Sida 1 av 1

Handel 42 vs universaloljor

InläggPostat: 12:07:24, 27-06-2019
av processengine
Detta kanske finns besvarat redan, vänligen hänvisa i så fall.

Hydrauloljor tar ju åt sig vatten med tiden. Är universaloljor, tex Combi Classic bättre eller sämre i detta avseende? Jag ska byta i elhydraulaggregatet till vedmaskiner och denna används endast en begränsad tid varje år. Tänkte ifall den ena eller andra typen är bättre ur hållbarhetssynpunkt.

Re: Handel 42 vs universaloljor

InläggPostat: 14:12:13, 27-06-2019
av fretchi
Det viktiga i kråksången är att inte släppa in vatten i systemet. Är det väl vatten i tanken spelar det ingen roll vilken olja du har.

Re: Handel 42 vs universaloljor

InläggPostat: 15:33:44, 27-06-2019
av torbjorn_forsman
Förmågan att vara hygroskopisk (dra åt sig vatten) är inneboende hos alla mineraloljor. I praktiken är det ingen skillnad på oljor med olika namn ur den synpunkten.
Det går att göra en mineralolja ännu mer hygroskopisk med lämpliga tillsatser, det förekommer ibland där man vill att eventuellt inträngande vatten ska fördela sig jämnt i oljan och inte riskera att lägga sig till ro och ställa till problem på "lugna" ställen i systemet. Men den som blandar till oljan har inte makt att göra den mindre hygroskopisk än vad mineralolja är av naturen.

Re: Handel 42 vs universaloljor

InläggPostat: 15:48:49, 27-06-2019
av processengine
OK, jag har levt i tron att hydraulolja är ungefär som bromsvätska, men med andra ord kan man köra samma olja i många år om aggregatet står under tak när det inte används?

Re: Handel 42 vs universaloljor

InläggPostat: 16:53:56, 27-06-2019
av Mattias Petterson
Tror snarare det är kondens som orsakar vattnet i oljan, beroende på väderomslag, mycket kondens på kalla ytor.

Re: Handel 42 vs universaloljor

InläggPostat: 16:56:42, 27-06-2019
av fretchi
Att jämföra bromsvätska med hydraulolja är ungefär som att jämföra äpplen med tennisbollar, eller nåt.

Största fuktproblemet i 99% av alla hydraulikapplikationer är mest sannolikt kondensering i hydraultanken. Ett "torkfilter" på tankventilationen kan nog i många fall göra underverk.

Re: Handel 42 vs universaloljor

InläggPostat: 17:08:02, 27-06-2019
av Mattias Petterson
Är ju bra att dränera tanken om den stått länge, vattnet lägger sig i botten

Re: Handel 42 vs universaloljor

InläggPostat: 09:11:27, 29-06-2019
av processengine
Jag tackar för svaren, då finns det alltså ingen poäng med att köra universalolja utifrån hygroskopisk synpunkt. Hydraulolja är ju billigare dessutom.

Re: Handel 42 vs universaloljor

InläggPostat: 09:44:02, 29-06-2019
av Jac
processengine skrev:OK, jag har levt i tron att hydraulolja är ungefär som bromsvätska, men med andra ord kan man köra samma olja i många år om aggregatet står under tak när det inte används?


Hydraulolja är petroleumbaserad.
”Vanlig” bromsvätska (Dot4) är nån aggressiv glykol-eter blandning.

Gummit i tätningar och o-ringar är också helt olika, bromsvätska löser upp o-ringar avsedda för hydraulik.

Re: Handel 42 vs universaloljor

InläggPostat: 10:23:13, 29-06-2019
av Göran Ekman
Har du möjlighet att demontera oljebehållaren och titta i den då får du en liten hint om statusen på oljan.
Hur många liter olja går det i ?
Göran i Björnarbo

Re: Handel 42 vs universaloljor

InläggPostat: 10:58:59, 29-06-2019
av processengine
Jac skrev:
processengine skrev:OK, jag har levt i tron att hydraulolja är ungefär som bromsvätska, men med andra ord kan man köra samma olja i många år om aggregatet står under tak när det inte används?


Hydraulolja är petroleumbaserad.
”Vanlig” bromsvätska (Dot4) är nån aggressiv glykol-eter blandning.

Gummit i tätningar och o-ringar är också helt olika, bromsvätska löser upp o-ringar avsedda för hydraulik.


Tackar för infpn :thumme:
Jag bara drog en parallell, trodde att bägge oljorna på samma sätt med tiden tar upp vatten och blir sämre, men det kanske är glykolbasen som gör att bromsvätskan drar åt sig vattnet?

Re: Handel 42 vs universaloljor

InläggPostat: 11:02:50, 29-06-2019
av processengine
Göran Ekman skrev:Har du möjlighet att demontera oljebehållaren och titta i den då får du en liten hint om statusen på oljan.
Hur många liter olja går det i ?
Göran i Björnarbo

Redan gjort, det var lite halvsunkigt men inte värst. Det får bli Handel 46 (inte 42 som jag felaktigt skrev från början). Det går 50-60 liter ca.

Re: Handel 42 vs universaloljor

InläggPostat: 09:52:15, 09-07-2019
av ac tc
Det finns en designskillnad mellan hydraulolja och "kombi" olja( motorolja ).
- Hydraul oljan skiljer ut vatten så det lägger sig i botten på tankar och filter för att det ska gå att dränera ut.
- Kombioljor har en större förmåga att hålla vatten i emulsion så det kan dunsta av när den blir varm, detta är en nödvändighet om den ska gå att använda som motorolja där vatten"belastningen" är hög pga kallstarter och kondens från förbränning.
Sedan finns det ju kombi oljor som inte är avsedda att användas som motoroljor, hur kemin där ser ut vet jag inte men jag kan tänka mig att det blir lite upp till tillverkaren att bestämma. Skulle tro att de är emulsifierande för att undvika isbildning i systemen, måttligt kul med en fastfrusen botten stock eller frostsprängd vxl låda.
- det är en stor fördel om systemet håller en oljetemp på över 60 grader C ur vatten synvinkel ( men inte över 120 typ..), det är bättre att ligga lite åt det varma hållet än ständigt kallt.
- vatten i oljan ger syrabildning och därmed snabbare nedbrytning av oljan samt korrosions skador på ingående komponenter.

Re: Handel 42 vs universaloljor

InläggPostat: 10:18:08, 09-07-2019
av processengine
Tackar för infon, ac tc :wave: :thumme: