Det finns en designskillnad mellan
hydraulolja och "kombi"
olja( motorolja ).
- Hydraul oljan skiljer ut vatten så det lägger sig i botten på tankar och filter för att det ska gå att dränera ut.
- Kombioljor har en större förmåga att hålla vatten i emulsion så det kan dunsta av när den blir varm, detta är en nödvändighet om den ska gå att använda som motorolja där vatten"belastningen" är hög pga kallstarter och kondens från förbränning.
Sedan finns det ju kombi oljor som inte är avsedda att användas som motoroljor, hur kemin där ser ut vet jag inte men jag kan tänka mig att det blir lite upp till tillverkaren att bestämma. Skulle tro att de är emulsifierande för att undvika isbildning i systemen, måttligt kul med en fastfrusen botten stock eller frostsprängd vxl låda.
- det är en stor fördel om systemet håller en oljetemp på över 60 grader C ur vatten synvinkel ( men inte över 120 typ..), det är bättre att ligga lite åt det varma hållet än ständigt kallt.
- vatten i oljan ger syrabildning och därmed snabbare nedbrytning av oljan samt korrosions skador på ingående komponenter.