Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

476 inlägg • Sida 7 av 32
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Trondos

#91 » 09:40:56, 24-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

For 25 år siden når jeg jobbet i industrien, brukte vi Tellus 32 og 46 (hydraulikkolje) på de fleste svarvar og fresar som vi ikke hadde riktig olje til. Vet ikke om det er et godt råd, men vi fikk ingen havari... :)
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111



BM 4 ever

#92 » 17:14:31, 25-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skiljer en kompressorolja från en motorolja?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

torbjorn_forsman

#93 » 17:48:04, 25-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompressoroljan behöver inte ha några sotlösande tillsatser, det gör inget om den ändrar viskositet mycket mer med temperaturen än vad moderna motoroljor gör, och kompressoroljan behöver inte heller vara så tålig mot blandning med t ex halvförbrända bränslerester som en motorolja måste vara.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#94 » 08:17:15, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En oljefråga: Man kan ju köpa dels mineralolja och syntetförstärkt och syntetisk olja. men den syntetiska oljan är inte syntetisk på riktigt, det är bara mer syntetförstärkt olja än den syntetförstärkta. När jag läser syntetolja så tänker jag på en icke mineralolja utan den är gjord på annat. Jag tror Tyskland tillverkade syntetisk olja under andra världskriget pga dålig tillgång av råolja? Det blir vilseledande reklam samtidigt som den riktiga syntetoljan inte har någon plats (ordmässigt sett) Eller finns det nåt ord för riktig syntetolja?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

BM425

#95 » 08:51:26, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En reparatör från Atlas copco sa till mig en gång att man inte skulle använda motorolja till en kompressor. Minns inte riktigt varför men oljor till kompressorer ska vara askfria. Detta var på 80-talet o det har hänt en del med oljor sedan dess.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

stegmaster

#96 » 13:33:17, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar vilken olja man ska ha i sväng och driv slutväxlar på grävmaskiner?
Själv har jag alltid tidligarer haft nån gear oil 80-90 GL5 (altså hypoid), men när jag kollade i manualen til min "nya" 23t kinagrävare från 2005 (med Kawasaki//hy-dash/kabaya prylar), står det 90 GL4. :???:
Har ju hört att det inte er så bra att göra fel med detta, nån som vet rett eller fel, eller vilken olja brukar ni andra på dessa ställen på eran grävare?
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

88ecr

#97 » 17:06:16, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Start motors solenoid. När den nu är loss, vilken spray rekomenderar ni? Hemma har jag crc vanliga 5-56, klisterolja, låsolja, silkon, multilube pro och wd 40.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Janson1

#98 » 20:40:49, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån tunn olja, om du menar smörjning av ankaret så är det bättre att smörja med vad som helst tunnflytande än inte alls.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#99 » 20:58:14, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dock absolut inte silikonolja i närheten av elkontakter. Och undvik WD-40 på saker som ska gå lätt, den torkar ihop och blir vaxartad med tiden. Klisteroljan ska man nog också passa sig för.

Mest viktigt är att göra rent ankaret och dess lopp från gamla sega avlagringar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mopar340 (trådstartaren)

#100 » 10:51:49, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:En oljefråga: Man kan ju köpa dels mineralolja och syntetförstärkt och syntetisk olja. men den syntetiska oljan är inte syntetisk på riktigt, det är bara mer syntetförstärkt olja än den syntetförstärkta. När jag läser syntetolja så tänker jag på en icke mineralolja utan den är gjord på annat. Jag tror Tyskland tillverkade syntetisk olja under andra världskriget pga dålig tillgång av råolja? Det blir vilseledande reklam samtidigt som den riktiga syntetoljan inte har någon plats (ordmässigt sett) Eller finns det nåt ord för riktig syntetolja?



Det där är ett klurigt område, det finns inte en enhetlig standard vad man menar med syntetisk, halvsyntetisk, delsyntetisk mm.


Med mineralolja menar man oftast oljor baserade ebart på API Grupp I basoljor.

Halvsynteter och delsynteter kan vara gjorda på några olika sätt.

Dels så kan man blanda Grupp I och II eller III, inget kvar på nått visst förhållande
Eller så baseras de på Grupp II eller III

De flesta oljor som kallas syntetiska i dag är baserade på grupp III som egentligen inte är en syntetisk produkt

Det finns även oljor baserade på API grupp IV, dvs POA, de är de "äkta" syntetoljorna.

Det kan vara svårt få reda på vilken basolja en olja är gjord av, Säkerhetsdatabladet brukar kunna ge viktiga ledtrådar.

Tyskarna (och apartied i sydafrika) gjorde olja med Fisher Trops porcessen med kol som råvara,

I dag så görs relativt stora mängder basolja med Gas To Liquid processer GTL från naturgas. dessa räknas som en Grupp III+ PAO även om egenskaperna är nästan lika bra. Största fabriken är Pearl i Quatar som Shell äger.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

mopar340 (trådstartaren)

#101 » 10:56:07, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Jag undrar vilken olja man ska ha i sväng och driv slutväxlar på grävmaskiner?
Själv har jag alltid tidligarer haft nån gear oil 80-90 GL5 (altså hypoid), men när jag kollade i manualen til min "nya" 23t kinagrävare från 2005 (med Kawasaki//hy-dash/kabaya prylar), står det 90 GL4. :???:
Har ju hört att det inte er så bra att göra fel med detta, nån som vet rett eller fel, eller vilken olja brukar ni andra på dessa ställen på eran grävare?



Vanligast är hypoid GL-5

Gl-4 är ett klurigt begrepp, kan åstadkommas på flera sätt och har helt olika egenskaper.

vanligast är ZDDP baserade additiv eller halva mängden Gl-5 additiv, (aktivt svavel och fosfor)

Det är rätt lätt att känna igen en svavelbaserad olja på lukten, de luktar oftast skarpt lite som "surströmming" ungefär.

Asiatiska tillverkar har av någon anledning ofta GL-4 och GL-5 som rekomendation på samma gång. ingen vet varför "men så har de altid gjort"

Så lukta på oljan och se om det ger någon ledtråd?

1 person gillar det här inlägget.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

nixs

#102 » 22:09:47, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

GL4 olja alla dagar i veckan till sväng och navreduktioner, de har vanligt rakskurna drev och inget behov av EP tillsatser i gl5 oljan.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

stegmaster

#103 » 23:02:06, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för svaren. :thummar:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

meken49

#104 » 18:23:55, 13-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som gör att en sorts olja avsedd för automatisk växellåda fungerar, men inte en annan ?
På inrådan från min lokala bildelsfirma skulle jag använd Castrol Transmax Dex III, men lådan, Aisin AF17 blev inte sig lik. När jag körde 50 km/t växlade den upp och ner hela tiden. Var som att den inte kunde bestämma sig. När jag påpekade det för butiken, visade det sig att rekommendationen blivit ändrad.
Fick ny olja gratis, Mobil 1 Syntetisk ATF och sedan blev det bra.
Viskositeten förstår jag kan påverka att en automatlåda med alla små kanaler och öppningar gör att oljan har svårt att strömma rätt, men vad mer är det som kan påverka?
Senast redigerad av meken49 15:10:54, 14-04-2020, redigerad totalt 1 gång.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#105 » 19:23:47, 13-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olika friktionsegenskaper, vissa automatlådeoljor har tillsatser för att någon viss typ av belägg i kopplingar och bromsband inte ska hugga, andra saknar sådana tillsatser eller har någonting som fungerar ihop med andra friktionsmaterial osv osv.
Sen kan det också röra sig om att oljorna har större eller mindre tendens till att skumma mm.
En sak som stör mig i sammanhanget är att alla automatlåde- och fordonstillverkare brukar ange någon viss specifikation som oljan ska uppfylla, men det är desto svårare att hitta uppgifter om vad de där specifikationerna egentligen innebär.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se