Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Hur "kinkigt" är det med "rätt" glykol i kylsystemet på "gammal" traktor?

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

OkeyDokey (trådstartaren)

#1 » 13:22:22, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Har en Deutz-Fahr Agrotron 130 från 2006 som jag har tänkt byta kylarvätska i, då det är okänt när det blivit bytt senast, inte på många år i alla fall, så ett byte skulle antagligen vara nyttigt.
Då är frågan: vad skall man hälla i? Manualen rekommenderar specifikt en vätska "Akros Agri flu", länk här:http://www.marpex-agro.com/akros/antifreeze/flu.pdf, alternativt att vätskan skall uppfylla kraven enligt SDFG EC1548G.

Detta var även det enda märkesverkstaden ville rekommendera, men typiskt nog hade dom den inte hemma, samt att den lär vara mycket dyr. Därför började jag leta på nätet vad som bäst passar att ersätta denna glykol med. Det borde jag kanske inte gjort då jag nu har insett vilken djungel med olika vätskor det finns att välja mellan.

Någon som kan säga vad det är för speciellt med den rekommenderade vätskan? Det måste väl finnas någon annan vätska som uppfyller samma krav tänker jag, bara man skulle veta vilka krav det är. Har letat på SDFG EC1548G men detta ger mig endast denna Akros Agri flu som verkar vara tillverkad av Petronas. Har iallafall förstått att orginalvätskan borde vara silikat fri, vad det nu har för betydelse, någon som vet?

Då jag inte kom vidare med SDFG klassningen, letade jag upp vad motortillverkaren Deutz rekommenderar, det är ju en Deutz motor, borde ju inte vara någon skillnad om den sitter i grävmaskin, hjullastare eller traktor, eller? Deutz hade en hel del material om glykol och vilka som är godkända enligt deras system; DQC CA-14/CB-14/CC-14, länk här:https://www.deutz.com/fileadmin/contents/com/engines/datasheets/DQC-Kuehlsystemschutzmittelliste_03_2019.pdf. Det verkar som att det är vätskor i gruppen DQC CB-14 man rekommenderar främst, CA/CC om man inte får tag i CB. CB gruppen är alltså silikatfria, så silikatfri verkar ju vara att föredra även enligt Deutz.

Den enda glykol i CB gruppen som jag hittar och lätt kunde få fram är: BASF GLYSANTIN G30:http://www.abis-ostrow.com.pl/files/editor/Tabelki/BASF/Glysantin_G30.pdf. Min fråga är nu om detta är ett säkert val för mig att köra på? Den är inte billig, men om den är ett bra och säkert val spelar priset mindre roll. Det som gör mig extra osäker är att denna G30 är röd till färgen, och den gamla i traktorn är blå, och jag fått för mig att man borde inte blanda röd glykol i gamla system som varit fyllda med blå eller grön... Skall nog i vilket fall som helst försöka skölja ur den gamla, men hur rent blir det...

Eller skulle ni chansa på billig "universal" glykol från macken eller typ Biltema... Eller hur fel kan det bli?

Edit:
SDFG EC1548G : Kan 48G här syfta på Glysantin G48? G48 saluförs som vätska vanlig i lantbruksmaskiner och är godkänd av SameDuetzFahrGroup, enligt: https://www.commaoil.com/productsguide/ ... c11d9463e2
Denna vätska är Blå/grön står det. Kanske detta är ett säkrare val? Den är dock inte silikatfri, men det kanske inte är livsavgörande?
Senast redigerad av OkeyDokey 14:57:28, 02-04-2019, redigerad totalt 1 gång.
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor



Trondos

#2 » 13:59:17, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farge på glykol er en djungel, det finnes blå longlife glykol som ikke kan blandes med blå "standard" glykol, den som ofte bare har spec BS 6580.
Ved bytte av glykol ti en annen type, kan det være lurt å fylle systemet med rent vann og starte motoren i 5 minutter, før man tapper av igjen og fyller på den nye glykolen.

Glysantin G30 blir ofte kalt VW TL774-D/F. Finner du en glykol som oppfyller dette så bør det være OK. G30 oppfyller også en spec som heter MAN 324 SNF. Den finner vi igjen på Starta sin glykol 774F, som har en hyfsad pris.
https://startaprodukter.se/wp-content/u ... 1075-2.pdf
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

ac tc

#3 » 16:44:34, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag förstår det rätt att det är agri flu I den så se för guds till att skölja ur den noggrant för det är en dex cool släkting som kan hitta på nästan vad som helst om den blandas med andra glykoltyper.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Trondos

#4 » 17:03:12, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beste er nok enten å demontere termostaten eller kjøre motoren så lenge med rent vatten at termostaten åpner.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

torbjorn_forsman

#5 » 19:00:59, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det rör sig om svårartade kylarrensningar så ska man se upp med att det kan stå kvar mycket vatten i t ex värmepaket eller oljekylare fastän man tömmer systemet i alla avtappningspluggar. Man kan behöva lossa en slang till t ex värmepaketet och spola igenom med vattenslang också för att vara säker på att det inte ligger kvar gammal glykol och gömmer sig där.

