magloman skrev:Tänk på att använda avjoniserat eller batterivatten vid frekvent byte. Vanligt kranvatten angriper metaller till vis grad tills dess att det blivit avjoniserat.
magloman skrev:Tänk på att använda avjoniserat eller batterivatten vid frekvent byte. Vanligt kranvatten angriper metaller till vis grad tills dess att det blivit avjoniserat.
torbjorn_forsman skrev:Och nu har jag sett ett fall där glykol helt klart har ändrat färg med tiden!
Biltema 36-1785, som är blåfärgad från början
torbjorn_forsman skrev:Redan ren glykol i sig är ju ett polärt kolväte, så man kan inte tala om att kylarvätskan är avjoniserad längre när väl vatten och glykol är blandade.
Tillsatserna som finns i all glykol som är avsedd som motorkylarvätska, är bl a till för att motverka problemen med korrosion pga aggressivt vatten, och även de kommer att bidra till diverse fria joner i vätskan.
För övrigt är problemen med kranvatten som på olika sätt angriper en motors kylsystem mycket större i andra delar av världen (i synnerhet då USA och Japan) än i Europa, pga geologiska skillnader. Amerikanskt kranvatten är ofta mycket mjukt och har hög ledningsförmåga pga lösta salter, i vår del av världen rör sig problem snarare om att vattnet är hårt och orsakar pannsten.
Av denna anledning har i många år glykol haft olika slags tillsatser i USA respektive Europa, just som anpassning till olika vattenkvaliteter.
Amerikansk glykol ger bra korrosionsskydd men har ingen förmåga alls att motverka avsättningar av pannsten, europeiska kvaliteter är tvärt om.
Man ska inte heller tro att råd om vattenkvaliteter och kylarvätskor som man läser på amerikanska forum, går att tillämpa i vår del av världen.
Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster