Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Hur "kinkigt" är det med "rätt" glykol i kylsystemet på "gammal" traktor?

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

magloman

#16 » 23:48:38, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att använda avjoniserat eller batterivatten vid frekvent byte. Vanligt kranvatten angriper metaller till vis grad tills dess att det blivit avjoniserat.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Bygert

#17 » 12:41:54, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Tänk på att använda avjoniserat eller batterivatten vid frekvent byte. Vanligt kranvatten angriper metaller till vis grad tills dess att det blivit avjoniserat.


Det där beror ju på en del. Har man egen brunn så kan ju vattnet vara aggressivt, man kan se att det löser ut en del koppar på att det blir gröna beläggningar i tvättställ. Kommunalt vatten däremot behandlar man så det inte ska vara aggressivt, man buffrar med bikarbonat och annat så det inte ska angripa rör.

Men om man då tar ett renat vatten, osmos eller avjoniserat? Jo, man tar bort ev olämpligheter och det är bra så långt. Men man tar också bort allt som kan stabilisera så det finns inget skydd längre. Om inte annat kommer det att lösa sig koldioxid i vattnet vilket bildar kolsyra och sen har man ett vatten som inte alls är så snällt som man tror.

Har man tveksamt vatten, pga av att det är surt eller innehåller väl mycket kalk eller nåt annat, då kan det vara en god ide att använda vatten som är renat på nåt sätt. Men ha inte bara det i så fall, ha i glykol med rostskydd också.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#18 » 13:01:02, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Tänk på att använda avjoniserat eller batterivatten vid frekvent byte. Vanligt kranvatten angriper metaller till vis grad tills dess att det blivit avjoniserat.


Redan ren glykol i sig är ju ett polärt kolväte, så man kan inte tala om att kylarvätskan är avjoniserad längre när väl vatten och glykol är blandade.
Tillsatserna som finns i all glykol som är avsedd som motorkylarvätska, är bl a till för att motverka problemen med korrosion pga aggressivt vatten, och även de kommer att bidra till diverse fria joner i vätskan.

För övrigt är problemen med kranvatten som på olika sätt angriper en motors kylsystem mycket större i andra delar av världen (i synnerhet då USA och Japan) än i Europa, pga geologiska skillnader. Amerikanskt kranvatten är ofta mycket mjukt och har hög ledningsförmåga pga lösta salter, i vår del av världen rör sig problem snarare om att vattnet är hårt och orsakar pannsten.
Av denna anledning har i många år glykol haft olika slags tillsatser i USA respektive Europa, just som anpassning till olika vattenkvaliteter.
Amerikansk glykol ger bra korrosionsskydd men har ingen förmåga alls att motverka avsättningar av pannsten, europeiska kvaliteter är tvärt om.

Man ska inte heller tro att råd om vattenkvaliteter och kylarvätskor som man läser på amerikanska forum, går att tillämpa i vår del av världen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#19 » 13:55:43, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Och nu har jag sett ett fall där glykol helt klart har ändrat färg med tiden!
Biltema 36-1785, som är blåfärgad från början


Nu har jag inte observerat dessa förändringar men Biltemas blå spolarvätska är inte "färgäkta" om den står i solljuset,
Köper ju deras koncentrat i 10L dunkar. Den tappar färgen på sommaren om dunken står så att solen kommer åt den.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Bygert

#20 » 14:43:56, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Redan ren glykol i sig är ju ett polärt kolväte, så man kan inte tala om att kylarvätskan är avjoniserad längre när väl vatten och glykol är blandade.
Tillsatserna som finns i all glykol som är avsedd som motorkylarvätska, är bl a till för att motverka problemen med korrosion pga aggressivt vatten, och även de kommer att bidra till diverse fria joner i vätskan.

För övrigt är problemen med kranvatten som på olika sätt angriper en motors kylsystem mycket större i andra delar av världen (i synnerhet då USA och Japan) än i Europa, pga geologiska skillnader. Amerikanskt kranvatten är ofta mycket mjukt och har hög ledningsförmåga pga lösta salter, i vår del av världen rör sig problem snarare om att vattnet är hårt och orsakar pannsten.
Av denna anledning har i många år glykol haft olika slags tillsatser i USA respektive Europa, just som anpassning till olika vattenkvaliteter.
Amerikansk glykol ger bra korrosionsskydd men har ingen förmåga alls att motverka avsättningar av pannsten, europeiska kvaliteter är tvärt om.

Man ska inte heller tro att råd om vattenkvaliteter och kylarvätskor som man läser på amerikanska forum, går att tillämpa i vår del av världen.


Fast det är lite förenklat att beskriva det som en skillnad mellan Europa och USA, även inom Sverige finns brutalt stor skillnad på vatten. Där det är kalkberggrund som det kan vara i tex Skåne så är vattnet hårt med mycket mineraler och risk finns för pannsten. Här i Värmland med ofta gnejs eller granit är det vanligt med mjukt, surt och aggressivt vatten. Jag hade själv sånt när jag hade egen brunn, mycket järn och mangan också, inte alls nåt trevligt vatten. Kommunvattnet som det var från början var extremt mjukt, jag mätte 0 dH, blir ingen pannsten av det inte. Nu höjer man hårdheten men det är ju ändå inte i närheten av hur det kan se ut på kalkberggrund. Så egentligen skulle man kanske välja glykol efter vilket vatten man har?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#21 » 14:32:18, 25-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gjort ett par prover med Biltemaglykolen nu. Blåfärgen bleknar men försvinner inte helt om man sänker pH-värdet (tillsätter några droppar 24% ättika till en matsked konc glykol). Om man höjer pH-värdet genom att tillsätta maskindiskmedel, händer inget alls med färgen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se