Om det är pålitligt frostfritt när man håller på med en sådan rensning, så är det lämpligt om man kan köra någon vecka med bara vatten i systemet, och gärna kylaren delvis övertäckt så den blir ordentligt varm även i den "kalla" änden. Om sköljvattnet är grumligt eller smakar glykol efter den veckan, så har man mer skölj- och rensningsjobb att göra ...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

OkeyDokey (trådstartaren)

#6 » 19:37:25, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Om jag förstår det rätt att det är agri flu I den så se för guds till att skölja ur den noggrant för det är en dex cool släkting som kan hitta på nästan vad som helst om den blandas med andra glykoltyper.


Jo jag kan ju inte säga med 100% säkerhet vad för glykol som är i den, då det inte har bytts under min tid som ägare, men då den servats på märkesverkstad tidigare och dom rekommenderar akros agri flu, borde de ju vara det som är i.

Det låter som du har erfarenhet av denna agri flu...?
Kan du försöka förklara vad som är så speciellt med denna då eller dex cool då?
När jag läser databladen får jag inte fram vad som är så speciellt.

Här fick jag t.ex. fram ett datablad om Akros Agri Flu, på svenska, som gav lite mera info än det jag hittade tidigare:
https://extranetpli-eu.pli-petronas.com/dsp/pdf/SVE/stec/2241_stec_SVE.pdf

Jag förstår nu inte vad som skiljer från Glysantin G48:
http://www.abis-ostrow.com.pl/files/editor/Tabelki/BASF/Glysantin_G48.pdf

Båda dessa är godkända av SameDeutzFahrGroup, samt båda även t.ex enligt Mercedes 325.0, vad de nu då betyder...

Om det ska vara så riskabelt att byta glykol i kylsystemet utan en verkligt grundlig rengöring/renspolning börjar jag ju fundera om det inte är lika bra att köra vidare med den vätska som är där i just nu. Det har ju fungerat hittills...
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

kimmen

#7 » 19:44:21, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska inte byta glykol om den är klar och fin, kör bara vidare, bara dumheter på en så ny maskin
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

QV_

#8 » 19:51:02, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gykol byter man regelbundet för att förhindra ärg/rost/igensättning. Man byter den inte för att köldgraderna går ur...

Så byte bör ske.

När jag bytte gykol i min Amazon så ville jag bara ha en sort hemma till alla fordon. Mitt val föl då på Q8 Longlife.
Frågade Q8 support om hur den klarar kylare lödda med ten/bly (för vissa gykoler kan tydligen äta sådant)
Om den gillar koppar/järn/aluminium motorer/kylare.

De sa att det inte var några problem och än så länge har ingen kylare börjat läcka och ingen bottensats har sets till i kylare/motor när jag tömt på lite vätska på våren innan uppstart. Torde vara 4 år nu.

Efter att jag tagit mitt val så börjar läsa om att vissa gykolsorter är bättre på att hålla punktvis kokning borta från foder.
Nu har jag bara två dieselmotorer varav en är WAG (där gykolen är "rätt") och den andra är Yanmar grävaren som inte går så hårt så det blir nog bra vilketsom.
Min Deutz är ju luftkyld så detta problem med gykol finns inte där.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

ac tc

#9 » 21:34:27, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä jag har ingen erfarenhet av agri flu.
Däremot så är det rätt väl känt att glykol som innehåller 2eha inte brukar komma överens med andra typer av glykol.
2eha var den enda bestånds del som jag såg i msds'en för agri flu förutom etylenglykol.
- du kan ju alltid googla dex cool aka death cool..

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

OkeyDokey (trådstartaren)

#10 » 15:22:40, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ac tc,
Kände inte till 2eha.
2eha = 2-ethylhexanoic acid då?

Hur är det då att blanda en typ av 2eha glykol med en annan tillverkares av typ 2eha?
Nu menar jag i detta fall vid byte av glykol, med halvhjärtat försök till sköljning av systemet innan man fyller i ny vätska?

Skall googla vidare på det här. Sökte redan tidigare dex cool/death cool, men utan att riktigt få klart för mig vad som skiljer den från "vanlig" glykol.
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

ac tc

#11 » 16:03:31, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OkeyDokey skrev:Tack ac tc,
Kände inte till 2eha.
2eha = 2-ethylhexanoic acid då?

