Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Oljor med egenskaper.

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

88ecr (trådstartaren)

#1 » 08:48:57, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allti nu och då funderar man, men kommer inte ihåg var man sett eöller läst.

1. Olja som sänker ljud nivån i växelådor med raka kuggar. Finns det? Komatsu wa 80 me 30kmh låda skriker. Vet inte exakt vaifrån ljudet kommer, kan vara sk. droppboxen.

2. Olja med egenskap att inte göra tryck fast dom varmnar.

Finns säkert men google lite dåligt, sen shell eller mobils hemsidor nu bara för vanliga oljor, egna Neste främst vanliga oljor dom också.

Om nu någån råkar veta oljor som har ekstra egenskaper kunde man ju ha här?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



torbjorn_forsman

#2 » 11:29:31, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Det som möjligen kan hjälpa mot oljud är en olja med högre viskositet. Men om det är något direkt fel i kuggväxeln som gör att den låter illa, så ska man inte tro att det blir någon nämnvärd förbättring.

2. Vad menas?? Syftar du på en olja som har mindre värmeutvidgning än andra oljor, eller en olja med lägre ångtryck eller ...???

Hur definierar du "vanliga oljor" till skillnad från andra oljor?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

88ecr (trådstartaren)

#3 » 12:05:18, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Det är egenskap, tjutit sen ny. Låter som man skulle backa med en vanlig personbil med manuel låda.

2. Vet de finns sådan olja som ska laga mindre tryck, hur vet jag inte. Nånstans läst, specielt för hårt belastade slutna nav.

Vanliga 10w-30, vanliga 80w-90 osv, som används i vanliga bilar, traktorer osv. Seciella just som typ 140-200 växel låds olja eller dylika inte riktig alla tillverkare erbjuder.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

AN

#4 » 12:46:32, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:2. Vet de finns sådan olja som ska laga mindre tryck, hur vet jag inte. Nånstans läst, specielt för hårt belastade slutna nav.

Tänker du på Nån EP tillsats? (Extreme Pressure). Som skyddar när det blir "hårt tryck" mellan två delar och oljefilmen skulle brista?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

88ecr (trådstartaren)

#5 » 13:07:49, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eventuellt, berätta mer. Är de inte GL benämningen som berättar sånt?

Menar nu mera sånt som inte utvidgar sej när den blir varm och på så vis gör mindre tryck i boet oljan är i.


Hällde just 85 140 GL5 hypoid olja i slåttermaskiner. Otrolig sirap, hade burken på hett ställ och körde halv ha så växlarna skulle varmna. 2,5dl tog halv h att komma ut fast lådan var kanske 40c. Byter årligen, lite olja jmf volymen den är i. Otroligt brun och svart den gula oljan blir över vintern.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

ac tc

#6 » 14:33:31, 09-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1; En rak växel är tyvärr en rak växel så ingen olja i världen kan ta bort dess ljudegenskaper, en tjockare olja brukar gå tystare. Nu ska du inte skubba iväg och köpa nån sirap, STP eller nån klättertillsats.
- förmågan att smörja och ljud har ingen korrelation och tex klättertillsatser ( ser kalas bra ut man häller i den i en genomskinlig växel och sedan kan man se hur oljan likt gele följer med runt kugghjulen.)
gör ofta växeln tystare men det beror på att man vispar in luft i oljan så den blir ljuddämpande..luftblandad olja smörjer dåligt och åldras fort.
2;Det här blir lite svårare..
- alla oljor innehåler ämnen som avdunstar och den halten kan varier både beroende på olja och vid vilken temperatur den används. Oljetillverkarna brukar inte uppge nåt värde för detta så den generella reken blir att du ska gå på en syntet, den har oftast en lägre "avdunstning" än mineral som kan innehålla större mängder av lättare oljor. En multigrade olja som är syntetisk har oftast en basolja med den högre viskositeten medans mineral diton utgår från den lägre och det högre värdet nås med hjälp av viskositets höjjare som är temperatur beroende.

Tänk på att växlars temperatur blir högre med ökande viskositet så du kan göra dig en rejäl otjänst genom att hälla i tjockare olja i en växel som du tycker är varm.
- generellt så är det lugnt med temperaturer under 120 grader C oljemässigt sett.
- en tjockare olja har också svårare att lufta av, dvs svårare att bli av med luften som vispas in i den under drift. Det är det här, värme och ytbelastning ev tillsamans med vatten som får oljan att svartna i en växel. ( du får "diesel" tändning i filmen mellan kuggarna.)
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#7 » 14:46:08, 09-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

GL1-3, idag gamla specar som knappt finns, ersätts med GL4
GL4- vanlig växellåds olja.
GL5- olja för hypoidväxlar eller andra växlar med framför allt glidande ingrepp. Har några nackdelar: kan angripa mässing och andra gulmetaller om det finns vatten närvarande, kan vara förödande för synkringarnas funktioner i manuella vxl lådor, lite dyrare, luktar apa. Åldras fortare pga vatten överlag jmfr med GL4.
GL6- en norm som aldrig blev av, det finns ingen officiell GL6 klassning så hittar du en GL6 olja kan det vara vad som helst...

Byt ut din 85w-140 GL5 olja mot en modern 75w-140 GL5 olja. ( om GL5 föreskrivs alt om "EP" krävs annars så är det GL4 som ska i.)
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

fretchi

#8 » 15:52:03, 09-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

GL-1 finns i allra högsta grad och är en vanlig växellådsolja utan additiv.
GL-4 är en hypoidolja men med mindre aggressiva tillsatser.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

88ecr (trådstartaren)

#9 » 16:25:29, 09-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, fortsätt berätta vad ni vet. Förstår och vet rätt olja till rätt ställ och egenskaper för olika saker.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se