Hej,
Har en Deutz-Fahr Agrotron 130 från 2006 som jag har tänkt byta kylarvätska i, då det är okänt när det blivit bytt senast, inte på många år i alla fall, så ett byte skulle antagligen vara nyttigt.
Då är frågan: vad skall man hälla i? Manualen rekommenderar specifikt en vätska "Akros Agri flu", länk här:http://www.marpex-agro.com/akros/antifreeze/flu.pdf, alternativt att vätskan skall uppfylla kraven enligt SDFG EC1548G.
Detta var även det enda märkesverkstaden ville rekommendera, men typiskt nog hade dom den inte hemma, samt att den lär vara mycket dyr. Därför började jag leta på nätet vad som bäst passar att ersätta denna glykol med. Det borde jag kanske inte gjort då jag nu har insett vilken djungel med olika vätskor det finns att välja mellan.
Någon som kan säga vad det är för speciellt med den rekommenderade vätskan? Det måste väl finnas någon annan vätska som uppfyller samma krav tänker jag, bara man skulle veta vilka krav det är. Har letat på SDFG EC1548G men detta ger mig endast denna Akros Agri flu som verkar vara tillverkad av Petronas. Har iallafall förstått att orginalvätskan borde vara silikat fri, vad det nu har för betydelse, någon som vet?
Då jag inte kom vidare med SDFG klassningen, letade jag upp vad motortillverkaren Deutz rekommenderar, det är ju en Deutz motor, borde ju inte vara någon skillnad om den sitter i grävmaskin, hjullastare eller traktor, eller? Deutz hade en hel del material om glykol och vilka som är godkända enligt deras system; DQC CA-14/CB-14/CC-14, länk här:https://www.deutz.com/fileadmin/contents/com/engines/datasheets/DQC-Kuehlsystemschutzmittelliste_03_2019.pdf. Det verkar som att det är vätskor i gruppen DQC CB-14 man rekommenderar främst, CA/CC om man inte får tag i CB. CB gruppen är alltså silikatfria, så silikatfri verkar ju vara att föredra även enligt Deutz.
Den enda glykol i CB gruppen som jag hittar och lätt kunde få fram är: BASF GLYSANTIN G30:http://www.abis-ostrow.com.pl/files/editor/Tabelki/BASF/Glysantin_G30.pdf. Min fråga är nu om detta är ett säkert val för mig att köra på? Den är inte billig, men om den är ett bra och säkert val spelar priset mindre roll. Det som gör mig extra osäker är att denna G30 är röd till färgen, och den gamla i traktorn är blå, och jag fått för mig att man borde inte blanda röd glykol i gamla system som varit fyllda med blå eller grön... Skall nog i vilket fall som helst försöka skölja ur den gamla, men hur rent blir det...
Eller skulle ni chansa på billig "universal" glykol från macken eller typ Biltema... Eller hur fel kan det bli?
Edit:
SDFG EC1548G : Kan 48G här syfta på Glysantin G48? G48 saluförs som vätska vanlig i lantbruksmaskiner och är godkänd av SameDuetzFahrGroup, enligt: https://www.commaoil.com/productsguide/ ... c11d9463e2
Denna vätska är Blå/grön står det. Kanske detta är ett säkrare val? Den är dock inte silikatfri, men det kanske inte är livsavgörande?