1; En rak
växel är tyvärr en rak växel så ingen
olja i världen kan ta bort dess ljudegenskaper, en tjockare olja brukar gå tystare. Nu ska du inte skubba iväg och köpa nån sirap, STP eller nån klättertillsats.
- förmågan att smörja och ljud har ingen korrelation och tex klättertillsatser ( ser kalas bra ut man häller i den i en genomskinlig växel och sedan kan man se hur oljan likt gele följer med runt kugghjulen.)
gör ofta växeln tystare men det beror på att man vispar in
luft i oljan så den blir ljuddämpande..luftblandad olja smörjer dåligt och åldras fort.
2;Det här blir lite svårare..
- alla oljor innehåler ämnen som avdunstar och den halten kan varier både beroende på olja och vid vilken
temperatur den används. Oljetillverkarna brukar inte uppge nåt värde för detta så den generella reken blir att du ska gå på en syntet, den har oftast en lägre "avdunstning" än mineral som kan innehålla större mängder av lättare oljor. En multigrade olja som är syntetisk har oftast en basolja med den högre viskositeten medans mineral diton utgår från den lägre och det högre värdet nås med hjälp av viskositets höjjare som är temperatur beroende.
Tänk på att växlars temperatur blir högre med ökande
viskositet så du kan göra dig en rejäl otjänst genom att hälla i tjockare olja i en växel som du tycker är varm.
- generellt så är det lugnt med temperaturer under 120 grader C oljemässigt sett.
- en tjockare olja har också svårare att lufta av, dvs svårare att bli av med luften som vispas in i den under drift. Det är det här,
värme och ytbelastning ev tillsamans med vatten som får oljan att svartna i en växel. ( du får "diesel" tändning i filmen mellan kuggarna.)