på den bilen. Kylaren var så igengrodd att det inte kom ut något vatten ur dess avtappningskran! Efter pumpbytet och en stunds sköljning med vattenslang fylldes systemet med vatten + en halvliter Hessa Kalkbort (fosforsyrablandning). 15 mil landsvägskörning, därefter avtappning av den nu rätt grumliga häxbrygden och ny grundlig spolning med vattenslang. Fyllde systemet med enbart vatten, bytte det efter en vecka, efter ännu en vecka såg vattnet så pass klart ut att det var läge att fylla glykol och anse det färdigsköljt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se