Det viktigaste är nog att vattnet inte har onormalt pH eller innehåller extra hög halt av frätande ämnen, som klorider. Att använda avjoniserat vatten betyder nog att det är "idealt" en kort stund för vattnet kommer ganska snabbt att återjoniseras av all
kontakt med metall, föroreningar, gaser, lim, plast mm i en motor.
Så är det med avjoniserat vatten. Det tycker om att göra sej "joniserat". Inom industrin där det betyder nåt förvaras det bäst i
glas eller plast av den anledningen. Plast är billigt och väldigt "neutralt" jonmässigt sett. Att köra det i rostfria ledningar är inga problem men med tiden kan stora volymer som strömmar förbi ge frät i rostfritt. Vattnet blir då joniserat av olika ämnen, men det är i sammanhanget helt ointressant koncentrationsmässigt ur föroreningshänseende, i det vanliga fallen.
Koppar, föroreningar mm i typ en motor kommer tillfredsställa vattnets "kraft" att vilja återjonisera sej. Tror det beror på att vattenmolekyler är sk di-poler (inte rak men lite vinklad) som gör att vattenmolekylen får elektrisk -/+ - egenskap, men det vet jag inte om det är helt riktigt.
Det är klart att en motortillverkare vill sälja sin "sås" till ett prispremium i utbyte mot ett trygghet att det inte blir fel. För fel kan det bli då t.o.m olika "sås" med eller utan olika hjälpämnen ska hällas i olika motorer från samma tillverkare.
Så istället för att fundera kan man "köpa sej fri" med originalspec, eller köpa "Biltema", vilket säkert kommer gå lika bra i alla år för de flesta av oss.
Hur som helst har jag kört biltema i perkins-motorerna, 23-års 945:a men köper rätt sås till MB:n som har olika glykol till olika av sina dieslar...
Om man är försiktig eller oroar sej ska man köpa original-sås istället för att gissa på sånt man inte kan se eller bedöma. Det är ju kemi och business osynlig för ögat. Tänkte jag idag.