JD400 skrev:Vet inte om det är en skröna men har hört att en del biltillverkare har spårämnen i sina oljor så det går att kontrollera om man använt deras föreskrivna
olja t.ex. Om det sen kommer fram vid ett garantiärende att man då inte har använt just deras olja kan man ju gissa vad som kommer hända.
- visst det är möjligt men att dra kemisk analys inför domstol är värre, det är inte direkt en svart-vit vetenskap och det finns massor med skäl att ifråga sätta resultaten.
Då är det bättre att kolla vad för olja som fanns i, visk, tillsatser osv- fortfarande inte särskilt enkelt eller billigt.
- tvåtaktare med oljeblandad bensin är nog det enklaste då man bara letar ut en % - sats av olja/ bensin men jag skulle tro att dom ger sig så fort dom ser färgen på blandningen.
Jag tror nog snarare att svaret blir: kan du bevisa att du skött oljebytet? om inte så är vi inte till hjälp!
Vad det gäller egna oljor så är det rätt enkelt inom bilvärlden där oljor ska vara blandbara och kunna ersätta varandra, välj rätt spec och visc API SN tex så är det lugnt. Det finns rätt så hårda standarder.
Tittar vi på industrimaskiner så blir det annorlunda, där kan tillverkaren kräva precis vad han vill i
olje väg för att garantier skall gälla. det innebär inte att inte oljor är utbytbara men det kan vara så.
Observera att hydraul olja inte bara för att de heter vg.. nödvändigtvis är blandbar med en annan, den omfattas inte av API eller ACEA krav på blandbarhet för "bil" olja.