Hur är det då att blanda en typ av 2eha glykol med en annan tillverkares av typ 2eha?
Nu menar jag i detta fall vid byte av glykol, med halvhjärtat försök till sköljning av systemet innan man fyller i ny vätska?

Skall googla vidare på det här. Sökte redan tidigare dex cool/death cool, men utan att riktigt få klart för mig vad som skiljer den från "vanlig" glykol.

- det funkar att blanda med lika.
Själv så försöker jag undvika eländet då de flesta övriga typer inte skär sig om man blandar.
2eha är ett utmärkt antikorrosions medel som är en billig restprodukt från annan tillverkning. Dock så gillar den inte luft dvs det måste vara ett tätt system, den mjukgör plster och gummi ( det upptäckte gm den hårda vägen..) och den bildar gröt med manga andra glycol tillsatser.
Jag föredrar en HOAT, gärna G05, svår att få tag på I sverige bara.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

akkamaan

#12 » 19:15:00, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Du ska inte byta glykol om den är klar och fin, kör bara vidare, bara dumheter på en så ny maskin

Håller med dig jag!
Kylarglykolens viktigaste uppgift är att vara rostskydd. För bästa rostskydd så blandar man för lägsta möjliga temperatur även om man bor i "Skåne", dvs "50/50" eller något starkare. Om man bor i "Skåne" och bara tycker sig behöva "20/80-blandning så rostar det nog mera...
Om grönfärgad glykol fortfarande är grön och klar efter tio år så är det ju ingen rost i system och "alkoholprocenten" gör det ju inget om den sjunker och höjer frystemperaturen från minus 50 till minus 30 för en Skåne traktor....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

QV_

#13 » 20:08:30, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är rätt intressant
Olja byter de flesta, en del tätare är rekomendationerna, andra mera sällan men byter gör de flesta.
Bromsvätska bytes av banåkare (mycket tätt) för de har ju märkt den pratiska effekten av vatten i vätskan. Övriga tycker inte att det så noga.
I den här gruppen av bytesfrekvens finns även växellåds och bakaxeloljor.
Kylarvätska däremot! Här anser nästan alla att de rekommenderade bytesintervaller från tillverkaren är helt onödiga!

I min värld så försöker de göra Longlife så motorerna håller i 20 kanske 30 tusen innan de rasar så de blir av med bilen från marknaden.
Inga byten i växellådan. Ett ras vid 20 tusen är ju bra för fordonsförsäljningen.

När det gäller bromsvätska så vill de att bromsarna fungerar.
Glykol däremot kan man gärna dra ut på tiden. En igensatt kylare eller värmepaket förkortar ju också fordonets livslängd.
Nu är inte alla kylare så täta i kanalen så de sätter igen så lätt.

Är man sista ägaren på fordonet så spelar det ingen roll, vill man ha ytterligare 20 års brukstid så får man tänka annorlunda.
Skall man äga fordonet i 1 år så kan man ju skjuta över problemet till nästa ägare.

Så som jag skrev i inlägget tidigare. Jag byter frekvent eftersom jag äger fordon i 10 år eller mer. Däremot så kan jag sluta och köra förbi sita bytet med 3-4 år om jag anser att fordonet skall skrotas/säljas när tiden är kommen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

mopar340

#14 » 20:59:41, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glykol är en djungel...
tänk på att färgen bara är ett färgämne, säger inget om egenskaperna. Ofärgad glykol är i princip klar.

Vissa vill inte blanda sig med varandra eller ger gelning, så spola ur systemet.

G48 ska garanterat funka bra i en Deutz... många OEM som kör med Deutz har (eller har haft) G48 som egen märkesglykol.

1 person gillar det här inlägget.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

torbjorn_forsman

#15 » 20:00:40, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och nu har jag sett ett fall där glykol helt klart har ändrat färg med tiden!
Biltema 36-1785, som är blåfärgad från början. I höstas, september-oktober, fylldes den glykolen i kylsystemet på en Ford Thunderbird '76 efter grundlig rensning och sköljning (gjutjärnsmotor, tennlödd mässingkylare, knappast några aluminiumdelar i kontakt med kylarvätskan mer än möjligen vattenpumpen). Direkt efter påfyllningen var den fortfarande blå. Nu, 3-4 månader senare, har den förlorat all blåfärg. Ser helt vattenklar ut, möjligen aningen gulaktig.

En teori som har framkastats var att det blå färgämnet är bromtymolblått, som ju är ett bra pH-reagens, det förlorar blåfärgen i sur miljö. Jag har föreslagit bilägaren att ta ut ett prov på kylarvätskan och lägga i några korn maskindiskmedel för att se vad som händer.
Man skulle också kunna ta ett prov på kvarvarande blå glykol ur dunken och se vad som händer om man tillsätter några droppar saltsyra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se