Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Handel 42 vs universaloljor

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

processengine (trådstartaren)

#1 » 12:07:24, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta kanske finns besvarat redan, vänligen hänvisa i så fall.

Hydrauloljor tar ju åt sig vatten med tiden. Är universaloljor, tex Combi Classic bättre eller sämre i detta avseende? Jag ska byta i elhydraulaggregatet till vedmaskiner och denna används endast en begränsad tid varje år. Tänkte ifall den ena eller andra typen är bättre ur hållbarhetssynpunkt.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



fretchi

#2 » 14:12:13, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktiga i kråksången är att inte släppa in vatten i systemet. Är det väl vatten i tanken spelar det ingen roll vilken olja du har.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#3 » 15:33:44, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmågan att vara hygroskopisk (dra åt sig vatten) är inneboende hos alla mineraloljor. I praktiken är det ingen skillnad på oljor med olika namn ur den synpunkten.
Det går att göra en mineralolja ännu mer hygroskopisk med lämpliga tillsatser, det förekommer ibland där man vill att eventuellt inträngande vatten ska fördela sig jämnt i oljan och inte riskera att lägga sig till ro och ställa till problem på "lugna" ställen i systemet. Men den som blandar till oljan har inte makt att göra den mindre hygroskopisk än vad mineralolja är av naturen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

processengine (trådstartaren)

#4 » 15:48:49, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, jag har levt i tron att hydraulolja är ungefär som bromsvätska, men med andra ord kan man köra samma olja i många år om aggregatet står under tak när det inte används?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

1 person gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Mattias Petterson

#5 » 16:53:56, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror snarare det är kondens som orsakar vattnet i oljan, beroende på väderomslag, mycket kondens på kalla ytor.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

fretchi

#6 » 16:56:42, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att jämföra bromsvätska med hydraulolja är ungefär som att jämföra äpplen med tennisbollar, eller nåt.

Största fuktproblemet i 99% av alla hydraulikapplikationer är mest sannolikt kondensering i hydraultanken. Ett "torkfilter" på tankventilationen kan nog i många fall göra underverk.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Mattias Petterson

#7 » 17:08:02, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju bra att dränera tanken om den stått länge, vattnet lägger sig i botten
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

processengine (trådstartaren)

#8 » 09:11:27, 29-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar för svaren, då finns det alltså ingen poäng med att köra universalolja utifrån hygroskopisk synpunkt. Hydraulolja är ju billigare dessutom.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Jac

#9 » 09:44:02, 29-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:OK, jag har levt i tron att hydraulolja är ungefär som bromsvätska, men med andra ord kan man köra samma olja i många år om aggregatet står under tak när det inte används?


Hydraulolja är petroleumbaserad.
”Vanlig” bromsvätska (Dot4) är nån aggressiv glykol-eter blandning.

Gummit i tätningar och o-ringar är också helt olika, bromsvätska löser upp o-ringar avsedda för hydraulik.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Göran Ekman

#10 » 10:23:13, 29-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du möjlighet att demontera oljebehållaren och titta i den då får du en liten hint om statusen på oljan.
Hur många liter olja går det i ?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

processengine (trådstartaren)

#11 » 10:58:59, 29-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
processengine skrev:OK, jag har levt i tron att hydraulolja är ungefär som bromsvätska, men med andra ord kan man köra samma olja i många år om aggregatet står under tak när det inte används?


Hydraulolja är petroleumbaserad.
”Vanlig” bromsvätska (Dot4) är nån aggressiv glykol-eter blandning.

Gummit i tätningar och o-ringar är också helt olika, bromsvätska löser upp o-ringar avsedda för hydraulik.


Tackar för infpn :thumme:
Jag bara drog en parallell, trodde att bägge oljorna på samma sätt med tiden tar upp vatten och blir sämre, men det kanske är glykolbasen som gör att bromsvätskan drar åt sig vattnet?
Senast redigerad av processengine 11:08:05, 29-06-2019, redigerad totalt 1 gång.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

processengine (trådstartaren)

#12 » 11:02:50, 29-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Har du möjlighet att demontera oljebehållaren och titta i den då får du en liten hint om statusen på oljan.
Hur många liter olja går det i ?
Göran i Björnarbo

Redan gjort, det var lite halvsunkigt men inte värst. Det får bli Handel 46 (inte 42 som jag felaktigt skrev från början). Det går 50-60 liter ca.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

ac tc

#13 » 09:52:15, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en designskillnad mellan hydraulolja och "kombi" olja( motorolja ).
- Hydraul oljan skiljer ut vatten så det lägger sig i botten på tankar och filter för att det ska gå att dränera ut.
- Kombioljor har en större förmåga att hålla vatten i emulsion så det kan dunsta av när den blir varm, detta är en nödvändighet om den ska gå att använda som motorolja där vatten"belastningen" är hög pga kallstarter och kondens från förbränning.
Sedan finns det ju kombi oljor som inte är avsedda att användas som motoroljor, hur kemin där ser ut vet jag inte men jag kan tänka mig att det blir lite upp till tillverkaren att bestämma. Skulle tro att de är emulsifierande för att undvika isbildning i systemen, måttligt kul med en fastfrusen botten stock eller frostsprängd vxl låda.
- det är en stor fördel om systemet håller en oljetemp på över 60 grader C ur vatten synvinkel ( men inte över 120 typ..), det är bättre att ligga lite åt det varma hållet än ständigt kallt.
- vatten i oljan ger syrabildning och därmed snabbare nedbrytning av oljan samt korrosions skador på ingående komponenter.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

processengine (trådstartaren)

#14 » 10:18:08, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för infon, ac tc :wave: :thumme:
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se