Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

476 inlägg • Sida 14 av 32
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Ivar Risslén

#196 » 04:47:39, 24-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



mopar340 (trådstartaren)

#197 » 15:32:53, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Fett för öppen vinkelväxel? Till vinkelväxeln i ett fräshuvud. Problemet brukar vara att fettet ligger någon annanstans mao vidhäftningen bör vara grym. Vad rekommenderas?


Ett open gear fett borde göra jobbet, de är gjorda för öppna växlar, klarar hög belastning och är klistriga.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

nimbus

#198 » 21:57:50, 01-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är skillnaden på en kedjespray och fett för öppen vinkelväxel?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

mopar340 (trådstartaren)

#199 » 10:39:24, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Vad är skillnaden på en kedjespray och fett för öppen vinkelväxel?


Kedjespray är klibbig eventuellt penetrerande olja, open gear fett är oftast ett fett med tunn förtjockare och stora mängder grafit och eller Molly

1 person gillar det här inlägget.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

Jac

#200 » 12:27:53, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tunn förtjockare? Min erfarenhet av sådant fett är att det har samma färg men är lite mjukare än asfalt...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Entorum

#201 » 15:44:02, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, intressant tråd så jag passar på att ställa en fråga gällande hydraulolja.
Jag har en redskapsbärare belos 1300 med hydrostat sauer spv 15, plus 2 pumpar.
Hydraulolja skall enligt manualen vara atf-olja typ A och jag använder dexron III (Har för mig att jag googlade mig fram till detta).

Finns det någon fördel med ATF-olja jämfört med hydraulolja? Vinter sommar egenskaper?

Sen rekommenderar manualen att vid hydrauloljebyte fylla på genom snabbkopplingolja på duck och fat inte är ren nog. Kan detta vara kopplat till att hydrostaten är känslig för smuts?

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Entorum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 18-09-2016
Ort: Nossebro
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1300D

gedholm

#202 » 20:15:35, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har en dunk olja optileb hy 46 har kollat runt lite och den verkar ska användas i livsmedelsindustrin kan jag använda den i traktorn istället för vanlig 46 olja

Skickat från min SM-T819 via Tapatalk
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

torbjorn_forsman

#203 » 20:22:39, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teoretiskt ja, i praktiken nej.

Om du tittar på databladet för oljan, https://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusi ... Y%2032.pdf , så ser du att tillverkaren visserligen säger att den går att använda i praktiskt taget alla hydraulsystem, MEN den får inte blandas med andra oljor och hela systemet måste sköljas/tvättas noga innan man börjar använda Optileb.
Vidare syns det att det är en s k PAO-olja, åtminstone en del sådana är ökända för att vara extremt hygroskopiska och ha lätt för att suga åt sig vatten - det räcker med att man har oljan stående framme i en öppen pyts en halvtimme då vädret är fuktigt, för att den ska bli grumlig. En sådan olja bör man inte använda i en maskin som brukar stå utomhus och där tankventilationen är utsatt för väder och vind.

Men den kan säkert komma till god nytta i något annat hydrauliksammanhang.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mopar340 (trådstartaren)

#204 » 12:40:02, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Tunn förtjockare? Min erfarenhet av sådant fett är att det har samma färg men är lite mjukare än asfalt...



Om man tittar i gruvbranchen där de största mängderna konsumeras av dessa fetter så är NLGI 0 och 1 vanligast, dvs ej styva.
Sen fins det väl väldigt tjocka fetter men de har jag ingen större proffesionell erfarenhet av.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

mopar340 (trådstartaren)

#205 » 12:55:10, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Entorum skrev:Hej, intressant tråd så jag passar på att ställa en fråga gällande hydraulolja.
Jag har en redskapsbärare belos 1300 med hydrostat sauer spv 15, plus 2 pumpar.
Hydraulolja skall enligt manualen vara atf-olja typ A och jag använder dexron III (Har för mig att jag googlade mig fram till detta).

Finns det någon fördel med ATF-olja jämfört med hydraulolja? Vinter sommar egenskaper?

Sen rekommenderar manualen att vid hydrauloljebyte fylla på genom snabbkopplingolja på duck och fat inte är ren nog. Kan detta vara kopplat till att hydrostaten är känslig för smuts?

Bild
Bild
Bild


Har inte på den Belosen i detalj, men friktionsmässigt så brukar man säga att Typ A kan ersättas med Dexron III.
Typ A är en väldigt gammal specifikaion (1949-1967...) så jag gissar att det går jättebra att köra DXIII.

Gissar att anledningen att man har valt ATF är att "alla" ATF har väl definerade lågtemperaturegenskaper, till skillnad från hydraulolja är variationen är enorm.

Hydrostater är känsliga för tjock olja vid kallstart.

Går nog ypperligt med en högkvalitativ hydraulolja VG 32 med bra lågtempegenskaper.

Största risken med en ATF är att den kan skjuvas ner och bli för tunn om den belastas hårt.

Olja på fat är aldrig "nog" ren så det är en försiktighets åtgärd att pumpa in den via filtret, då får man en acceptabel renhet direkt jämfört med att spilla i lite halvskitig olja och riva in lite sand och damm via påfyllningshålet.

2 personer gillar det här inlägget.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

Entorum

#206 » 15:34:35, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar.
Användarvisningsbild
Entorum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 18-09-2016
Ort: Nossebro
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1300D

Michael Meier

#207 » 23:02:13, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är väl om man kan välja, oljans renhet gäller gäller alla och allting, så kom ihåg att filtrera motoroljan till traktorn också.

Ingen vill ekonomiskt garantera renheten i fatoljan, å andra sidan vill ingen leverera skitig olja till kund heller.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

uppland2

#208 » 13:07:45, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag råkar ha lite olja, SAE ?0-20W (det går inte riktigt att avgöra vilken siffra det är i början på etiketten längre, därav frågetecknet), ifrån Kvicksunds Kol- och Oljeimport AB som jag tänkte skulle duga till vedklyven. Nu finns det en del trådar med varningar om tillsatser som löser upp saker och ting, så jag fick lite kalla fötter--har jag gjort bort mig om jag hällt i nämnda olja? Vedklyven är av fabrikat Faxes om det spelar roll.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Jac

#209 » 14:03:13, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svavelbaserade tillsatser är skadligt för rödmetaller är det enda jag kommer på på rak arm men det var väl bara i växellådsoljor det var aktuellt. Sen kan det ju diskuteras om oljan är lite tjock men kavitation på en liten kugghjulspump tror jag inte får några allvarliga konsekvenser.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#210 » 17:16:45, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har oljan verkligen ett W efter den andra siffergruppen? Normalt brukar ju den första gruppen ange "vinterkaraktäristiken" och den andra "sommarkaraktäristiken", t ex 10W-30.

Men jag håller med om att den nog inte ställer till några problem alls i ett enkelt hydraulsystem, åtminstone så länge det inte ska användas i riktigt sträng kyla.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se